بخشهای اصلی
پیوندهای سریع
دریافت اطلاعات پایگاه
لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.
آمار سایت
- كل کاربران ثبت شده: 3018 کاربر
- کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
- ميهمانان در حال بازديد: 34 کاربر
- تمام بازديدها: 5090958 بازدید
- بازديد 24 ساعت قبل: 943 بازدید
| تاریخ ارسال: 1400/4/11 |
نشست تجربه آموزش از راه دور در پنج دانشگاه برتر امریکا: ظهور ادبیات نوپدید پساکرونایی برگزار شد
سخنرانی «تجربه آموزش از راه دور در پنج دانشگاه برتر امریکا: ظهور ادبیات نوپدید پساکرونایی» روز چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.
در پنجمین نشست از دومین سلسله نشست های مجازی، دکتر زهره نصرت خوارزمی، استادیار گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان با موضوع :"تجربهی آموزش از راه دور در پنج دانشگاه برتر آمریکآ: ظهور ادبیات نوپدید پساکرونایی"، سخنرانی کرد.
سخنرانی «تجربه آموزش از راه دور در پنج دانشگاه برتر امریکا: ظهور ادبیات نوپدید پساکرونایی» روز چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.
در پنجمین نشست از دومین سلسله نشست های مجازی، دکتر زهره نصرت خوارزمی، استادیار گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان با موضوع :"تجربهی آموزش از راه دور در پنج دانشگاه برتر آمریکآ: ظهور ادبیات نوپدید پساکرونایی"، سخنرانی کرد.

دکتر خوارزمی در ابتدا درباره جایگاه دانشگاه در آمریکا گفت: بعد از پدید آمدن بحران کرونا و همه گیری آن در جهان، این مسئله را در ذهن سیاستگزاران حوزه آموزش در آمریکا ایجاد کرد که؛ آیا مدارس باید باز باشد یا تعطیل؟! و دانشگاههایی که رشتههایی مانند پزشکی، که دروس آزمایشگاهی دارند را با چالش جدیتر مواجه کرد. در آمریکا حضور دانشجویان در محیط دانشگاه، به دلیل برخورداری از امکانات تفریحی، آموزشی و پژوهشی، یک زندگی رویایی تلقی میشود و این در حالی بود که به یک باره این زندگی رویایی متوقف گردید و به شکل آنلاین تبدیل شد. این چیزی بود که خیلیها آن را مسئله بزرگی تلقی کردند.
استادیار دانشگاه تهران با بیان این نکته که دانشگاههای آمریکا نقش مهمی در سیاستگذاری کشور آمریکا دارند، ادامه داد: در دانشگاههای برتر آمریکا، دانشجویانی از ملیتهای مختلف در حال تعلیم و تدریس هستند، در شرایط بحران کرونا و به ویژه در دوره ترامپ سختگیریهایی مبنی بر این که چون کلاسهای درس حضوری نیستند، پس ویزای دانشجویان غیر آمریکایی می بایست لغو شود و آنها به کشور خود باز گردند، به وجود آمد که این عمل به اعتراض چند دانشگاه برتر آمریکا از جمله: MIT و هاروارد به دلیل برقراری قانون ظالمانه، انجامید.
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان در ادامه افزود: علیرغم ایجاد همهی امکانات سلامت و مستقر کردن مراکز تشخیص تست کرونا و تهیه دستورالعملهای بهداشتی، شاهد اعلام آمارهایی بودیم که خبر از وارد آمدن آسیب جدی به منابع انسانی میداد. به این صورت بود که در ماه مارس سال ۲۰۲۰ تقریبا تمامی دانشگاههای آمریکا به حالت تعطیل درآمد. در این میان یکی از دغدغههایی که دانشگاه ها با آن مواجه شدند، حفظ نظام آموزشی با کیفیت بالا در فضای مجازی بود.
دکتر خوارزمی به همراه خانم شادی نوروزی دانشجوی ارشد خود از ماه مارس سال ۲۰۲۰ الی ماه مارس سال۲۰۲۱، مطالعاتی بر نحوهی آموزش و برگزاری کلاسهای درس دانشجویان در ۵ دانشگاه برتر آمریکا از جمله؛ MIT، پرینستون، هاروارد، کلتک و استنفورد در ۵ بعد اصلی؛ فناوری و اتصال ایمن، طرح درس و روش تدریس از پیش تعیین شده، تعامل و مشارکت حداکثری در کلاس، توجه به طبیعت در حال تغییر و بازخوردهای استاد و دانشجو و تغییر سیستم نمره دهی انجام دادند.
استادیار دانشگاه تهران با تشریح موضوعات ذکر شده این نکته را نیز بیان کرد که؛ در این پنج دانشگاه ابعاد یاد شده به صورت یکسان و در یک سطح دنبال نمیشد، چیزی که همه دانشگاههای آمریکا بر آن تأکید میکردند "زوم" و "کانواس" بود. برخی از دانشگاهها خود دارای برنامههای منحصر به فرد، آزمایشگاههای مجازی و کتابخانه مجازی و شبیهسازها بودند و طرح درس و روش تدریس نیز دائما بر نقشه راه استادان تأکید داشت و دانشگاهی همانند کلتک، آموزش مبتنی بر تجربه را در پیش گرفته بود. همچنین در بخش تعامل و مشارکت حداکثری از دستورالعملهای خاصی پیروی میشد، از جمله: ایجاد یک رابطه صمیمی بین استاد و دانشجویان، برگزاری پروژههای تعاملی بین دانشجویان، حضور یک اخلاق معلمی جدید، اطلاع از نیازهای مختلف دانشجویان و اطلاع از روحیات مختلف آنها، دادن تکالیف به صورت مداوم و دریافت بازخورد، تغییر نحوه نمره دهی و ارزیابی دانشجویان به شیوه سرشکن کردن نمره نهایی به نمرات جزئیتر در طول ترم و ارزیابی کیفی تعلیم به جای ارزیابی کمّی.
و در بخش پایانی نشست دکتر خوارزمی به چند نکته اشاره کرد و گفت؛ در نظام آموزش مجازی باید تعامل بین استاد و دانشجو وجود داشته باشد، همیشه دانشجو پرسشهایی دارد که شاید بدون جواب بماند. بنابراین همان گونه که در جلسات حضوری برای دانشجویان وقت ملاقات تعیین میشود، در فضای مجازی نیز ساعتی را برای بیان صحبت به آنها اختصاص داده شود. در این تعامل است که ارتباط قوی و مؤثر بین استاد و دانشجو ایجاد خواهد شد.
انجمن ایرانی مطالعات جهان با همکاری دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران دومین سلسله نشستهای مجازی «همهگیری کرونا و تحولات جهانی در عصر کرونا و پساکرونا» را از ۸ اردیبهشت الی ۵ خرداد ۱۴۰۰، هر چهارشنبه ساعت ۱۸:۰۰ الی ۱۹:۰۰، به مدت پنج هفته، در کانال اینستاگرام دانشکده برگزار میکند.
استادیار دانشگاه تهران با بیان این نکته که دانشگاههای آمریکا نقش مهمی در سیاستگذاری کشور آمریکا دارند، ادامه داد: در دانشگاههای برتر آمریکا، دانشجویانی از ملیتهای مختلف در حال تعلیم و تدریس هستند، در شرایط بحران کرونا و به ویژه در دوره ترامپ سختگیریهایی مبنی بر این که چون کلاسهای درس حضوری نیستند، پس ویزای دانشجویان غیر آمریکایی می بایست لغو شود و آنها به کشور خود باز گردند، به وجود آمد که این عمل به اعتراض چند دانشگاه برتر آمریکا از جمله: MIT و هاروارد به دلیل برقراری قانون ظالمانه، انجامید.
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان در ادامه افزود: علیرغم ایجاد همهی امکانات سلامت و مستقر کردن مراکز تشخیص تست کرونا و تهیه دستورالعملهای بهداشتی، شاهد اعلام آمارهایی بودیم که خبر از وارد آمدن آسیب جدی به منابع انسانی میداد. به این صورت بود که در ماه مارس سال ۲۰۲۰ تقریبا تمامی دانشگاههای آمریکا به حالت تعطیل درآمد. در این میان یکی از دغدغههایی که دانشگاه ها با آن مواجه شدند، حفظ نظام آموزشی با کیفیت بالا در فضای مجازی بود.
دکتر خوارزمی به همراه خانم شادی نوروزی دانشجوی ارشد خود از ماه مارس سال ۲۰۲۰ الی ماه مارس سال۲۰۲۱، مطالعاتی بر نحوهی آموزش و برگزاری کلاسهای درس دانشجویان در ۵ دانشگاه برتر آمریکا از جمله؛ MIT، پرینستون، هاروارد، کلتک و استنفورد در ۵ بعد اصلی؛ فناوری و اتصال ایمن، طرح درس و روش تدریس از پیش تعیین شده، تعامل و مشارکت حداکثری در کلاس، توجه به طبیعت در حال تغییر و بازخوردهای استاد و دانشجو و تغییر سیستم نمره دهی انجام دادند.
استادیار دانشگاه تهران با تشریح موضوعات ذکر شده این نکته را نیز بیان کرد که؛ در این پنج دانشگاه ابعاد یاد شده به صورت یکسان و در یک سطح دنبال نمیشد، چیزی که همه دانشگاههای آمریکا بر آن تأکید میکردند "زوم" و "کانواس" بود. برخی از دانشگاهها خود دارای برنامههای منحصر به فرد، آزمایشگاههای مجازی و کتابخانه مجازی و شبیهسازها بودند و طرح درس و روش تدریس نیز دائما بر نقشه راه استادان تأکید داشت و دانشگاهی همانند کلتک، آموزش مبتنی بر تجربه را در پیش گرفته بود. همچنین در بخش تعامل و مشارکت حداکثری از دستورالعملهای خاصی پیروی میشد، از جمله: ایجاد یک رابطه صمیمی بین استاد و دانشجویان، برگزاری پروژههای تعاملی بین دانشجویان، حضور یک اخلاق معلمی جدید، اطلاع از نیازهای مختلف دانشجویان و اطلاع از روحیات مختلف آنها، دادن تکالیف به صورت مداوم و دریافت بازخورد، تغییر نحوه نمره دهی و ارزیابی دانشجویان به شیوه سرشکن کردن نمره نهایی به نمرات جزئیتر در طول ترم و ارزیابی کیفی تعلیم به جای ارزیابی کمّی.
و در بخش پایانی نشست دکتر خوارزمی به چند نکته اشاره کرد و گفت؛ در نظام آموزش مجازی باید تعامل بین استاد و دانشجو وجود داشته باشد، همیشه دانشجو پرسشهایی دارد که شاید بدون جواب بماند. بنابراین همان گونه که در جلسات حضوری برای دانشجویان وقت ملاقات تعیین میشود، در فضای مجازی نیز ساعتی را برای بیان صحبت به آنها اختصاص داده شود. در این تعامل است که ارتباط قوی و مؤثر بین استاد و دانشجو ایجاد خواهد شد.
انجمن ایرانی مطالعات جهان با همکاری دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران دومین سلسله نشستهای مجازی «همهگیری کرونا و تحولات جهانی در عصر کرونا و پساکرونا» را از ۸ اردیبهشت الی ۵ خرداد ۱۴۰۰، هر چهارشنبه ساعت ۱۸:۰۰ الی ۱۹:۰۰، به مدت پنج هفته، در کانال اینستاگرام دانشکده برگزار میکند.
کلیدواژه ها: انجمن ایرانی مطالعات جهان | دانشکده مطالعات جهان | کرونا | دکتر زهره خوارزمی |
مطالب مشابه
دفعات مشاهده: 29 بار |
دفعات چاپ: 17 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر