بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 3336 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 19 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 5379907 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 523 بازدید

نماد اعتماد الکترونیک

نشست گرامیداشت یاد و خاطره «مریم فرحات» برگزار شد

  به مناسبت فرارسیدن یوم النکبه (سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی) روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه  ۹۲ نشست تخصصی در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

AWT IMAGE

 به همین مناسبت مراسم گرامیداشت " مریم ام نضال فرحات" مادر سه شهید فلسطینی و عضو مجلس قانونگذاری فلسطین، در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد. در این مراسم که با مشارکت انجمن ایرانی مطالعات جهان، ستاد پاسداشت شهدای جهان اسلام و جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد، جمع کثیری از دانشگاهیان و فعالان غیردولتی حامی آزادی فلسطین حضور یافتند.

AWT IMAGE

  در ابتدای مراسم دکتر زهرا مصطفوی، به سخنرانی پرداخت. وی با تقدیر از همه مبارزان راه آزادی فلسطین، مریم فرحات را زنی از جنس مقاومت توصیف کرد که با غلبه بر هیاهوی دروغین آزادی زنان، توانست معنای حقیقی زن بودن را بیاموزد و جلوه صحیحی از معنای انسانیت را ترسیم کند. رئیس اتحادیه بین المللی سازمان­های غیردولتی حامی ملت فلسطین افزود: فرحات زندگی خود را صرف تربیت نسلی از فلسطینیان کرد که با همه هستی خود در راه حفظ عزت و شرف فلسطین قدم برداشتند. او، وقتی پسرش محمد را به میدان مبارزه می فرستاد، روایت تازه­ای از داستان ابراهیم و اسماعیل (ع) در عصر جدید ارائه کرد و زمانی که خبر شهادت فرزندش را شنید به حمد و ثنای الهی پرداخت. دکتر مصطفوی در ادامه بیداری اسلامی و دستاوردهای مقاومت را نشانه هایی از نزدیک بودن آزادی قدس شریف دانست و اظهار داشت، ام فرحات جوانان فلسطینی را به تلاش برای رسیدن به این مرحله نهایی دعوت می­کرد.

AWT IMAGE

  در ادامه این مراسم، دکتر فروز رجایی فر، رئیس ستاد پاسداشت شهدای جهان اسلام، به ایراد سخن پرداخت. وی گفت: ام فرحات درواقع مریمی است که چندین مسیح را تربیت و همه آنها را قربانی کرد. معروف شدن او به ام­نضال تنها به این علت نبود که مادر چند شهید است، بلکه به دلیل خصوصیات فردی او و پایداری اش در راه مبارزه است. بنابراین باید گفت: ام­نضال، ام­نضال است. دکتر رجایی فر همچنین با برشمردن خصوصیات مریم فرحات نظیر وقار و شجاعت او به برخی اقدامات وی نظیر پناه دادن به مبارزان فلسطینی در خانه خودش اشاره کرد و گفت فرحات به دلیل این روحیه مقاوم، نزد فلسطینیان جایگاه والایی پیدا کرد تا آنجا که وقتی پس از انتخابات حکومت خودگردان، حماس قدرت را در دست گرفت، ام فرحات هم به عنوان یکی از اعضای مجلس قانونگذاری انتخاب شد.

  دیگر سخنران این جلسه، لاله افتخاری، نماینده مجلس شورای اسلامی، ام فرحات را مصداق آیه شریفه " من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا" دانست و افزود مستمرا باید به بیان شرح حال چنین مادرانی بپردازیم تا فرهنگ مقاومت را در بین نسل جدید گسترش دهیم.

AWT IMAGE

  در این مراسم همچنین خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در تهران، سخنرانی کرد. وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: اینک در آستانه شصت و پنجمین سال اشغال فلسطین هستیم. این سال ها ازپی هم می گذرند و آنچه مهم است این است که ما چه باید بکنیم. در این مدت خانه های زیادی ویران شده و عده زیادی اسیر و شهید شده اند. از سال ۱۹۴۸ تاکنون ظلم زیادی بر فلسطینیان روا داشته شده است. در حالیکه اروپاییان هنوز بابت کشتار یهودیان احساس گناه می کنند چرا نباید چنین چیزی درمورد فلسطینیان اتفاق بیفتد؟ قدومی همچنین با اشاره به حوادث جاری منطقه و طرح های صلح مطرح شده گفت: تازه ترین موضوع، مساله تبادل زمین است که در قالب طرح سال ۲۰۰۲ ولیعهد وقت عربستان مطرح می شود. متاسفانه اتحادیه عرب تمایل به دادن امتیاز دارد و مانند یک دلال عمل می کند درحالی که این ملت فلسطین است که مظلوم واقع شده و سرزمینش غصب شده است. بنابراین هیچ طرحی که متضمن حفظ سرزمین های اشغالی توسط اسرائیل باشد را نباید به فلسطینیان تحمیل کرد.

AWT IMAGE

سخنران پایانی این مراسم حجه الاسلام و المسلمین رحیمیان بود. وی با ذکر شواهدی از مقاومت خانواده های شهدا در ایران و فلسطین، صبر و پایداری آنان بر مصایب را از الطاف الهی خواند. نماینده ولی فقیه در امور ایثارگران، با اشاره به مقاومت مثال زدنی و ستودنی فلسطینیان بویژه در غزه ، ایشان را نمادهای زنده ایستادگی و مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی دانست و از آنان قدردانی کرد. رحیمیان با بیان حماسه هایی که گوشه اندکی از آنها در فیلم ها و نماهنگ های پخش شده در همایش به نمایش در آمده افزود، این روحیه بی تردید در مصاف با باطل پیروز خواهد شد و خداوند متعال این وعده را محقق خواهد ساخت.

آلبوم عکس های این مراسم



دفعات مشاهده: 5080 بار   |   دفعات چاپ: 981 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 39 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb