بخشهای اصلی
پیوندهای سریع
دریافت اطلاعات پایگاه
لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.
آمار سایت
- كل کاربران ثبت شده: 3077 کاربر
- کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
- ميهمانان در حال بازديد: 23 کاربر
- تمام بازديدها: 5208067 بازدید
- بازديد 24 ساعت قبل: 699 بازدید
نشست بررسی سینمای چین روز دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ در تالار ایران دانشکده مطالعات جهان برگزار شد. در این نشست که آقای کامیار محسنین، منتقد و تحلیلگر سینما، سخنران آن بود، مسائل مهم سینمای چین اعم از جنبشهای اصلی، نسل های تأثیرگذار فیلم سازان چینی و اتفاقات اثرگذار در سینمای ملی چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای جلسه، سید وحید نمازی-دبیر این سلسله جلسات- به معرفی سخنران این هفته پرداخت و با یادآوری ۲۶ شهریور ۹۳ به عنوان هفته سینمای چین، اهمیت شناخت و تعامل با سینمای چین را امری ضروری دانست.
در ادامه محسنین با اشاره به تاریخ سینمای چین گفت: سینمای چین دوره جدی فعالیت خود را از سال ۱۹۰۵ تا ۲۰ آغاز کرد که اکثر آثار آن دوره درواقع ادای دینی بودند به سنت های اصیل نمایشی چین. از سال ۱۹۲۰ به مدت دو دهه به نام دوران توسعه سینمای چین مشهور است که دو مشخصه اساسی و برجسته داشت: ۱- بازگشت سینماگران چینی که تازه از امریکا بازگشته بودند.۲- ورود گروهی فیلم ساز آمریکایی به چین.
این پژوهشگر سینما با اشاره به دوران طلایی اول سینمای چین بیان داشت که فیلم سازان این دوره اکثراً با ایدههای چپ گرایانه، تحولی در مضمون فیلم های دهه ۳۰ چین رقم زدند که خصوصاً مونتاژ فیلم ها در آن دوره به شدت تحت تأثیر آموزه های صورت گرایان روس همچون آیزنشتاین بود. حمله ژاپن به چین در سال ۱۹۳۷ به منزله پایان دوران طلایی اول و پایان جنگ جهانی دوم به عنوان شروع دوران طلایی دوم سینمای چین محسوب می شود.
مدرس تاریخ تحلیلی سینمای جهان در ادامه به ظهور، اوجگیری و افول نسل پنجم و ششم فیلم سازان چینی اشاره کرد و یادآور شد: سینمای چین هیچ گاه از خواستگاه های فرهنگی و سنتی خود به دور نبوده و این مطلب می تواند درسی باشد برای سینمای ایران؛ سینمایی که دولت باید حامی اش باشد.
به اعتقاد این مترجم وجه اشتراکی که دولت ها با سینماگران می توانند داشته باشند، رمز شکوفایی سینمای ایران است.
بررسی سینمای چین در چارچوب برنامهای کلی تر از سوی انجمن ایرانی مطالعات جهان تحت عنوان «سلسله نشست های بررسی سینمای ملل» برگزار شد.
کامیار محسنین متولد ۱۳۵۰ تهران است. ازجمله فعالیتهای وی می توان به همکاری در نگارش جزوه های تخصصی درباره سینمای انگلستان، ایتالیا، پلیسی، وسترن و حماسی – تاریخی برای فیلم خانه ملی ایران؛ همکاری در پایه ریزی و ساخت برنامه سینمای ۹۰ برای شبکه تهران در مقام محقق برنامه؛ نگارش نقد، ترجمه متون و همکاری با نشریات تخصصی سینمایی (ازجمله دنیای تصویر، سینما، نقد سینما، فیلم و هنر و سینما – تئاتر) و همچنین بخش های فرهنگی - هنری نشریات (ازجمله مهر نامه، آسمان، تجربه و ...)؛ مسئولیت بخش تحقیقات در امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی (عضویت در هیئت اجرایی و برنامهریزی بینالملل جشنواره کودک – عضویت در هیئت اجرایی و برنامه ریزی بین الملل جشنواره فیلم فجر و بازار فیلم ایران – گردآوری، ترجمه، نگارش و آماده سازی کتاب های انگلیسی راهنمای بازار فیلم ایران و منتخب فیلم های ایرانی سال و ...) و تدریس تاریخ تحلیلی سینمای جهان در مجموعه «درس های سینما» برای حوزه اشاره کرد.