بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 3336 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 33 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 5379960 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 559 بازدید

نماد اعتماد الکترونیک

نشست نقد و بررسی سینمای فرانسه برگزار شد

  دومین نشست سینمای ملل در جلسه روز دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ به بررسی سینمای فرانسه اختصاص یافت .

  در این نشست که با بیان مختصری از تاریخ اولیه سینما و نمایش فیلم ورود قطار به ایستگاه آغاز شد و آقای عیدی زاده کارشناس و منتقد سینمای فرانسه به توضیح این مسئله که تمامی فیلم های ساخته شده در ابتدای ظهور سینما از سبک رئالیسم پیروی می کردند، پرداخت .

  وی گفت: ابتدا سبک غالب سینما، رئالیسم بود اما پس از مدتی سینماگرانی در این عرصه ظهور کردند که به هیچ عنوان دوربین را برای ثبت زندگی روزانه مناسب نمی دیدند و شروع به ساخت فیلم های امپرسیونیست کردند.

AWT IMAGE

  عیدی زاده در توصیف سینمای امپرسیونیست اظهار داشت: جنبش امپرسیونیسیم، سینمایی است که در دهه ۱۹۲۰ در فرانسه شکل گرفت. این نسل از فیلمسازان کمتر به روایت سینمایی اهمیت می‌دادند و بیشتر به دنبال بازنمایی تصورات ذهنی و تخیلات و رویاها در قالب فیلم هایشان بودند . از ویژگی های اصلی این سینما وارد کردن تصویرهای روانی مانند خاطرات، تخیلات، رویاها و توهمات بازیگر، پرهیز از کیفیت تئاتری در بازی بازیگران و فوتوژنی است.

  وی در توضیح این اصطلاح افزود: اصطلاح فوتوژنی اولین بار توسط لویی دلوک مطرح شد و آن را کیفیتی می‌دانست که یک نمای سینمایی از شی را با اصل شی که فیلم از آن گرفته می‌شود، متمایز می‌سازد.

  این منتقد سینما در ادامه اظهار داشت: سومین سبک، رئالیسم شاعرانه در سینمای فرانسه بود که به شدت تقدیرگراست . از سرشناس ترین شخصیت های این ژانر می توان به ژان رنوار ، مارسل کارنه ، ژولین دوویویه و ژان گرمیون اشاره کرد. فیلم های ساخته شده در این سبک رنگ و بویی از یاًس و ناامیدی در تمامی جوانب فیلم از جمله تم داستان، میزانسن و حتی نورپردازی دیده می شود که در پایان فیلم های جنبش رئالیسم شاعرانه معمولاً توامان با ناامیدی قهرمان داستان و مرگ او همراه است.

AWT IMAGE

  عیدی زاده موج نوی سینمای فرانسه را جنبشی توصیف کرد که به رهبری منتقدان جوان تحریریه مجله سینمایی کایه دو سینما در فرانسه شکل گرفت. در این سبک دوربین ها برای فیلمبرداری در خیابان‌ها به کار می‌رفت و دیگر فیلم ها در استودیو ساخته نمی‌ شد . استفاده از نابازیگر بر خلاف سینمای کلاسیک آمریکا، صحبت کردن با دوربین برای نخستین بار، استفاده از دیالوگ های طعنه آمیز و پایان نامعلوم در سینمای موج نو همه از مؤلفه های اصلی این جنبش هستند که این سینما را از دیگر سینماها متمایز می کند که از آثار برجسته این سبک می توان به سر زیبا اثر ژان کلود و چهل ضربه اثر تروفو اشاره کرد.

  نشست سینمای ملل هر هفته دوشنبه بعد از ظهر هز ساعت ۱۳ تا ۱۵ در دانشکده مطالعات جهان برگزار می شود.

آلبوم عکس های این نشست



دفعات مشاهده: 4484 بار   |   دفعات چاپ: 709 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb