سومین همایش بین المللی مطالعات ایران معاصر برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1402/9/2 | 
سومین همایش بین المللی مطالعات ایران معاصر برگزار شد

سومین همایش بین المللی مطالعات ایران معاصر برگزار شد


سومین همایش دوسالانه مطالعات ایران معاصر در روزهای ۱۴ و ۱۵ آبان سال ۱۴۰۲ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه‌، ابتدا دبیر علمی همایش، دکتر محمد سمیعی ضمن توصیف وجوه چندجانبه مساله فرهیختگی و حکمت در شکل سنتی آن و نزد علمای قدیم، به ویژگی های علم آموزی در دنیای جدید اشاره کرد و گفت: تخصصی‌شدن و تقسیم حوزه های شناخت جهان به رشته های جدید، دنیای صنعتی را برای جوامع به ارمغان آورد. در علم شاهد بودیم رشته‌ها از هم جدا شدند و به تدریج همه چیز در فضای آکادمیک تخصصی شد. او وجه مثبت آن را سپری شدن عمر انسان در یک عرصه دانست و ادامه داد: هیچ کدام از مشکلات بشریت با یک تخصص حل نمی‌شود. مثلاً آلودگی هوا فقط جنبه زیست محیطی و اجتماعی ندارد بلکه، به سیاست، اقتصاد، سوخت و مدیریت شهری هم مرتبط است. مسائل واقعی هیچ کدام تک رشته ای نیستند
سپس وی به اشتباه بشر در نیمه دوم قرن بیستم پرداخت و گفت: توسعه فقط به اقتصاد تعمیم ‌داده می‌شد در صورتیکه با مسائل دیگر انسانی نیز درگیر است. این مسئله ایجاب می‌کند تخصص‌ها تجمیع شوند و با هم گفتگو کنند.
او در ادامه به شخصیت‌های مطرح و برجسته‌ای نظیر جلال آل احمد اشاره کرد که در هیچ زمینه‌ای دکترا ندارد. دکتر علی شریعتی نیز لیسانس ادبیات داشت و دکترای خود را در فرانسه گرفت و رساله او با موضوع فضائل بلخ هیچ ربطی به وجوهی که ما از او شناخت داریم ندارد. همچنین، شخصیتی مثل امام خمینی (ره) که در تاریخ معاصر ایران بسیار تاثیرگذار بوده است، درست است که در علم اصول، فلسفه و عرفان صاحب نظر بود ولی این هوش سیاسی ایشان بود که در میان رهبران سیاسی قرن بیستم کمتر دیده می‌شد و موجب این شد که ملت ایران را در برهه های انقلاب به خوبی هدایت کند. چامسکی نیز شخصیت تاثیرگذاری بوده است. او استاد MIT است و تحصیلات زبانشناسی دارد. ولی صحبت‌های وی بیشتر در زمینه روابط بین‌الملل و به رشته او ربطی ندارد. ادوارد سعید هم در زمینه روابط بین‌الملل تحصیل کرده ولی بحث‌های او در روابط بین شرق و غرب و حوزه‌های سیاسی است. این شخصیت‌های تاثیرگذار نگاه تنگ رشته‌ای نداشتند.
مدیر گروه مطالعات ایران ضمن اعلام آماری از موضوعات مقالات پذیرش شده در این همایش گفت: فایده این همایش‌ها این است که محققان از حوزه‌های مختلف در کنار یکدیگر جمع  و از رویکردهای مختلف با هم گفتگو می‌کنند. و این گفتگو بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
وی در پایان ضمن آرزوی برگزاری این همایش‌ها  به طور مستمر ابراز امیدواری کرد این دو روز پر از ارتباطات صمیمانه بین رشته‌ای مختلف باشد.

سخنران بعدی مراسم افتتاحیه، دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان، ضمن سلام و خیر مقدم به حضار و شرکت کنندگان مجازی همایش، در ابتدا به کشتار جمعی مردم مظلوم غزه اشاره کرد که امروز بار سنگینی را به دوش ملت‌های جهان گذاشته است. او ادامه داد: حدود ۴۰۰۰ کودک و ۲۰۰۰ زن جان خود را در غزه از دست داده‌اند. این روحیه قتل عام در دنیا وجود داشته و همچنان وجود دارد. مثلاً آمریکا ۶ سال پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۵۵ جنگ ویتنام را دوباره شروع کرد و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر انسان کشته شدند. بخش عظیمی از آنها غیرنظامیان بودند. به بیان وی روحیه جنگ‌طلبانه در تاریخ منشأ خسارت‌های بزرگی برای تاریخ بشر بوده است.
دکتر عاملی سپس ضمن اشاره به عنوان سخنرانی خود «مدل فهم جامعه نگر کلان و خرد تاریخی نسلی و بین نسلی انقلاب اسلامی» گفت: با همین رویکرد بین‌رشته‌ای که دکتر سمیعی به آن اشاره کردند از دهه ۸۰ به بعد دانش به سمت دانش یکپارچه سوق پیدا کرده است. وی ضمن محترم شمردن همه رشته‌ها افزود: همکاری‌های بین رشته‌ای به صورت نظام‌مندتری در حال انجام است تا پدیده ها بهدرستی شناخته شوند.
رئیس سومین همایش مطالعات ایران معاصر، منظور از مطالعه ایران معاصر را ایران دوره انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: یکی از امتیازات دانشگاه تهران تمرکز بر این دوره است. سپس اظهار تاسف کرد که فهم ایران انقلاب اسلامی دچار اختلال‌هایی شده است. اگر مدلی برای فهم آن نداشته باشیم دچار خطا می‌شویم. باید بتوانیم چهره واقعی ایران را به لحاظ جامعه ایرانی، نظام حکمرانی و روابط بین‌المللی درک کنیم. وقوع انقلاب اسلامی در ایران یعنی افزودن دین در روحیات اجتماعی چراکه دین عامل انقلاب بوده است. دینی که نوعی عدالتگرایی در آن وجود دارد. بنابراین دین با اجزایش مورد نظر است. عاملی وقوع انقلاب اسلامی در ایران را جریانی معرفی کرد که منافع آمریکا در منطقه را تامین نمی‌کرد. بنابراین از همان موقع در فهم انقلاب اختلال ایجاد کردند. ایران هراسی آغازش با پیروزی انقلاب اسلامی بود. ابتدا ایران هراسی، بعد اسلام هراسی، و سپس انقلاب اسلامی هراسی را ایجاد کردند و تصویر مغشوش از انقلاب اسلامی به وجود آوردند. او به ۸ سال جنگ تحمیلی بر علیه مردم ایران اشاره کرد و گفت: در جنگ میان عراق و ایران ۱۴ کشور به سرکردگی آمریکا مداخله و همکاری و نظامی با صدام داشتند. جنگ، فضای کشور را به لحاظ فهم و تصویر متفاوت، و ابهاماتی در مورد ایران به وجود آورد
سپس وی با طرح این سوال که با این الگو چطور باید ایران امروز را بشناسیم و آیا باید پیوندهای تاریخی آن را رها کرد افزود: رهایی از تاریخ کشور امکان‌پذیر نیست. ایران را باید در مسیر تاریخی آن شناخت. ‌
به بیان وی ایران شناسان می‌دانند که ایران به لحاظ مستندات پارینه سنگی قدمت ۸۰۰ هزار ساله دارد. شواهدی که نشان می‌دهد ایران از ۸۰۰ هزار سال پیش با دست‌سازهای سنگی وجود داشته است. پهنه جغرافیایی ایران قدیم از ایران امروز بزرگتر بوده است. به لحاظ قدمت و تمدن جزو قدیمی‌ترین تمدن‌های بشر است. پهنه فرهنگی ایران امروز بیشتر از پهنه جغرافیایی آن است. فرهنگ مقاومت موجود در جهان نظیر سوریه، لبنان، فلسطین، پاکستان، ترکیه، آمریکای لاتین، و سایر نقاط جهان برخاسته از ایران است و جریان انقلابی امروز پیوند فرهنگی با ایران دارد. ما به فهم تاریخی در مورد ایران نیاز داریم. در فهم امروز ایران اشتباهی صورت می‌گیرد و آن را گاهی ناشی از تفاوت نسلی می دانند. گفته می‌شود گروه‌های سنی ۱۵ تا ۲۴ و ۱۸ تا ۲۸ سال با دهه‌های قبل متفاوت هستند. در حالی که دهه هشتادی‌ها خودشان چند نسلی هستند. آنها نسل اربعین و مبارزه هستند. سپس تاکید کرد: نمی‌توان به نسل در خط زمان افقی نگاه کرد بلکه، باید بر خط زمان عمودی هم به آن نگریست تا فهم عمیقی از این نسل به وجود آید. وی فهم خط عمودی این نسل را منوط به یافتن خصیصه‌های مشترک برای جامعه ایران دانست و گفت: در ایران امروز می‌توان از دو گروه نسلی صحبت کرد. طرفدار اسلام انقلابی و جامعه‌ای دارای هویت اقتضایی. ذیل این دو هویت هم هویت‌های بی‌شماری وجود دارد که فهم این دو به ما کمک می‌کند لایه‌های اجتماعی را تشخیص دهیم. ما با هویت انقلابی مبارز مواجه هستیم.
به گفته این استاد ارتباطات دانشگاه تهران، چهار عنصر مشترک که نشان می‌دهد همچنان جامعه ایرانی در یک لایه زندگی می‌کنند عبارتند از: ۱- باور به اسلام. او توضیح داد: بنا به پژوهشی که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارشاد اسلامی انجام داده است ۹۵ درصد باور دارند که من مسلمان ایرانی هستم که به عقیده بنده وجه مشترک مهمی است. او عدالت‌گرایی را وجه دوم مشترک جامعه ایرانی معرفی کرد و گفت: البته ممکن است ظهور و بروز آن متفاوت باشد. در جایی برای غزه فریاد می‌زنند و در جای دیگر برای قومیت، گاه علیه تفاوت‌های اجتماعی و مفاسد اجتماعی فریاد می‌زنند و همه این‌ها به خاطر داشتن روحیه عدالت‌گرایی است. ۳- توجه و مهربانی با دیگری که این روحیه در جامعه ایرانی بسیار قدرتمند است. به عقیده وی، وجه چهارمی که جامعه ایرانی را برجسته و متمایز می‌کند عقلانیت دانش‌گرا و خردگرایی جامعه ایرانی است. خرد از تاریخ و شعر ایرانی گرفته شده است. در پیمایش اخیر سوالی شد و ۷۵ درصد گفته‌اند ما در خانواده خردگرایی را آموزش می‌دهیم. نصایح پدرانه و مادرانه فرزندان را به فکر و خرد دعوت می‌کند.
دکتر عاملی در پایان سخنان خود گفت: ما امروز به الگویی برای مطالعات ایران نیاز داریم و الگو باید چالشی باشد و ایران را در پهنه تاریخ خودش ببیند. در ایران امروز باید چندلایه به جامعه ایرانی نگاه کند تا بتواند فهم رها شده از اختلال را ارائه دهد. وی ابراز امیدواری کرد همایش پرباری در پیش رو باشد و شناخت همه را نسبت به ایران در جوانب مختلف تقویت کند.

سومین سخنران کلیدی همایش، مورخ، پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع، و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام، و رئیس بنیاد ایران شناسی، دکتر محمد حسین رجبی دوانی، بود.
وی ضمن خوشآمدگویی به حضار و تشکر از ریاست دانشکده مطالعات جهان و نیز عرض ارادت به شهدای مظلوم غزه و آرزوی پیروزی آنها به ایراد سخنرانی با عنوان «ضرورت مطالعات چندجانبه درباره ایران معاصر و انعکاس گسترده آن در سطح جهان» پرداخت و گفت: اگر دوران معاصر را از عصر قاجار در نظر بگیریم به این نکته توجه می‌کنیم که تاریخ عصر قاجار توسط پهلوی‌ها و عوامل آنها نگاشته شده و امروزه مورد استناد ما قرار می‌گیرد.  دوران قاجار به لحاظ تجزیه قلمرو ایران و تحریف تاریخ و نیز از نظر سیاسی و نظامی دوران مطلوبی نبوده است، ولی، از نظر تمدنی دوره درخشانی است. هنر دوره قاجار در قلمرو معماری، نقاشی، صنایع دستی، و هنرهای آیینی درخشان بوده است. برخی دوران معاصر را از عصر صفویه می‌دانند. همانطور که قرون جدید غربی‌ها از رنسانس آغاز می‌شود.
دکتر رجبی دوانی در ادامه گفت: بنیاد ایران شناسی برای مباحث ایران شناسی جهان مرجعیت پیدا کرده است و هدف از تاسیس این بنیاد همین بوده است که محققان ایرانی بتوانند ایران را شناخته و معرفی کنند، چرا که امروزه ایران هراسی، اسلام هراسی، و شیعه ستیزی گسترش یافته و همه برای این است که ایران به درستی شناخته نشده است.
وی ادامه داد: در زمان قاجار ۱۰ شهر از جمله قفقاز از ایران جدا شدند و در واقع بیش از وسعت فعلی از ایران جدا شد. ولی باید بدانیم که دولت قاجار با چه دولت‌هایی مواجه بود. دولت روسیه قدرت اول دنیا از نظر نظامی بود و ناپلئون را شکست داد. هر چند در آغاز ایرانیان بر آنها پیروز شدند. ولی در آخر در مقابل روسیه شکست خوردند. در مقایسه در دوران پهلوی نتوانستند حتی یک روز در مقابل انگلیس مقاومت کنند و کشور کاملاً اشغال شد. به عقیده وی، در دوران پهلوی از عظمت ایران کاسته شده بود. حتی ناصرالدین شاه که مظهر بی‌وجودی تلقی می‌شد در آلمان و بلژیک مورد استقبال قرار ‌گرفت. از نظر آنها ایران مهم و با سابقه تلقی می‌شد. ولی در دوران رضاشاه به جز آتاتورک هیچ کشوری برای ایران ارزش قائل نبود.
بنا به اظهارات دوانی، انقلاب اسلامی به ایران عظمت بخشید. عظمت دوران باستان به ایران بازگشت و ایران کانون توجه بین‌المللی قرار گرفت. ایرانِ وابسته به غرب، متحول شد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی قطب سوم در جهان ایجاد کرد. با فروپاشی بلوک شرق و از بین رفتن پیمان ورشو دو قطبی اسلام و استکبار ایجاد شد. از دوران رنسانس غربی‌ها به جهان القا کرده بودند که رمز پیشرفت آنها جدایی دین از سیاست و شخصی‌سازی دین است. ولی انقلاب اسلامی نه تنها مبانی این تفکر را به چالش کشید بلکه آن را شکست داد. در دوران انقلاب اسلامی ایران، دین به عرصه اجتماع بازگشت، جمهوری اسلامی تشکیل داد و مستقل شد.
او به تشکیل شورای کشورهای غیرمتعهد اشاره کرد و گفت: اگرچه آنها مدعی عدم وابستگی به بلوک شرق و غرب هستند ولی در مقام عمل اینطور نبود. نظام سیاسی، اقتصادی، و ارتش آنها یا باید شرقی و یا غربی بود. ولی انقلاب اسلامی به معنای واقعی قطب جدید «نه شرقی و نه غربی» ایجاد و در مقام عمل هم آن را اثبات کرد.
به بیان وی، در حقیقت، انقلاب اسلامی ایران تمدن جدیدی ساخت و تمدن غرب را به مبارزه طلبید. تمام اقدامات ضد ایران به این دلیل است که نگذارند ایران به اهداف بالای خود برسد. تمدن با نظام سیاسی، اقتصادی، فرهنگ، علم و دانش، و هنر ساخته می‌شود. نظام انقلاب اسلامی بی‌بدیل و با هدایت ولایت فقیه و از دیرباز کاملاً متفاوت بوده است.
وی تاکید کرد: اگرچه در زمینه اقتصادی موفق نبوده‌ایم ولی اگر فرامین اسلام در آن پیاده شود در این عرصه نیز موفق خواهیم بود. ایران با ارزش‌های انقلابی، فرهنگ مسلط غرب بر همه عرصه‌ها را رد کرد. او ایجاد بسیج مستضعفان، جهاد سازندگی، نهضت سوادآموزی، و بنیادهای مختلف را منادی ایجاد تمدن جدیدی در ایران معرفی کرد.
او همچنین ابراز تاسف کرد که غربی‌ها بیش از مسلمانان درباره اسلام پژوهش کرده‌اند. آنها با این کار نقاط ضعف مسلمانان را شناخته و جلوی پیشرفت نقاط قوت را می‌گیرند و ضعف‌ها را گسترش می‌دهند. وقتی شرق با اسلام شناخته شد آنها اسلام را شرک معرفی کردند. تلاش غربی‌ها بر این است که ایران نتواند تمدن بزرگ خود را احیا کند. و از جهانی‌شدن ندای انقلاب اسلامی جلوگیری می‌کنند. در دورانی که لامذهبی حاکم شده بود انقلاب اسلامی پدیده‌ای را ایجاد کرد و ایران را در کانون توجهات قرار داد.
بنا به اظهارات دوانی، انقلاب اسلامی، ایران را به ابرقدرتی تبدیل کرده است که با نفوذ در دل‌ها دامنه قدرت نرم خود را در ۵ قاره جهان وسعت بخشیده است. او به غزه اشاره کرد که چگونه در مقابل رژیم تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کند و حتی آمریکا به کمک اسرائیل شتافته است.
این عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) ابراز امیدواری کرد بتوانیم با مطالعه عالمانه و استفاده از فرصت بدون سانسور حقایق در فضای مجازی این مطالعات را در فضای علمی گسترش دهیم. ایران تمدن جدیدی ایجاد کند و به فرموده رهبر انقلاب اسلامی شاهد ظهور عظمت‌های ایران در دوران باستان باشیم. بدین ترتیب انقلاب اسلامی را بازشناسی و مطرح کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: اگرچه انقلاب اسلامی مورد هجمه شدید دشمن قرار گرفته تا عظمت ایران برای جهانیان شناخته نشود، ولی امیدوارم در این همایش با تلاش و همکاری شاهد معرفی عظمت ایران به جهانیان باشیم.

در بخش ارائه مقالات، دو پنل موازی فارسی و انگلیسی میزبان نویسندگان و شرکت کنندگان بود.
برنامه همایش های ارائه شده به شرح زیر است:

مقالات فارسی:
 

نشست (۱): به زبان فارسی

عنوان نشست: جامعه و فرهنگ (۱)

 

یک‌شنبه ۱۴ آبان

ساعت ۱۰:۱۵ – ۱۲:۰۰

رئیس نشست:

دکتر شاهو صبار

سخنرانان و عناوین مقالات:

·       بررسی تطبیقی روایت‌های تاریخی از یهودیان در ایران در ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷ش/ شهرزاد اعتمادی، افشین زینی‌زاده (دانشگاه تهران)

·         هم‌زیستی با یهودیان در ایران/ سیدهادی برهانی (دانشگاه تهران)

·         بررسی و تحلیلی حافظۀ جمعی ایرانیان: مطالعه موردی قحطی (۱۲۹۸-۱۲۹۶ش)/ محمد سمیعی، محمد کریمی (دانشگاه تهران)

 

نشست (۳): به زبان فارسی؛

عنوان نشست: 

سیاست ۱

یک‌شنبه ۱۴ آبان

ساعت ۱۳:۰۰ – ۱۴:۴۵

رئیس نشست:

دکتر محمدرضا دهشیری

سخنرانان و عناوین مقالات:

·         گرایش تدریجی روشنفکران ایرانی به اسلام سیاسی پس از پایان جنگ جهانی دوم/ سیدقاسم ذاکری (وزارت امور خارجه)

·         مطالعه تطبیقی نخستین تجربه‌های تحزب در ایران  و ترکیه در عصر مشروطه ۱۹۰۶-۱۹۱۸م/ رضا دهقانی (دانشگاه تهران)

·         بررسی مواجهه علمای شیعه اصفهان و عتبات با بحران خارجی (از منظر سرمایه اجتماعی)/ محمد سمیعی، الهه فرحی (دانشگاه تهران)


نشست (۵): به زبان فارسی؛

عنوان نشست:

سیاست خارجی و روابط بین‌الملل (۱)

یک‌شنبه ۱۴ آبان

ساعت ۱۵:۰۰ –  ۱۶:۴۵

رئیس نشست:

دکتر سید علی مرتضویان

سخنرانان و عناوین مقالات:

  • ·         فراتحلیل مبادلات فرهنگی ایران و چین/ نا شائوکیان (دانشگاه تهران)
  • ·        تبارشناسی امنیتی‌سازی جمهوری اسلامی ایران در دوره پساجنگ سرد و پساقطبی (از ۱۹۹۱م تاکنون)/ محمدجواد ظریف، ساسان کریمی (دانشگاه تهران)
  • ·        کاربرد نظریه‌های عواطف در درک تداوم خصومت بین ایران و آمریکا/ جنیس وبستر (دانشگاه تهران)
  • ·        واکاوی علل دیدگاه‌های متفاوت رؤسای جمهوری فرانسه درباره پرونده هسته‌ای ج. ا. ایران (از دولت ژاک شیراک تا دولت امانوئل مکرون)/ فرزاد سلطانی (دانشگاه اصفهان)
 

نشست (۷): به زبان فارسی؛

عنوان نشست:

هنر، ادبیات و ایران‌شناسی (۱)

یک‌شنبه ۱۴ آبان

ساعت ۱۷:۰۰ – ۱۸:۴۵

رئیس نشست:

 

دکتر زینب قاسمی

سخنرانان و عناوین مقالات:

·         تأملی بر سفرنامه ایران و ایرانیان، نوشته لومنیتسکی/ الهه کریمی (دانشگاه تهران)

·         زبان فارسی حلقه پیوند فرهنگ و تمدن ایرانی و ایران‌شناسان فرانسوی/ سیدوحید یعقوبی (پژوهشگر)

·         نقش شبکه فرهیختگان وابسته به انجمن آسیایی فرانسه در مراودات فرهنگی و ادبی بین ایران و فرانسه در قرن نوزدهم (مطالعه موردی: میرزا حبیب اصفهان)/ سمیه حمیدی (بنیاد ایران‌شناسی)

·         بررسی‌ تطبیقی‌ دیدگاه‌ سیدجواد طباطبایی‌ و ادوارد سعید درباره سفرنامه‌های‌ شرق‌شناسان‌/ سیده‌ سارا فاطمیان‌، امید بابلیان (دانشگاه تهران)‌

 

نشست (۹): به زبان فارسی؛

عنوان نشست:

سیاست خارجی و روابط بین‌الملل (۲)

دوشنبه ۱۵ آبان

ساعت ۰۸:۳۰ – ۱۰:۳۰

رئیس نشست:

دکتر عباس ملکی

سخنرانان و عناوین مقالات:

·         ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی: توافق تجارت آزاد ۲۰۲۳م/ احسان رسولی‌نژاد، مینا اوتادی (دانشگاه تهران)

·         ایران و بحران قفقاز: تاملی بر ریشه‌های تاریخی، مسائل معاصر و آینده/ سیده مطهره حسینی (دانشگاه پیام نور)

·         فشار حداکثری به‌مثابه جنگ ترکیبی چندلایه علیه جمهوری اسلامی ایران: روایتی آمریکایی/ حسن حسینی، امیرمحسن هادیان (دانشگاه تهران)، محمدکاظم سجادپور (دانشگاه روابط بین‌الملل)

·         تأثیر تحول نظم بین‌المللی بر روابط جمهوری فدرال آلمان با جمهوری اسلامی ایران/ بهزاد احمدی (دانشگاه تهران)

 

نشست (۱۱): به زبان فارسی؛

عنوان نشست:

هنر، ادبیات و ایران‌شناسی (۲)

دوشنبه ۱۵ آبان

ساعت: ۱۰:۴۵ – ۱۲:۱۵

رئیس نشست:

دکتر فریبا افکاری

سخنرانان و عناوین مقالات (*سخنران در نشست):

·         جایگاه ایران‌شناسی در مطالعات اوراسیایی/ جهانگیر کرمی (دانشگاه تهران)

·         شعر فارسی و هویت ایرانی/ روح‌اله حسینی (دانشگاه تهران)

 

نشست (۱۳): به زبان فارسی؛

عنوان نشست:

جامعه و فرهنگ (۲)

دوشنبه ۱۵ آبان

ساعت: ۱۳:۱۵ – ۱۵:۰۰

رئیس نشست:

دکتر یونس شکرخواه

سخنرانان و عناوین مقالات:

·         تحلیل سیاست‌های مدیریت مهاجرت نخبگان در کشور؛ خلأها و راهبردها/ بهناز موحدی (مرکز بررسی‌های استراتژیک)

·         بذر متاورس در زمین امیدها و تردیدها؛ شکوفایی یا نارسایی؟مطالعۀ وجوه برجسته متاورس در فضای وب ایران/ سیدمیلاد موسوی حق‌شناس، احسان شاه‌قاسمی (دانشگاه تهران)

·         مصرف اقلام مد مجازی در بازی‌های برخط بین کودکان ایرانی؛ مطالعه موردی زپتو/ منیژه اخوان (دانشگاه تهران)

·         نگاهی بر موضوع مهاجرت بازگشتی ایرانیان: فراتحلیل نگاشته‌های داخلی/ شیما زارع، مهدی آهویی (دانشگاه تهران)

 

نشست (۱۵): به زبان فارسی؛

عنوان نشست:

سیاست (۲)

دوشنبه ۱۵ آبان

ساعت: ۱۵:۱۵ – ۱۶:۴۵

رئیس نشست:

دکتر جهانگیر کرمی

سخنرانان وعناوین  مقالات:

·         مقاومت اقتصادی یا اقتصاد مقاومتی: ‌درس‌هایی از فدراسیون روسیه برای ایران/ احسان رسولی‌نژاد، پریسا صبری (دانشگاه تهران)

·         اسلام و سیاست در ایران؛ دیدگاه‌های متفاوت و متضاد/ علی‌اکبر علیخانی (دانشگاه تهران)

·         شکاف‌های سیاسی و چالش‌های سیاستگذاری سینمایی در ایران/ حجت‌اله ایوبی (دانشگاه تهران)


مقالات انگلیسی
 

Session (۲):

Speakers and Topics:

·         ۵۰ years after the coup: Chilean-Iranian relations revisited/ Renato Vélez Castro (University of Santiago de Chile)

·         The impact of sanctions on Iranian public opinion: A comparative study of war, economic crisis and sanctions / Reza Asadian (Keio University, Tokyo, Japan) (Online)

Chair:

Dr Mehdi Ahouie

Subject:

Iranian Foreign Policy

Sunday

November ۵

۱۰:۱۵-۱۲:۰

Session (۴):

Speakers and Topics:

·         Living experience of Iranian with African decedents/ Atefeh Toghyani (University of Tehran, Tehran, Iran)

·         The identity of the Iranian Kurdish diaspora in the UK: A study of Iranian Kurdish identity in a transnational context/ Mosleh Daneshvar, Reza Bagheri (University of Tehran, Tehran, Iran)

·         Colonization beyond territory: A study of orientalist self-perceptions among Iranians/ Shahoo Sabbar, Saeed Mohammadi, Zeinab Ghasemi Tari (University of Tehran, Tehran, Iran)

·         Considering Kumzari: Exploring the linguistic and geographic boundaries of Persian studies/ Emily Jane O’Dell (Parami University) (Online)

Chair:

Dr Ebrahim Mohseni

Subject:

Iranian Society and Culture (۱)

 

Sunday

November ۵

۱۳:۰۰-۱۴:۴۵

Session (۶):

Speakers and Topics:

·         Gender justice in Islam: A critique of Ziba Mir-Hosseini’s humanistic ethic of social justice by using Shi’i epistemological assumptions/ Tim Orr (Indiana University-Purdue University Columbus) (Online)

·         Hollywood’s representation of the female Iranian identity since the ۱۹۷۹ Islamic Revolution/ Reza Vedadi (Loughborough University, England)

·         The “Meddling Circles”: A recently-circulated term in Iranian political literature in definitions, examples, and expectations of women/ Zohreh Nosrat Kharazmi (University of Tehran, Tehran, Iran)

·         Challenges of Iranian women’s use of information and communication technologies: A survey-based analysis/ Mahdi Ahouie, Haniyeh Samei (University of Tehran, Tehran, Iran)

Chair:

Dr Heshmat Moinifar

Subject:

Iranian Society and Culture (۲)

 

Sunday

November ۵

۱۵:۰۰-۱۶:۴۵

 

Session (۸):

Speakers and Topics:

·         Investigating resistance against economic reforms: Case study: Iran during ۲۰۱۱-۲۰۲۲/ Pouria Hamouni (University of Tehran, Tehran, Iran)

·         The geopolitical implications of social unrest and external pressure in Iran/ Eric Lob & Mazaher Koruzhde (Florida International University, USA) (Online)

·         Discourse analysis of ۲۰۲۲ Iranian protests in Latin American most popular newspapers in Twitter/ Elaheh Nourigholamizadeh (University of Tehran, Tehran, Iran)

·         Unintended positive impacts of sanctions on Iran: A historical analysis within a changing global landscape/ Chris Weaver (Norwegian University of Life Sciences), Setareh Sadeqi (University of Tehran, Tehran, Iran)

·         From empires to systems … and back to Empires? System paradigm in the intellectual traditions of Iran, China and Russia/ Oleg Pakhomov (Tohoku University, Japan)

Chair:

Dr Mohammad Kazem Sajjadpour

 

Subject:

Iranian Politics (۱)

Sunday

November ۵

۱۷:۰۰-۱۸:۴۵

 

Session (۱۰):

Speakers and Topics:

·        The politicization versus securitization of JCPOA: A comparative study of the US and Iranian policy advisory systems/ Majid Afshani (Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran), Seyed Mohamad Sadegh Emamian (Sharif University of Technology, Tehran, Iran)

·         Islamic Republic of Iran “Look East” policy toward Africa/ Amirbahram Arabahmadi (University of Tehran, Tehran, Iran)

Chair:

Dr Reza Bagheri

Subject:

Iranian Politics (۲)

Monday

November ۶

۰۸:۳۰-۱۰:۳۰

Session (۱۲):

Speakers and Topics:

·         Iran and U.S. sanctions: From the perspective of China/ Jihang Zhen (Northwest University, China)

·         Iran’s Eastern oriented foreign policy in the eyes of Western media: news coverage of Iran’s agreement with Saudi Arabia/ Hamideh Molaei (University of Tehran, Tehran, Iran)

·         The rising US-China– India paradigm in Asia-Pacific region and its impact on Iran’s “Look to the East Policy”/ Maziar Mozaffari Falarti, Farzan Safari Sabet (University of Tehran, Tehran, Iran)

·         Ancient Iranian Zoroastrianism in China/ Zhang Xiaogui (Jinan University, China)

Chair:

Dr Mohammad Reza Saidabadi

Subject:

Iran and Asia

Monday

November ۶

۱۰:۴۵-۱۲:۱۵

Session (۱۴):

Speakers and Topics:

·         Evaluating the evolution of Iran’s regional foreign policy under the Raisi administration using role theory/ Mohammad Reza Saeidabadi (University of Tehran, Tehran, Iran)

·         Israeli scholars’ construction of Iranian national identity/ Elham Kadkhodaei (University of Tehran, Tehran, Iran)

·         Iran and Saudi Arabia’s rapprochement: The constraints of a nascent thaw/ Mohammad Soltaninejad (University of Tehran, Tehran, Iran)

Chair:

Dr Mohammad Ali Mousavi

Subject:

Iran and the Middle East

Monday

November ۶

۱۳:۱۵-۱۵:۰۰

 

Session (۱۶):

Speakers and Topics:

·         What can we find in studying anomalies? A method of exegesis for Ali Shari’ati’s Marxism and Other Western Fallacies/ Nazanin Zarepour (University of Toronto, Canada)

·         Postcolonial resistance in Iran’s foreign policy behavior: A post revolutionary journey/ Sima Baidya (Jawaharlal Nehru University, India) (Online)

·         Evolutions of Iran’s oil contracts with international oil companies from the point of view of national interests (۱۸۷۲-۱۹۷۴)/ Roohollah Kohanhoosh Nejad (University of Tehran, Tehran, Iran)

Chair:

Dr Mohammad Samiei

Subject:

Iran and the West

Monday

November ۶

۱۵:۱۵-۱۶:۴۵

اختتامیه این همایش با سخنرانی دکتر محمدجواد ظریف، دانشیار دانشکده مطالعات جهان، و دکتر زینب قاسمی، دبیر اجرایی همایش، به زبان انگلیسی برگزار شد.


دفعات مشاهده: 65 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb