بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 3336 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 18 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 5379826 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 461 بازدید

نماد اعتماد الکترونیک

همایش بحران اوکراین برگزار شد

  همایش «بحران اوکراین» در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

AWT IMAGE

  همایش «بحران اوکراین» به همت انجمن های علمی مطالعات بریتانیا و مطالعات روسیه و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان روز شنبه ۹۳/۲/۲۷ در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

AWT IMAGE

  در ابتدای این همایش خانم الهام عابدینی، دبیر انجمن علمی مطالعات بریتانیا، توضیحاتی درخصوص کشور اوکراین و ویژگی های جغرافیایی و اقتصادی این کشور و همچنین آن با اتحادیه اروپا ارائه کرد.

AWT IMAGE

  در نخستین پنل این همایش که با مدیریت دکتر ساسان شاه­ویسی، رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی دانشگاه تهران برگزار شد، سخنرانان درخصوص «بحران اوکراین از نگاه غرب» سخنرانی کردند.

  در ابتدای پنل دکتر شاه ویسی توضیحاتی درباره اهمیت اوکراین از لحاظ اقتصادی برای روسیه و اتحادیه اروپا بیان کرد. وی گفت: از سال ۲۰۰۰ به بعد اتحادیه اروپا ظرفیت های جدیدی برای خود تعریف کرد که منجر به تدوین سند لیسبون شد. اولویت هایی نظیر اشتغال پایدار، صنعت وفرهنگ در این قالب تعریف شده بودند. با بروز شوک بحران اقتصادی سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ این اتحادیه ۸۰۰۰ میلیارد دلار ضرر کرد. با وجود آنکه امریکا، که منشاء بحران بود، موفق به مدیریت آن در اقتصاد خود شد، اروپا نتوانست از شکنندگی تجارت در مرزهای خود جلوگیری کند و اقدام به تعریف سند جدیدی یعنی سند ۲۰۲۰ کرد. در این سند جدید اتحادیه اروپا با نگاهی جدید اعلام کرد که رشد اروپا باید موثر، هوشمند و پایدار باشد. وی همچنین به اولولیت های اتحادیه اروپا طبق توافقنامه (پی سی آ) مانند انرژی، تجارت و سرمایه گذاری، حمل ونقل، همکاری های علمی و فناوری اشاره کرد و ضمن تاکید مجدد بر اهمیت اوکراین از لحاظ اقتصادی بحران حاضر را چالشی فراروی اتحادیه اروپا دانست که تبعات ان بر برنامه های کلان این اتحادیه تاثیر می گذارد.

AWT IMAGE

  سپس دکتر فواد ایزدی، استادیار گروه مطالعات امریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان، درباره نقش امریکا در بحران اوکراین صحبت کرد. وی ابتدا با پخش ویدیویی از معاون اروپایی وزارت خارجه امریکا در دسامبر ۲۰۱۳ بر بخشی از صحبت های مطرح شده در آن که به هزینه ۵ میلیارد دلاری امریکا در اوکراین مربوط می شد، تاکید کرد. دکتر ایزدی گفت: این مبلغ توسط نهادهای مختلف امریکایی و به نام کمک به پیشبرد دموکراسی و تحقق آرزوی اوکراینی ها برای پیوستن به اروپا صورت گرفته است. یکی از این بنیادها «بنیاد ملی برای دموکراسی»، National Endowment for Democracy ، است که علیرغم ادعای غیردولتی بودن در دست گروه های هماهنگ با سیاست خارجی امریکا قرار دارد. این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه صحبت های خود فایل صوتی مکالمه چهار ماه پیش خانم نولند، معاون وندی شرمن، با سفیر امریکا در اوکراین و گفتگوی آنها درباره تعیین نخست وزیر جدید این کشور به دخالت آمریکا در امور داخلی اوکراین اشاره کرد.

AWT IMAGE

  در ادامه پنل نخست، مهندس «امین شکروی»، کارشناس حوزه اوراسیا در وزارت امور خارجه، ضمن تاکید بر اهمیت بسیار زیاد اوکراین و نقش آن به عنوان گلوگاه انرژی اتحادیه اروپا، بحران اوکراین را خطری برای اتحادیه اروپا دانستند چرا که اوکراین مسیر ترانزیت گاز از روسیه به اتحادیه اروپا است.وی به برنامه های اتحادیه اروپا برای تنوع بخشی به منابع تامین گازمورد نیاز خود اشاره کردتا بتواند اهرم فشار ابر قدرتی انرژی را از روسیه بگیرند و افزود پروژه هایی از جمله خط لوله ی ناباکو در دستور کار این اتحادیه است. در پایان ایشان وابستگی انرژی اروپا به روسیه و همچنین وابستگی ۷۰ درصدی اقتصاد روسیه به درامدهای فروش نفت وگاز راعاملی دانست که دوطرف را مجبور کرده جانب احتیاط را دربرخورد با طرف مقابل رعایت کنند.

  آخرین سخنران پنل نخست این همایش دکتر «اکبر ولی زاده» در خصوص آینده روابط اتحادیه اروپا و روسیه صحبت کرد.وی با اشاره به اهمیت اوکراین برای روسیه و اتحادیه اروپا گفت: بخشی از اروپا مایل نبودند که واکنش تندی نسبت به روسیه نشان داده شود و جمع دیگری از کشورها خواهان فشار بر روی روسیه بودند. او دویست میلیارد دلار مناسبات روسیه و آلمان را عامل بسیار مهمی در جهت برخورد محتاطانه این کشور در تحریم روسیه دانست و اقدام روسیه در الحاق کریمه را اقدامی استراتژیک توصیف کرد که به تقویت قدرت نظامی و ژئوپلتیکی این کشورکمک می کند. وی افزود: سلاح های استراتژیک سیار روسیه موضع برتری آنها نسبت به اروپا و امریکا است. وی افزود: روس ها برای بین المللی کردن بندر دریایی خود دو بندر سواستوپول و بندر لاذقیه را گرفتند. این استاد دانشگاه در پایان بزرگترین اشتباه روس ها را کمک به باز تعریف ظرفیت ناتو دانست و تحریم های غرب علیه روسیه را سمبلیک خواند.

  پیش از اتمام پنل نخست ، آقای «علی دهقانی»، دانشجوی رشته مطالعات روسیه، با ارائه پاورپوینتی از روابط روسیه و اوکراین و همچنین وابستگی های متقابل روسیه و اوکراین ازلحاظ تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، تسلیحاتی و ترانزیرتی صحبت کرد.

AWT IMAGE

  پنل دوم نیز با موضوع بحران اوکراین از نگاه روسیه و به مدیریت دکتر «جهانگیر کرمی» ، مدیر گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

  در ابتدا دکتر کرمی در خصوص سیاست های روسیه در بحران اوکراین صحبت کرد. وی اصول سیاست خارجی روسیه را قدرت هژمون منطقه ای، بازی درون سیستمی روسیه ، ایجاد شرایط برای روسیه در دراز مدت، کمک به تلا ش های مشترک برای امنیت بین المللی، ایجاد شرایط مناسب خارجی برای توسعه درازمدت دانست و همچنین از جمله اولویت های منطقه ای این کشور، به منطقه خارج نزدیک، غرب، شرق خاورمیانه و سایر مناطق اشاره کرد که با توجه به قرار گرفتن اوکراین در منطقه خارج نزدیک برای روسیه این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. وی گفت: روسیه همکاری های سیاسی و امنیتی موفقی با کشور های سابق شوروی برقرار کرده ولی در زمینه ی اقتصادی نتوانسته همکاری های خوبی را با این کشورها داشته باشد و این باعث شکنندگی روابط این کشور ها شده است. وی در پایان، فضای روانی سنگین علیه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل، خروج سرمایه ، محدودیت سرمایه گذاری جدید، سقوط بازار سهام ، کاهش ارزش پول، رشد اقتصادی صفر و مشکلات انتقال فناوری را از پیامدهای این بحران برای روسیه دانست.

AWT IMAGE

  سپس دکتر «حسن بهشتی پور» نقش منافع بازیگران داخلی و خارجی در بحران اوکراین را مورد بررسی قرار داد. دکتر بهشتی پور با معرفی بازیگران اصلی داخلی احزاب مختلف اوکراین از جمله حزب مناطق، حزب کمونیست، حزب سرزمین پدری اشاره کرد و نقش هر یک از این احزاب را در بروز بحران حال حاضر اوکراین مورد بررسی قرار داد وی همچنین بازیگران خارجی این بحران را امریکا، اتحادیه اروپا و روسیه دانست که هر کدام به نوعی به دنبال منافع خود در این بحران هستند. وی در پایان سه سناریو را برای آینده بحران اوکراین پیش بینی کرد: سناریوی اول: تشدید جنگ نیابتی در اوکراین بین نیروهای طرفدار روسیه و طرفدران غرب، سناریوی دوم: شروع جنگ داخلی فراگیر بین ارتش اوکراین و ارتش روسیه، سناریوی سوم: مصالحه بر سر تشکیل دولتی ائتلافی. که ایشان احتمال وقوع سناریوی سوم را بیشتر دانست.

AWT IMAGE

  در ادامه دکتر «محمود شوری»، رئیس حوزه اوراسیا در مرکز مطالعات استراتژیک، نیز در خصوص بحران اوکراین و نظام بین الملل صحبت کردند. وی روابط قدرت های بزرگ تا پیش از این بحران را به جای رقابت بیشتر برمدار همکاری متقابل دانست. دکتر شوری از دو موضوع جنگ علیه تروریسم و بحران اقتصادی به عنوان مواردی یاد کرد که روسیه و غرب در آن با هم همکاری داشتند. وی بحران اوکراین را به نوعی نابود کننده شالوده همکاری های پیشین خواند و لغو عضویت روسیه در گروه جی هشت و همچنین انحلال شورای ناتو اوکراین را در این مورد مثال زد. وی در مورد روسیه پس از بحران اوکراین دو سناریو را محتمل دانست: در صورت پیروزی روسیه، این کشور دیگر روسیه قبل از بحران نخواهد بود و کنترل این کشور برای غرب تقریبا غیر ممکن می شود و در صورت شکست روسیه، این کشور دیگر حتی قدرت منطقه ای هم نخواهد بود. ایشان بحران اوکراین رامساله ای دانست که امکان تحقق بازی برد-برد برای دو طرف وجود ندارد وی در پایان مهم ترین برنده این بحران را چین دانست که با توجه به تشدید اختلافات بین این کشور و ژاپن همکاری های اقتصادی جدی تری با روسیه خواهد داشت.

  در انتهای این پنل نیز نشست پرسش و پاسخ برگزار شد و اساتید محترم به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

آلبوم عکس های این همایش



دفعات مشاهده: 7261 بار   |   دفعات چاپ: 1397 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 10 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb