بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 2729 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 33 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 4868594 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 1213 بازدید

نماد اعتماد الکترونیک

نشست مجازی سواد رسانه ای و سلبریتی گرایی نوجوانان ایرانی در شبکه های اجتماعی برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1399/10/5 | 
باسمه تعالی

سی و یکمین نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ: دوفضایی‌شدن جهان با عنوان «سواد رسانه‌ای و سلبریتی‌گرایی نوجوانان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی» با سخنرانی دکتر احسان شاه‌قاسمی، استاد ارتباطات دانشگاه تهران، در روز دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی برگزار شد.
دکتر شاه‌قاسمی در یک دهه گذشته پژوهش‌های زیادی درباره فرهنگ شهرت انجام داده است و از سال ۱۳۹۹ دو درس را با عناوین «سواد رسانه‌ای» و «مطالعات شهرت و هواداران» در دانشگاه تهران تدریس کرده است.
این استاد ارتباطات با بیان گزارشی از حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی، زیان این حضور را بسیار بیش از سود آن دانست و افزود: «به‌دلیل بی‌تجربگی نوجوانان و پیچیدگی نظام اقتصاد و توجه در جهان امروز، در عمل سلبریتی‌ها نوجوانان را به بردگی گرفته‌اند. نوجوانان سوخت موتور سلبریتی‌هایند و روزانه ساعت‌ها وقت برای تقویت سلبریتی محبوبشان، و گاه حمله به منتقدان آن سلبریتی صرف می‌کنند.»
به گفته دکتر شاه‌قاسمی، همه پژوهش‌ها نشان می‌دهند استفاده مفرط از شبکه‌های اجتماعی با ناراحتی روحی و افسردگی همراه است. از این‌روست که در نوجوانان، به‌صورت گسترده و بی‌سابقه‌ای شاهد رواج افسردگی، ناکارآمدی تحصیلی، و پرخاشگری و رفتارهای جامعه‌گریزیم. وی افزود: «باید سیاست ما از اتصال حداکثری به اتصال راهبردی تغییر پیدا کند و نوجوانان را قانع کنیم که حضور در شبکه‌های مجازی به سود آن‌ها نیست.»
دکتر شاه‌قاسمی با انتقاد از پدر و مادرهایی که برای نوجوانان و کودکان خود گوشی تلفن همراه هوشمند می‌خرند، گفت:«پدر و مادرها اگر بدانند بچه‌های آن‌ها در چه فضاهایی زندگی می‌کنند، وحشت‌زده می‌شوند.» وی توصیه کرد، همه اقشار اجتماعی، از جمله نوجوانان، با سواد رسانه‌ای بیشتر آشنا شوند تا در برابر سوء‌استفاده سلبریتی‌ها از انرژی و زمان جوانی آن‌ها و تبدیل‌کردن آن به پول و قدرت و شهرت بیشتر بایستند.
دکتر شاه‌قاسمی با انتقاد از «صنعت» سواد رسانه‌ای در ایران، گفت: «سواد رسانه‌ای از صنعتی پولساز که چیزی را می‌گوید که مخاطب دوست دارد بشنود، باید به‌سوی سواد رسانه‌ای برود که تصویری واقعی از سپهر رسانه‌ای در جهان پیچیده امروز به‌دست بدهد.»


دفعات مشاهده: 153 بار   |   دفعات چاپ: 79 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb