دوره عالی تخصصی دیپلماسی عمومی برگزار می شود

 | تاریخ ارسال: 1400/11/9 | 
دوره عالی تخصصی دیپلماسی عمومی برگزار می شود
تغییر شرایط بین‌المللی و مطرح شدن مولفه‌های جدید باعث شده است تا کشورها برای پیشبرد هرچه بهتر منافع ملی خود، ابزارها و سیاست‌های جدیدی را تعریف و به کار برند. امروزه افکار عمومی یکی از ارکان مهم در تصمیم‌گیری‌های کشورها در حوزه‌های گوناگون محسوب شده و این امر موجب شد سازوکار جدیدی به نام دیپلماسی عمومی برای دستگاه دیپلماسی تعریف شود. از وظایف دیپلمات در سیاست خارجی کشورها، ارائه اطلاعات در مورد شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور هدف است. وی موظف است به نوعی از این اطلاعات برای زمینه‌سازی سیاست‌گذاری و تامین منافع ملی کشور خودش در کشور هدف استفاده کند. امروزه بیشتر تلاش سیاست‌گذار، ارتباط با مخاطب عام و افکار عمومی است تا بتواند پیام موردنظر خود را منتقل کند. 

با توجه به تخصصی‌شدن فعالیت‌های دیپلماتیک، امروزه علاوه بر وزارت امور خارجه، دهها سازمان و نهاد دیگر درگیر مسائل دیپلماتیک شده‌اند. در این راستا وزارت امور خارجه باید اقتدار و توان لازم برای هماهنگی فعالیت‌های دیپلماتیک برخوردار باشد. میزان موفقیت در ایفای این نقشِ مهم نیازمندِ داشتن مهارت متناسب با دیپلماسی امروز جهان است. ضرورت برگزاری دوره مهارت دیپلماسی عمومی برای نه تنها دیپلمات‌های دولتی بلکه برای کارشناسان حوزه‌های مختلف دیپلماسی، کارشناسان دیپلماسی و سیاست خارجی، کارشناسان و مدیران بخش‌های رسانه‌ای بین‌الملل، و بازیگران بخش خصوصی و کارشناسان فنی، و به طورکلی مشارکت و فعالیت هر چه بیشتر سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی و خصوصی در عرصه‌ی بین‌المللی مفید خواهد بود.متأسفانه در ایران هنوز به دیپلماسی عمومی به‌عنوان رشته آکادمیک و علمی پرداخته نشده است. در چند سال اخیر برخی مراکز علمی و سازمان‌های ذیربط به تدریج در جهت تدریس حوزه‌های مختلف دیپلماسی همت گمارده‌اند. پیوندهای عمیق میان دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی، به جامعه دیپلماتیک جهانی نیاز دارد تا مهارت‌ها درک، و منابع لازم را برای دستیابی به اهداف مشترک خود را بررسی کنند. با گسترش تقاضا در زمینه نیازهای دیپلماسی عمومی جهانی، گسترش مشارکت دیپلمات‌های دولتی و کارشناسان حوزه‌های مختلف دیپلماسی، کارشناسان دیپلماسی و سیاست خارجی، کارشناسان و مدیران بخش‌های رسانه‌ای بین‌الملل و دیپلماتیک رسانه، فرهنگی،ارتباطات بین‌الملل و ارتباطات سیاسی را پررنگ‌تر کرده است.                                                

تجربه نشان داده است اجرای موفق دیپلماسی کشور منوط به مشارکت مردم و افکار عمومی در عرصه سیاست خارجی است. با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، افکار عمومی به هم نزدیک شده و دیگر دیپلماسی که مربوط به افراد دولتی، دیپلمات‌ها و تصمیم‌گیران دولتی بود در سطح کلان، همه مردم را در بر می‌گیرد. بدین ترتیب، دیپلماسی عمومی که یکی از انواع دیپلماسی است پس از جنگ سرد با افزایش اهمیت فرهنگ در برقراری روابط کشورها، مهم شمرده شد. ناگفته پیداست که تغییر افکار عمومی و شهروندان، با کمک ابزارهای دیپلماسی عمومی نظیر رسانه‌ها، مبادلات آموزشی و فرهنگی، انتشارات و برگزاری نمایشگاه‌های هنری و غیره، بر رفتار و سیاست دولت هدف به صورت میان‌مدت یا بلندمدت تاثیرگذار خواهد بود. پس بهتر است سیاست خارجی برای موفقیت، از نقش دیپلماسی عمومی و فناوری‌های جدید اطلاعاتی_ارتباطی غافل نباشد. ازجمله مهارت‌هایی است که جامعه هدف در این دوره‌ خواهند آموخت عبارت اند از:

-روش استخراج اولویت‌های راهبردی دیپلماسی عمومی

-شناخت دیپلماسی عمومی قدرت‌های بزرگ در قبال ایران

-بررسی دیپلماسی عمومی از منظر نظریه‌های اصلی روابط بین‌الملل

-ترسیم وضعیت مطلوب و چارچوبی برای ترسیم چشم‌انداز مطلوب در حوزه دیپلماسی عمومی

-آشنایی با استراتژی‌ها و تاکتیک‌های جدید دیپلماسی عمومی به‌عنوان مهم‌ترین ابزار سیاست خارجی

-چگونگی ایجاد زیرساخت‌های جریان‌سازی فرهنگی و برقراری روابط فرهنگی تاثیرگذار با دیگر کشورها

-چگونگی ایجاد ارتباطات طولانی‌مدت با افراد کلیدی از طریق بورسیه‌ها، تبادلات آموزشی، سمینارها، کنفرانس‌ها و دسترسی به شبکه‌های رسانه‌ای

-چگونگی حفظ منافع دولت متبوع براساس اصول حقوق بین‌الملل و بسط روابط دوستانه و توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و علمی طرفین


زمان: چهارشنبه و پنجشنبه ۲۰ و ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
نحوه برگزاری: حضوری و مجازی
مکان: دانشکده مطالعات جهان

 

لینک ثبت نام دوره حضوری: https://evand.com/events/publicdiplomacy
لینک ثبت نام دوره مجازی: https://evand.com/events/OnlinePublicdiplomacy


کلیدواژه ها: انجمن ایرانی مطالعات جهان | ‌ دانشکده مطالعات جهان | موسسه دانش پذیران مطالعات جهان | دوره عالی دیپلماسی عمومی |

دفعات مشاهده: 559 بار   |   دفعات چاپ: 122 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb