بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 3336 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 25 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 5379945 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 550 بازدید

نماد اعتماد الکترونیک

نشست "سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خاورمیانه" برگزار شد

  نشست علمی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خاورمیانه با سخنرانی رئیس بخش روابط بین الملل و مطالعات اروپا در دانشگاه مرکزی بوداپست مجارستان روز سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

AWT IMAGE

  در ابتدای این نشست، که با همکاری گروه مطالعات بریتانیا و انجمن علمی دانشکده مطالعات جهان و با حضور جمعی از دانشجویان علاقه مند برگزار شد، دکتر حسام الدین واعظ زاده، مدیر گروه مطالعات بریتانیا، در سخنان کوتاهی به اهمیت شناخت اتحادیه اروپا و سیاست خارجی این اتحادیه در قبال خاورمیانه پرداخت.

  در ادامه دکتر فوماگالی سخنرانی خود را با بیان مناقشات اخیر در خاورمیانه به ویژه در سوریه آغاز کرد و گفت: جنگ در سوریه رقابت بین قدرت های منطقه ای و گروه های رادیکال است که بیش از پیش به نقش بازیگران حکومتی و بازیگران غیرحکومتی دلالت دارد و در حال حاضر چالش ها و تنش های خاورمیانه بیش از گذشته توجه اتحادیه اروپا را به این سمت منعطف کرده است.

AWT IMAGE

  وی افزود به سه دلیل زمان برای شرکت هر چه بیشتر اتحادیه اروپا در مسائل خاورمیانه مناسب نیست که یکی ارتباط همزمان با خاورمیانه و به خصوص ایران است در حالی که اتحادیه در تلاش است ارتباط خود با روسیه، اوکراین و شماری از همسایگان شرقی به خصوص روابط فراآتلانتیک خود را با چین و کره جنوبی حفظ کند. چرا که در سال های اخیر خاورمیانه از اهمیت دوچندانی برخوردار بوده است. در عین حال اتحادیه در تلاش است تا نقش بازیگر جهانی داشته باشد و حضور جهانی خود را پررنگ تر نشان دهد. این در حالی است که اتحادیه اروپا نمی تواند یک بازیگر جهانی باشد چرا که از یک سیاست خارجی واحد برخوردار نیست.

AWT IMAGE

  این استاد روابط بین الملل در بیان دلیل دوم تاکید کرد: اگر اتحادیه اروپا بخواهد در جایگاه یک بازیگر بی همتا باشد، باید از آکادمی دیپلماتیک برخوردار باشد و پژوهشگرانی را آموزش دهد تا این خدمات را انجام دهند و این موضوع یکی از دغدغه های اتحادیه اروپاست که کمیته دیپلماسی خارجی را تقویت کند. به علت این خلأ در اتحادیه، از افرادی که در اتاق های فکر یا سازمان های غیردولتی کار می کنند، استفاده می شود .

  وی دلیل سوم را مشکلات داخلی برشمرد و گفت: مشکلات اتحادیه از داخل اتحادیه اروپا شروع می شود که شامل بحران منطقه یورو است و این مشکلات هنوز به طور کامل حل نشده اند زیرا در اتحادیه اروپا اتحاد مالی وجود ندارد. هرچند اتحاد پولی به شکل یورو برقرار است ولی برای حل مشکلات اساسی باید یک بانک واحد و یک اتحاد مالی واحد به وجود آید.

AWT IMAGE

  در ادامه، رئیس دپارتمان روابط بین الملل دانشگاه مرکزی بوداپست، فقدان ابزارهای سیاسی در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، را مطرح کرد و سیاست های اتخاذ شده در این اتحادیه را بر سیاست های داخلی تاثیرگذار توصیف کرد که این موارد شامل فقدان حفظ سیاست همسایگی با کشورهای شرقی و سیاست تکنوکراسی هستند .

  وی درمورد دخالت ایران در مسائل مربوط به سوریه و فلسطین نکاتی را گفت و توجه ایران به این دو کشور را حائز اهمیت دانست و آن را در حل مشکلات سوریه و فلسطین مهم ارزیابی کرد.

  به اعتقاد این استاد روابط بین الملل، ایران یکی از مهم ترین کشورهای خاورمیانه است. بنابراین، روابط ایران و آمریکا به دلیل انتظار جهانی در خصوص شروع این روابط در منطقه خاورمیانه برای سه طرف ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا حائز اهمیت دانست .

AWT IMAGE

پرسش و پاسخ دانشجویان و این استاد اروپایی پایان بخش نشست بود.



دفعات مشاهده: 5047 بار   |   دفعات چاپ: 828 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 49 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb