بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 3336 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 9 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 5380206 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 685 بازدید

نماد اعتماد الکترونیک

نشست بررسی تحولات خاورمیانه برگزار شد

امیر دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ با شرکت در مراسم بزرگداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در جمع دانشجویان و اساتید دانشکده مطالعات جهان به ایراد سخنرانی پرداخت.

AWT IMAGE

در ابتدای این دیدار دکتر سید محمد مرندی، رئیس دانشکده مطالعات جهان، ضمن خوشامدگویی به امیر دریابان شمخانی رزمندگان دفاع مقدس را خاطره شیرین نسل جوان آن دوران توصیف کرد و ارج نهادن به این رزمندگان آن دوران را ارزشمند و لازم خواند. 

 دریابان شمخانی نیز در ادامه  با اشاره به تقارن سوم خردادماه امسال با ایام ولادت امام حسین(ع)، حضرت ابالفضل العباس (ع)  و امام سجاد(ع) اظهار داشت: رمز پیروزی جاودانه رزمندگان ما در ۸ سال دفاع مقدس و پس از آن، الگو گرفتن از فرزندان علی بن ابی طالب(ع) در شهادت طلبی، وفاداری به آرمان‌ها و دعا و نیایش خالصانه به درگاه حق است.

وی از رخدادهایی که منجر به اشغال خرمشهر و باز پس‌گیری آن از سوی سربازان پادرکاب امام خمینی(ره) شد را تاریخ مجسم غلبه اراده ملت ایران بر خوی تجاوزگری و جنایت پیشگی نظام سلطه عنوان کرد و افزود: خرمشهر نماد قدرت و عزم راسخ ملت ایران برای دفاع از اعتبار انقلاب اسلامی و تحقق وعده نصرت خداوند برای همیشه تاریخ است.

AWT IMAGE

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر تکرارپذیری حماسه خرمشهر در عرصه‌های مختلف سیاسی، دفاعی، اقتصادی و اجتماعی اظهار داشت: سوم خرداد که خردمندانه آن را روز ملی ایثار، مقاومت و پیروزی نامگذاری کرده‌اند تنها یک روز در تقویم دفاع هشت ساله نیست، بلکه یک مکتب الهام بخش برای الگوگیری و عبرت پذیری در مسیر عبور از موانع واقعی و ساختگی پیش روی کشور است.

وی افزود: آزادی خرمشهر نشان داد که فرجام محتوم ایثار و مقاومت، پیروزی است و در سخت‌ترین شرایط نیز می‌توان با قدرت ایمان و اراده بر مجهزترین و بزرگترین ارتش‌ها غلبه کرد.

این فرمانده سابق دفاع مقدس بر ضرورت بهره‌گیری بخش‌های مختلف کشور از الگوهای مدیریت جهادی و دانش برگرفته از تجارب دفاع مقدس تاکید و خاطرنشان کرد: تفکر خلاقانه به همراه پشتکار، فداکاری و خطرپذیری معقول آموزه‌های مکتب خرمشهر است که با تمسک به آن می‌توان با عبور از سیم‌های خاردار، میادین مین  و کانال‌های انفجاری که در قالب تحریم، تهدید و تطمیع، پیش روی پیشرفت و بالندگی مردم ایران قرار گرفته است، غلبه کرد.

AWT IMAGE

وی اضافه کرد: سرنوشت گروه‌های تکفیری و تروریستی و متجاوزان منطقه‌ای را با فرجام صدام و بعثیون جنایتکار قابل تطبیق است. صدام و حامیانش که مفتضحانه از خرمشهر بیرون رانده شدند، امروز نه تنها در عراق نیستند بلکه از صحنه روزگار نیز محو شدند.

دریابان شمخانی تاکید کرد: شناخت درست فرصت‌ها و آسیب‌پذیری‌ها و و باقی ماندن زیر پرچمدار انقلاب اسلامی و ولایت فقیه موجب تبدیل ایران به قدرت اول منطقه و لنگرگاهی برای ثبات و امنیت حتی برای دیگر کشورها شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه و نقش نظام سلطه در ایجاد ناامنی و بی ثباتی در کشورهای مستقل تصریح کرد: مردم و برخی مسئولان خردمند کشورهای منطقه به خوبی دریافته‌اند که آمریکا و غرب صرفا به دنبال درگیرسازی ظرفیت‌های انسانی و تاراج منابع مادی کشورهای منطقه از طریق ایجاد بحران‌های ساختگی بوده و هرگز اقدامی در جهت ایجاد امنیت و رفاه در منطقه نخواهند داشت.

نماینده مقام معظم رهبری با تشریح تغییرات اخیر در مناطق درگیری ارتش عراق با داعش در استان الانبار این کشور افزود: هر زمان که نیروهای مردمی و ارتش عراق شروع به پیشروی در برابر داعش می‌کنند، دستگاه‌های تبلیغاتی و سیاسی غرب مشغول فضاسازی علیه آنها می‌شوند و با جعل و دروغ پردازی تلاش می‌کنند مانع از پیروزی در مقابل تروریست‌ها شوند.

AWT IMAGE

آقای شمخانی بحران یمن را آزمونی دشوار برای سازمان ملل، کشورهای همسایه و نهادهای بین‌المللی خواند و گفت: تاریخ در مورد نهادهای بین‌المللی و کشورهایی که با سکوت و یا همراهی با متجاوزان موجب کشتار بیشتر مردم بی‌گناه و تخریب زیرساخت‌های یک کشور مستقل شده‌اند قضاوتی تلخ خواهد کرد. اما ایران به میانجیگری و اعلام سازمان ملل در رساندن کمک‌های انسان دوستانه به مردم یمن اعتماد کرد، در حالی که اگر مشخص شود این کمک‌ها تحت شرایط محاصره و ادامه بمباران‌ها به دست نیازمندان و مجروحان نخواهد رسید، اقدامات دیگری صورت خواهد گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مذاکرات هسته‌ای پرداخت  و یادآور شد: همکاری‌های ایران با آژانس مطابق با فرآیندهای معمول و صرفا در زمینه تاسیسات هسته‌ای خواهد بود و هیچ فرایندی خارج از قوانین بین‌المللی مصوب و یا دسترسی‌های فراتر از پروتکل الحاقی قابل پذیرش نیست. توافق مبتنی بر اجماع مثبت و توافق مبتنی بر عدم اجماع، تلخ است. ضمن اینکه عدم توافق با عدم اجماع نیز امری تلخ محسوب می‌شود. اما طرف مقابل اگر در مذاکرات هسته‌ای زیاده خواهی کند، این عدم توافق مبتنی بر اجماع برای جمهوری اسلامی ایران سوگواری محسوب نمی‌شود، اما توافق با اجماع حتما در کشور شادی آفرین خواهد بود. از سویی هم به عدم توافق نباید با برخوردهای سیاسی، تاکتیکی و متهم سازی یکدیگر در جامعه نگریست. توافق غیرقابل اجماع را نیز نباید در کشور ترویج کرد.

AWT IMAGE

وی با بیان اینکه مردم منطقه با شناخت پیام انقلاب اسلامی که برگرفته از پیام حضرت امام خمینی (ره) و در جهت دفع استکبار بوده است، به سمت جمهوری اسلامی آمدند، ادامه داد: برای حفظ موتور انقلاب اسلامی نیازمند انسجام و وحدت داخلی هستیم و پیروزی‌های حاصل شده در جنگ به دلیل ایجاد وحدت و یکی شدن روش‌های مقابله با دشمن به دست آمده است. وحدت در کشور به وسیله حضور ملت در صحنه ایجاد می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤالی در خصوص دستاوردهای سفر اخیرش به روسیه گفت: روابط تهران و مسکو دارای تاریخچه بلندی است. روس‌ها می‌گویند که سوابق تاریخی ملت ایران نشان داده که آنها با غرب مناسبات بیشتری خواهند داشت، ولی ما نیز معتقدیم که روس‌ها سر بزنگاه امکان دارد که دست از حمایت خود از ایران بردارند.

وی تصریح کرد: ما به روسیه مقتدر و ایران مستقل اعتقاد داریم و این موضوع می‌تواند ظرفیت بالایی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند که آن نگرش تاریخی را بشکنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره نوع تعامل روس‌ها با ایران گفت: تعامل روس‌ها با ایران کند و بدون تشریفات است. روسیه پس از تحریم غرب به دلیل موضوع اوکراین و همچنین کاهش قیمت نفت و بحران سوریه و یمن، توانسته ظرفیت فراوانی را برای روابط با ایران و حرکت رو به جلو در این روابط ایجاد کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص نقش مخرب عربستان در عراق نیز عنوان کرد: راه‌اندازی جریان تکفیری‌ها و حمایت از آنها و همچنین حضور سرویس‌های جاسوسی سعودی در عراق بخشی از این نقش مخرب محسوب می‌شود. اما باید بدانیم که عراق و سوریه پتانسیل بالایی دارند که می‌توانند نقش قوی را در جهان اسلام و جهان عرب ایفا کنند، اما رقبای آنها تلاش دارند که نقش این دو کشور را با تضعیف آنها از بین ببرند.

دریابان شمخانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره دلیل ادامه جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر عنوان کرد: طرح این سوال در جامعه به اواخر جنگ تحمیلی برمی‌گردد. در حالی که آزادسازی خرمشهر مربوط به سال ۱۳۶۱ بوده و این نکته‌ای است که همگان باید به خوبی متوجه آن شوند.

وی افزود: وقتی خرمشهر آزاد شد سرزمین‌های زیادی در دستان دشمن بود و ما با مرز ایران و عراق فاصله زیادی داشتیم، لذا سخن از اتمام جنگ پس از آزادسازی خرمشهر حرف بیهوده‌ای است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت‌: پاسخ منصفانه به سؤال دلیل ادامه جنگ پس از آزادی خرمشهر این است که ما نباید اقداماتی انجام می‌دادیم که دشمن فرصت بازسازی خود را برای حمله مجدد به ایران پیدا می‌کرد. اما با مشغول سازی خود دشمن این کار را انجام داد و به خرمشهر حمله کرد.

آلبوم عکس های این نشست



دفعات مشاهده: 4593 بار   |   دفعات چاپ: 714 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb