بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 3336 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 14 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 5379834 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 468 بازدید

نماد اعتماد الکترونیک

نخستین کارگاه ترکیه شناسی برگزار شد

  اولین کارگاه از سلسله کارگاه های ترکیه شناسی انجمن ایرانی مطالعات جهان پنجم اسفند ماه ۱۳۹۱ در دو بخش در تالار های ایران و حنانه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد. این سلسله کارگاه ها با مصوبه هیات مدیره انجمن و در پی تاسیس گروه مطالعات ترکیه انجمن برگزار می شود.

AWT IMAGE

  در نخستین کارگاه دکتر رضا دهقانی (استاد دانشگاه و مشاور ارشد انستیتو بین المللی مطالعات صلح خاورمیانه در آنکارا ) و آقای فرهاد پالیزدار (رئیس مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) به دعوت انجمن برای اعضا و شرکت کنندگان صحبت کردند.

AWT IMAGE

  در بخش اول کارگاه با موضوع ( حکومت و سیاست در ترکیه) دکتر رضا دهقانی (استاد دانشگاه و مشاور ارشد انستیتو بین المللی مطالعات صلح خاورمیانه در آنکارا ) به سخنرانی پرداخت. ایشان بعد از تشکر از انجمن ایرانی مطالعات جهان دانشگاه تهران و آقای دکتر اطهری (رئیس کارگاه ترکیه شناسی) گفت: این کارگاه به عنوان اولین کارگاه از سلسله کارگاههای تخصصی در زمینه ترکیه شناسی است که در فواصل معین برگزار خواهد شد.

  آقای دکتر دهقانی قبل از آغاز بحث به دو کارکرد مهم این کارگاه اشاره کرد،اول از منظر دانش افزایی و دوم ارائه راهبرد، ایشان بحث خود را حول پنج محور مطرح کرد.۱.ساختارهای سیاسی و حقوقی حکومت۲.ادوار حاکمیت ۳. مدل سیاسی ترکیه،۴.از سیستم پارلمانی تا نظام ریاستی ،۵.چشم انداز ترکیه در سال ۲۰۲۳ ، از این پنج محور مطرح شده سه مورد آخر در واقع نگاهی آینده پژوهانه به ترکیه دارند.

AWT IMAGE

  در بخش دوم کارگاه با موضوع ( دیپلماسی فرهنگی ترکیه) آقای فرهاد پالیزدار (رئیس مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) ابتدا مختصری درباره دیپلماسی فرهنگی صحبت کردند . ایشان دیپلماسی فرهنگی را ابزار فرهنگی در بعد سیاست خارجی دانست و عنوان کرد وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در کشورهای مختلف فعال و پیگیر است و هم اکنون بسیاری از فعالیت های فرهنگی سفارتخانه به بنیاد یونس امره منتقل شده است. در زمینه دیپلماسی دینی، سازمان دیانت ترکیه ابتدا برای ترک ها تاسیس شد اما در حال حاضر به امضای قرارداد با دیگر کشورهای مسلمان می پردازد.

AWT IMAGE

  ایشان سپس از آقای صادق ملکی ( کارشناس ارشد وزارت خارجه ) دعوت کرد که در مورد دیپلماسی فرهنگی ترکیه صحبت کند.

  آقای ملکی ابتدا به این نکته اشاره داشت که ترکیه تشخیص داد با تعامل با غرب می تواند پیشرفت کند، ترکیه امروز محصول نظامیان است. به گفته ایشان در داخل ایران دیدگاه ها نسبت به ترکیه مثبت است و این کشور داری اقبال عمومی در ایران می باشد و در آمد بالایی در زمینه توریسم دارد. اگر ترکیه با نظام بین المللی مشکل پیدا نکند و از مسئله کردها به سلامت عبور کند می تواند چشم انداز خود را تحقق ببخشد. ترکیه روابطش با غرب همراه با بیم و امید است. وی همچنین افزود: اهداف ترکیه در دیپلماسی فرهنگی به نوعی با اهداف دیگر کشورهای اسلامی همخوانی ندارد. بسیاری از ( NGO ) ها در ترکیه بر روی پان ترکسیم تکیه می کند و ترکیه با این دیپلماسی در ازبکستان مشکل دارد. دیپلماسی فرهنگی خواه ناخواه کشورها را منافع محور می کند و ترکیه در منطقه به دنبال منافع خود می باشد.

AWT IMAGE

  در ادامه آقای پالیزدار از آقای احمد مرجانی نژاد(کارشناس ارشد مسائل ترکیه) برای شرکتر در بحث دعوت کرد. ایشان نیز در زمینه دیپلماسی فرهنگی ترکیه به نکاتی اشاره نمود. بر این اساس هر ساله ۵/۱ میلیون گردشگر ایرانی از طیف های مختلف به آنتالیا می روند و ترک ها بر خلاف گذشته بسیار خوب پذیرا هستند. دیپلماسی دینی در ترکیه پیشینه خیلی قوی دارد. اولین دیپلماسی دینی ترکیه روی ینیچری ها بود. و سپس آماری در مورد ترکیب دینی ترکیه ارائه دادند.

  سپس شرکت کنندگان سوالات خود را مطرح کردند و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

  در آخر دکتر اسدالله اطهری (رئیس کارگاه و عضو هیات مدیره انجمن) ضمن تشکر از حضار به این نکته اشاره کرد که این کارگاه ها ادامه خواهد داشت. شرکت کنندگان برای بهبود کارگاه می توانند نظرات و نقدهای خود را ارائه دهند و به شرکت کنندگان گواهی نامه اعطا خواهد شد.

آلبوم عکس های این کارگاه

  



دفعات مشاهده: 7995 بار   |   دفعات چاپ: 1120 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 63 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb