نشست «گونه‌شناسی رسانه‌های مجازی و ایدئولوژی‌های حاکم بر این بستر» برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1398/3/5 | 

بیست‌وپنجمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی‌شدن جهان، با عنوان «گونه‌شناسی رسانه‌های مجازی و ایدئولوژی‌های حاکم بر این بستر» در روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ با سخنرانی الهه شاکری داریانی، دانشجوی دکتری پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در تالار ایران دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

شاکری با روش تحقیق کیفی و توصیفی-تحلیلی و بر ‌پایه اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع جدید کتابخانه‌ای و برنامه‌های ساخته شده سعی در معرفی گونه‌های رسانه‌ مجازی و تأثیراتی داشت که بر ‌مخاطب می‌گذارد. نیل به این مهم منوط‌به شناخت توأم ایدئولوژی‌های حاکم بر این رسانه‌هاست. درک قابلیت‌های ساختاری و آگاهی از اقتضائات ذاتی رسانه‌های مجازی نقش مؤثری در انتقال پیام دارد. به بیان وی، هر رسانه‌، مأموریتی راهبردی در انتقال مفاهیم بر ‌عهده دارد و به‌منظور انتقال هر‌ چه بهتر پیام و تأثیرگذاری آن بر مخاطب باید شناخت درستی از رسانه‌های نوین داشت. لذا، شاکری تلاش کرد نحوه اثرگذاری این رسانه‌ها بر اجتماع و جامعه را بررسی‌کند. رسانه‌های مجازی اجازه مشارکت به کاربر را می‌دهد و با توجه به ایدئولوژی حاکم بر هر رسانه، محدودیت‌هایی در مشارکت برای کاربر تعیین می‌شود. شناخت این محدودیت‌ها نقش بسزایی در استفاده بهینه از امکاناتی دارد که رسانه‌ها در اختیار کاربران و اصحاب رسانه می‌گذارد.

شاکری شکل‌گرفتن رسانه‌های نوین را در امتداد رسانه‌های سنتی خواند که می‌توان آن را واکنشی مشترک به «همگرایی رسانه‌ها» قلمداد کرد؛ الگوهای مفهومی جدیدی که می‌رود تا به مدل ارتباطی نوینی بینجامد. شناخت کامل از ‌این رسانه‌ها منجر به بروز قالب‌ها و ظرفیت‌های بیانی جدیدی می‌شود که به‌طور ذاتی با پیام‌های ایرانی–اسلامی سنخیت بیشتری دارد. وی یکی از ‌این رسانه‌های جدید را تلویزیون تعاملی خواند. تلویزیون تعاملی علاوه‌بر ‌جاذبه‌های خود برای مخاطبان، از ‌پیچیدگی‌های زیباشناختی و فنی برخوردار است، به‌طوری که از ‌موضوع خواست مخاطب برای تماشای برنامه‌های مورد نظر فراتر می‌رود و او را در ‌شکل‌گیری روایت به مشارکت فعال وا‌خواهد داشت.

آلبوم عکس های این نشست


دفعات مشاهده: 1721 بار   |   دفعات چاپ: 357 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb