بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 3018 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 32 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 5090968 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 942 بازدید

نماد اعتماد الکترونیک

نشست «نگاهی فلسفی به رسانه های نوین» برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1400/4/11 | 
نشست «نگاهی فلسفی به رسانه های نوین» برگزار شد
 

چهل‌ویکمین نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ: دوفضایی‌شدن جهان با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان برگزار شد.
این نشست با عنوان «نگاهی فلسفی به رسانه‌های نوین» با سخنرانی دکتر فاطمه مصدری، دکتری پژوهش هنر از دانشگاه الزهرا (س) و مدرس پژوهش هنر و رسانه، در روز دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰، ساعت ۱۸:۰۰ الی ۱۹:۳۰ به‌صورت مجازی در کانال اینستاگرام کرسی برگزار شد.

به گفته دکتر مصدری، این پژوهش به‌منظور توسعه مفاهیم رسانه‌ای و شناخت رسانه‌های نوین، همچنین درک پیوند تنگاتنگ زیبایی‌شناسی با جهان فرم و معناهای محتوای رسانه‌ای انجام شده است. با توجه به هم‌زیستی روزافزون انسان و رسانه‌های نوین، درک ماهیت این رسانه‌ها امری ضروری است. در این نشست علاوه‌بر گسترش دانش رسانه‌ای در حوزه‌های مربوط به رسانه‌های نوین اجتماعی و تعاملی، تقویت شناخت مخاطبان و دولت‌ها و فعالان رسانه‌ای از ویژگی و توانایی‌های بالقوه رسانه‌های نوین در داخل کشور با هدف تقویت و بهبود عملکرد رسانه‌های داخلی در تعامل با مخاطبان و گروه‌های مختلف اجتماعی و با جهان پیچیده امروز دنبال شد.

همچنین، به‌منظور دستیابی به شناخت ماهیت رسانه نوین، از نظریه‌های مشهورترین نظریه‌پردازان و دانشمندان علوم رسانه‌ای نام برده شد. دکتر مصدری تلاش کرد با استفاده از چهار رویکرد فلسفی مهم به رسانه، چیستی رسانه‌های جدید را تبیین کند. این چهار رویکرد عبارت بود از ابزارگرایی، ذات‌گرایی، جبرگرایی و رویکرد تعاملی.

دکتر مصدری اینستاگرام را بارزترین نمونه عملی رسانه جدیدی نام برد که در آن ارتباط میان زیبایی‌شناسی رسانه‌ای و جنبه‌های عملی آثار زیبایی‌شناختی و تأثیرات جامعه‌شناختی به‌روشنی مشهود است. وی تأثیر قواعد زیبایی‌شناسی را در خلق و تولید پیام و برنامه و فضاهای رسانه‌ای جدید، همچنین، تأثیر رسانه‌های جدید را بر معیارهای زیبایی‌شناسانه، بررسی کرد و به طرح راهکارهای لازم و پیشنهادهای مفید به‌منظور بهره‌برداری مناسب از این فرصت‌های نوین رسانه‌ای پداخت.

دکتر مصدری نتیجه‌گیری کرد، رسانه‌‌های نوین با ویژگی‌های بسیار متفاوت و نوظهوری که دارند از سایر رسانه‌ها متمایزند. بالطبع، مفاهیم و معانی جدیدی به‌وجود آمده است، به‌طوری که آثار و لوازم آن، همه ابعاد زندگی انسان معاصر را دربرمی‌گیرد. بدیهی است هرگونه آینده‌پژوهی، مدیریت، تعامل یا نظارت و بهینه‌سازی رسانه‌های نوین مبتنی بر شناخت آن است.



دفعات مشاهده: 47 بار   |   دفعات چاپ: 17 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb