بخشهای اصلی
پیوندهای سریع
دریافت اطلاعات پایگاه
لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.
آمار سایت
- كل کاربران ثبت شده: 3077 کاربر
- کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
- ميهمانان در حال بازديد: 27 کاربر
- تمام بازديدها: 5208148 بازدید
- بازديد 24 ساعت قبل: 764 بازدید
نشست دانشجویی گروه مطالعات فرانسه با عنوان جایگاه و اهمیت سینمای فرانسه در مطالعات جهان روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ به همت انجمن علمی دانشجویی مطالعات فرانسه و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.
در ابتدای این نشست کلیپی از فیلم های برگزیده جهان به ویژه سینمای فرانسه به نمایش گذاشته شد. پس از آن دکتر روح الله حسینی، مدیر گروه فرانسه دانشکده مطالعات جهان، از اهمیت سینمای فرانسه به عنوان پیشتاز این صنعت و جایگاه هنر در پیشبرد فعالیت های سینمایی سخن گفت.
وی سیاست های سینمایی فرانسه در قبال اشاعه فرهنگ سینما در بین جوانان و دانشگاهیان را الگویی خوب برای سینمای کشورمان خواند و افزود: با ورود سینما با هزینه ای کمتر در بین دانشجویان می توان به رونق این صنعت درکشورمان کمک بسزایی کرد.
در پایان مدیر کل دفتر مطالعات، توسعه دانش و مهارتهای سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس رشته مطالعات سینمایی کشورها در دانشکده مطالعات جهان را پیشنهاد داد و تاسیس چنین رشته ای را در این دانشکده خوب و کارآمد توصیف کرد.
پس از آن انوشه و اندیشه قادری، دانشجویان گروه مطالعات فرانسه، با نشان دادن پوسترهای فستیوال کن از زمان پیدایش تا به امروز، تحولات سینمایی در این فستیوال و اهمیت آن در سینمای فرانسه را برشمردند.
سپس دکتر فراستی، منتقد سینما، با مقدمه ای درباره موج نو آن را جنبشی در سینمای فرانسه خواند که از مشخصههای آن تاکید بر مولف و میزانسن بود. به گفته او فیلمسازان این دوره از قواعد فیلمسازی دهه ۵۰ میلادی، هم به لحاظ روایی و هم تصویری، رویگردان شدند، ضمن اینکه روایت و داستان یا آغاز و پایانی برای فیلمها وجود نداشت.
فراستی با اشاره به پیشگامان این حرکت گفت: از پیشروان این نظریه میتوان از فرانسوا تروفو با فیلم چهارصد ضربه، و ژان لوک گدار با اولین فیلم بلندش از نفس افتاده نام برد که این فیلم توانست قواعد عصیانگرانه موج نو را به بهترین شکل ممکن مجسم کند.
وی خاطر نشان کرد: در گذشته اهمیت سینمای فرانسه پررنگ تر از امروز جلوه داشته و از جایگاه بهتری در سینمای جهان برخوردار بوده است. اما امروزه سینمای فرانسه نیز درگیر مسائل سینمای هالیوودی شده است و اگر اینگونه پیش برود اصالت سینمای فرانسه از دست خواهد رفت.
دکتر فراستی در بخشی از سخنان خود به سینمای مولف اشاره کرد و افزود: در آغاز فرانسوا تروفو یکی از نظریهپردازان موج نوی فرانسه دست به ایجاد نظریه سیاست مؤلفان زد و مؤلفانی چون آلفرد هیچکاک، هوارد هاکس و اورسن ولز دارای یک شیوه شخصی در کارهایشان هستند.
وی تاکید کرد: سینما هیچگاه بد نیست آنچه به سینما جلوه ای خوب یا بد می دهد مولف آن است و سینمایی خوب است که از درون بجوشد. سینمای سفارشی هیچ گاه نمی تواند با مردم و مخاطبانش ارتباط برقرار کند.
این نشست با پرسش و پاسخ دانشجویان و سخنرانان خاتمه یافت.