بخشهای اصلی
پیوندهای سریع
دریافت اطلاعات پایگاه
لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.
آمار سایت
- كل کاربران ثبت شده: 3019 کاربر
- کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
- ميهمانان در حال بازديد: 44 کاربر
- تمام بازديدها: 5092545 بازدید
- بازديد 24 ساعت قبل: 938 بازدید
نشست «شناسایی الگوهای رابطه بین باورهای دینی و اجتماعی مردم تهران و رفتار شبکه ای آنها در اینستاگرام» برگزار شد
| تاریخ ارسال: 1401/12/28 |
پنجاه و چهارمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی؛ دو فضایی شدن جهان برگزار شد.
پنجاه و چهارمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی؛ دو فضایی شدن جهان، در روز ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان برگزار شد. سخنران این نشست، ، دکتر سمانه کچویی، دکتری مدیریت رسانه، بود.
پنجاه و چهارمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی؛ دو فضایی شدن جهان، در روز ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان برگزار شد. سخنران این نشست، ، دکتر سمانه کچویی، دکتری مدیریت رسانه، بود.

او در ابتدای سخنرانی خود با عنوان «شناسایی الگوهای رابطه بین باورهای دینی و اجتماعی مردم تهران و رفتار شبکهای آنان در شبکه اینستاگرام»، ضمن خیرمقدم به حضار به بیان عواملی که یک پیام را در شبکههای اجتماعی پسندیدهتر، به اشتراک گذاشتنیتر و ماندگارتر میکند پرداخت و گفت: برآیند رفتارهای کاربر نظیر لایککردن، بازنشر، ذخیره، و درج نظر این است که یک پیام چه تعداد افراد، از چه طیف و گرایشی، در چه مدت زمان و حوزه جغرافیایی و جمعیتی آن را دیده، پسندیده و به اشتراک میگذارند.
وی گفت که در پژوهش خود به دنبال یافتن پاسخ این سوال بوده است که چه الگوی رابطهای میان باورهای افراد و ایدههای مستتر در پیام وجود دارد تا از این طریق به درک بهتری از رفتار افراد با باورهای مختلف در شبکههای اجتماعی برسیم و همچنین تا حدی بتوانیم سرنوشت یک پیام را در این فضا پیشبینی کنیم. سپس او سوالاتی را مطرح کرد که در اینستاگرام منتشر شده بود و مراحل انجام پژوهش را توضیح داد. ۱- افتخارآمیز بودن ایران و به طور خاص در مورد توان نظامی ۲- نقش دعا در موفقیت کشورها و به طور خاص در پیشرفت ایران ۳- ایرانیان در میان مردم جهان ضریب هوشی بسیار بالایی دارند ۴- باور به تئوری توطئه.
کچویی شرح داد که پژوهش خود را طی ۵ مرحله انجام داده است. او ابتدا به تحلیل جنسیت پاسخدهندگان، رابطه باورها با پسند مطلب و میزان پایبندی به باور اول و باور دوم و لایک یا لایک نکردن پیامهای باور اول و دوم و ترکیبات متفاوت آنها پرداخته است. در ادامه به تحلیل رابطه میان باور اول و دوم و لایککردن پیامها، تحلیل رابطه میان جمع دو باور اول و دوم و لایککردن پیامها، و در انتها میزان پایبندی به باور سوم و باور چهارم را تعیین کرده است.
او در بیان یافتههای خود توضیح داد: زمانی که پیام با باور همسو بود لایک زیادی دریافت میکرد و تعامل با پیام بالا بود. وی نکته قابل تامل در این پژوهش را کشف رابطه معنیدار بین دو باور افتخارآمیز بودن ایران و به طور خاص در مورد توان نظامی و نقش دعا در موفقیت کشورها و به طور خاص در مورد نقش دعا در پیشرفت و موفقیت ایران عنوان کرد.
وی افزود: با وجود اینکه از افراد مستقیماً پرسیده شد به چه مقدار به هوش بالای ایرانیان باور دارند و در پیامهایی که در اختیار آنان قرار داده شد به وضوح اعتقاد به هوش بالا یا پایین ایرانیان گنجانده شد، روابط معنیدار قابلتوجهی مشاهده نشد.
او در پایان تاکید کرد: اگرچه این مطالعه نشان داد که حداقل تا حدی میتوان با سنجش باورهای افراد، رفتار آنها را نسبت به پیامهای خاص پیشبینی کرد، اما باید دقت کرد که برخی بسترها و گرایشهای عمده فکری (گرایش به نظریه توطئه) ممکن است به طور کلی میل افراد به اقدام نسبت به پیامهای شبکههای اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد.
این سخنرانی، آخرین نشست کرسی یونسکو در سال ۱۴۰۱ بود که در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.
وی گفت که در پژوهش خود به دنبال یافتن پاسخ این سوال بوده است که چه الگوی رابطهای میان باورهای افراد و ایدههای مستتر در پیام وجود دارد تا از این طریق به درک بهتری از رفتار افراد با باورهای مختلف در شبکههای اجتماعی برسیم و همچنین تا حدی بتوانیم سرنوشت یک پیام را در این فضا پیشبینی کنیم. سپس او سوالاتی را مطرح کرد که در اینستاگرام منتشر شده بود و مراحل انجام پژوهش را توضیح داد. ۱- افتخارآمیز بودن ایران و به طور خاص در مورد توان نظامی ۲- نقش دعا در موفقیت کشورها و به طور خاص در پیشرفت ایران ۳- ایرانیان در میان مردم جهان ضریب هوشی بسیار بالایی دارند ۴- باور به تئوری توطئه.
کچویی شرح داد که پژوهش خود را طی ۵ مرحله انجام داده است. او ابتدا به تحلیل جنسیت پاسخدهندگان، رابطه باورها با پسند مطلب و میزان پایبندی به باور اول و باور دوم و لایک یا لایک نکردن پیامهای باور اول و دوم و ترکیبات متفاوت آنها پرداخته است. در ادامه به تحلیل رابطه میان باور اول و دوم و لایککردن پیامها، تحلیل رابطه میان جمع دو باور اول و دوم و لایککردن پیامها، و در انتها میزان پایبندی به باور سوم و باور چهارم را تعیین کرده است.
او در بیان یافتههای خود توضیح داد: زمانی که پیام با باور همسو بود لایک زیادی دریافت میکرد و تعامل با پیام بالا بود. وی نکته قابل تامل در این پژوهش را کشف رابطه معنیدار بین دو باور افتخارآمیز بودن ایران و به طور خاص در مورد توان نظامی و نقش دعا در موفقیت کشورها و به طور خاص در مورد نقش دعا در پیشرفت و موفقیت ایران عنوان کرد.
وی افزود: با وجود اینکه از افراد مستقیماً پرسیده شد به چه مقدار به هوش بالای ایرانیان باور دارند و در پیامهایی که در اختیار آنان قرار داده شد به وضوح اعتقاد به هوش بالا یا پایین ایرانیان گنجانده شد، روابط معنیدار قابلتوجهی مشاهده نشد.
او در پایان تاکید کرد: اگرچه این مطالعه نشان داد که حداقل تا حدی میتوان با سنجش باورهای افراد، رفتار آنها را نسبت به پیامهای خاص پیشبینی کرد، اما باید دقت کرد که برخی بسترها و گرایشهای عمده فکری (گرایش به نظریه توطئه) ممکن است به طور کلی میل افراد به اقدام نسبت به پیامهای شبکههای اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد.
این سخنرانی، آخرین نشست کرسی یونسکو در سال ۱۴۰۱ بود که در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.
کلیدواژه ها: انجمن ایرانی مطالعات جهان | کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی | ؛ دکتر سمانه کچویی |
مطالب مشابه
دفعات مشاهده: 105 بار |
دفعات چاپ: 23 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر