بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 3336 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 7 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 5380017 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 586 بازدید

نماد اعتماد الکترونیک

نشست بررسی ابعاد فناوری و اجتماعی فضای مجازی امریکا برگزار شد

  نشست "بررسی ابعاد فناوری و اجتماعی فضای مجازی امریکا" برگزار شد.

  نشست "بررسی ابعاد فناوری و اجتماعی فضای مجازی امریکا" روز چهارشنبه ۲۹ آبان ۹۲ با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان و انجمن علمی مطالعات امریکا در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

AWT IMAGE

  در این نشست دکتر معز خادم، مدرس جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به بیان نتایج مطالعات خود درخصوص جامعه شناسی تکنولوژی در امریکا پرداخت. وی گفت در زمینه فضای مجازی، غالب مطالعاتی که در ایران انجام شده بر حوزه رسانه و ارتباطات متمرکز شده اند درحالیکه گلوگاه اصلی که باید به آن توجه شود منطق فضای مجازی است که می بایست در قالب آن بیندیشیم و برای این کار لازم است به جامعه شناسی تکنولوژی بپردازیم. دکتر خادم افزود برای رشد تکنولوژی باید بسترهای اجتماعی لازم برای آن شناخته شود وگرنه ظرفیت ها از بین می رود.

AWT IMAGE

  دکتر خادم در توضیح جامعه شناسی تکنولوژی ( sociology of technology ) گفت این علم رابطه جامعه و تکنولوژی را پردازش می کند و محورهای اصلی مورد مطالعه آن عبارت اند از: موانع رشد تکنولوژی، آسیب شناسی تکنولوژی و نوآوری های تکنولوژی. مساله اصلی این است که بر خلاف گمان برخی از ما رشد فناوری در مراکز دربسته اتفاق نمی افتد بلکه در متن جامعه رخ می دهد.

  این مدرس جامعه شناسی تکنولوژی گفت جامعه شناسان، دوران های زندگی بشر را تقسیم بندی می کنند و برای هرکدام یک چهارچوب شناختی قائل­اند. در دوره مدرن روابط و منطق مبتنی بر رابطه علت و معلول است و در این دوران است که تکنولوژی شکل می گیرد. دورکیم دوران مدرن را دوران خروج از جامعه مکانیکی به جامعه ارگانیک می داند. درواقع تخصص گرایی خصلت دوران مدرن است. اما به تدریج این تخصص ها گسترش می یابند و جزئی تر می شوند تا جایی که علوم به سمت محض شدن پیش می روند و در اینجاست که به علت نیاز علوم به یکدیگر مجددا integration رخ می دهد یعنی علوم مختلف دوباره به سمت یکدیگر بر می­گردند و علوم میان رشته ای به وجود می آیند. فضای سایبری نیز که از جمله دستاوردهای دوران مدرن است مبتنی است بر برآیندها، فرایندها، همگرایی، شبکه ها و سیستم ها.

AWT IMAGE

  دکتر خادم بسترهای فضای مجازی امریکا را به کوه یخی تشبیه کرد و گفت اینترنت ابتدا با اهداف نظامی و امنیتی ایجاد شد و تا ابتدای دهه ۹۰ میلادی پروژه ای سری بود و از آن زمان تا دهه اخیر نیز به صورت تصادفی رشد کرد اما اکنون دوران رشد تصادفی آن به سرآمده و دولت ها، و بیش از همه دولت امریکا، برای آن برنامه ریزی می کنند. تفاوت دولت امریکا با سایر کشورها این است که این دولت نه فقط در داخل مرزهای خود بلکه برای اینترنت و فناوری در سطح جهان برنامه ریزی می کند.

  وی همچنین مولفه های اصلی برنامه ریزی امریکا برای فضای سایبری در سال های آینده را مبتنی بر بسط و گسترش منطق شبکه ای و تبدیل نهادهای آنالیزگر در این شبکه دانست و افزود آنچه برای امریکا مهم است این است که مالکیت و ثقل محتوای مجازی، امریکایی باشد نه اینکه لزوما ارزش خاصی را ترویج کند یا از آن حمایت کند.

  در پایان جلسه حاضران به پرسش و پاسخ درباره موضوعات مطرح شده پرداختند.

آلبوم عکس های این نشست



دفعات مشاهده: 4897 بار   |   دفعات چاپ: 830 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 44 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb