بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 3336 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 17 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 5379886 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 503 بازدید

نماد اعتماد الکترونیک

نشست بررسی روابط ویژه امریکا و بریتانیا برگزار شد

  نشست بررسی روابط ویژه بریتانیا و آمریکا در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

AWT IMAGE

      نشست بررسی روابط ویژه بریتانیا و آمریکا به همت انجمن ایرانی مطالعات جهان و انجمن دانشجویی مطالعات بریتانیا روز سه شنبه پنجم دی ماه ۱۳۹۱ در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد. در این جلسه دکتر سجّاد پور؛ استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، دکتر حسن حسینی, استادیار گروه مطالعات آمریکا دانشکده مطالعات جهان و دکتر حسام الدّین واعظ زاده، مدیر گروه مطالعات بریتانیا دانشکده مطالعات جهان، به سخنرانی پرداختند.

     پیش از شروع جلسه دکتر واعظ زاده پس ازصحبت درباره چگونگی برگزاری جلسه و تشکر از زحمات اعضای انجمن علمی گروه بریتانیا و انجمن علمی مطالعات جهان, از نتایج مثبت برگزاری اینگونه جلسات توسط انجمن ها سخن گفتند.

     سپس یکی از اعضای انجمن دانشجویی مطالعات بریتانیا ضمن خوشامدگویی و ارایه مقدمه ای در باب موضوع جلسه, هدف از برگزاری چنین جلساتی را تقویت سطح علمی دانشجویان مخصوصا دانشجویان کارشناسی ارشد در حوزه های بین رشته ای دانستند.

AWT IMAGE

    نخستین سخنران این جلسه، دکتر حسن حسینی، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت مسیح (ع) و عید کریسمس به ارایه مطالب خود درباره روابط ویژه بریتانیا و امریکا از منظر تمدنی، فرهنگی و تاریخی بر اساس الگوی مشاهده و مشارکه پرداختند. ایشان سفر را بهترین راه دستیابی به اطلاعات صحیح و قابل اعتماد دانستند که با مطالعه قابل دسترسی نیست. به گفته دکتر حسینی مهاجرت گروهی از بریتانیایی ها به آمریکا و بذرافشانی آنها در سرزمین جدید تمدن و فرهنگ جدید و متفاوتی را در آمریکا ایجاد کرد. وی درباره چگونگی رفتار مهاجرین با بومیان توضیحاتی را به صورت مصور ارایه کرد. یکی از ابعاد رابطه میان مهاجرین و بومیان که در این سخنرانی بر آن تاکید شد تلاش مهاجرین استعمارگر برای جلوگیری از انتشار اطلاعات مفید و ایجاد مدل جدیدی از سیاست بود که تا پیش از آن در هیچ جا قابل مشاهده نبود. بحث دوم ایشان پیرامون دانشگاه هاروارد، جنگ های داخلی، انقلاب ۱۸۱۲ و جنبش سیاسی چای بود.

AWT IMAGE

    دکتر واعظ زاده بحث خود را با هدف پاسخ به دو سوال مهم مطرح نمودند: ۱. نتیجه بررسی روابط ویژه بریتانیا و آمریکا پس از جنگ جهانی دوم و ۲. تبیین ابزار تحلیل این روابط. دکتر واعظ زاده گفت: تحول در روابط این دو کشور به عنوان دو قدرت شناخته شده بین المللی منجر به تحول در عرصه جهانی است و پیشینه تاریخی و مشترکاتی از قبیل زبان به این امر دامن می زند. قدرت نهادسازی ایالات متحده به بریتانیا در حفظ توازن قدرت در اروپا کمک میکند. در اواخر قرن نوزدهم بریتانیا مسئله جامعه ی بین المللی را مطرح کرد و کشورهای مشترک المنافع را برای حفظ قدرت خود در عرصه جهانی پایه گذاری کرد.

AWT IMAGE

    دکتر سجادپور نیز پس از تبریک عید کریسمس، اذعان داشت که درمورد این روابط باید در چهارچوبی منظم و خارج از احساسات بحث شود. در جهت شناخت این چهارچوب بررسی, ۱/ ساختارشناسی ۲/ شخصیت ۳/ تفکر و روش سیاست خارجی و ۴/ چالش این موضوعات در درازمدت و کوتاه مدت الزامیست. ایشان تحلیل ساختار تاریخی انگلوساکسون و ارزشهای مشترک را مطرح کردند و از بعد ساختار سیاسی به مقایسه قدرت این دو کشور پرداختند. ساختار دیپلماتیک از منظر روابط رسمی , تعاملات حوزه سیاسی و هسته ای وروابط چند جانبه آتلانتیکی مثل ناتو بررسی گردید.

AWT IMAGE

دکتر سجادپور اظهار کرد اهمیت شخصیت ها نیز با بررسی سابقه افراد متفکر و مدت سکونت آنها در کشور بریتانیا قابل بررسی است. ایشان همچنین به مقایسه جایگاه اوباما با دیگر روسای جمهوری آمریکا پرداخته و در آخر به عنوان جمع بندی روابط ویژه بریتانیا و آمریکا را عمدتا اقتصادی دانستند که دچار نوساناتی هم هست که به وسیله دیپلماسی بریتانیا ترمیم میشود و اضافه کرد تحولات داخلی در جهان تاثیر خاص خود را روی هر کشور خواهد داشت.

  انتهای جلسه به طرح سوالات حاضرین اختصاص یافت و اساتید محترم به این سوالات پاسخ دادند.

آلبوم عکس های این خبر



دفعات مشاهده: 6665 بار   |   دفعات چاپ: 1797 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 79 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb