بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 28 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 20 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 1575660 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 1667 بازدید

نشست شبکه اجتماعی مشارکتی ایرانیان، گروگل

هفتمین نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ در ادامه سلسله سخنرانی هایی با حضور اندیشمندان ایرانی و بین المللی در حوزه فضای مجازی، روز دوشنبه پانزدهم آذرماه 95، با سخنرانی مهندس حمیدرضا بدخشانفرد؛ مسئول پرتال شورای شهر تهران در زمینه "شبکه‌ اجتماعی مشارکتی ایرانیان «گروگل»" در تالار ایران دانشکده ی مطالعات جهان برگزار شد.

                                 AWT IMAGE

در ابتدای این نشست که با حضور مهندس حمیدرضا بدخشانفرد و جمعی از اساتید و دانشجویان برگزار شد، دکتر شاه قاسمی؛ عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی به معرفی موضوع نشست و سخنرانی پرداخت و گفت: این اولین بار است که در این سلسله نشست ها به معرفی یک استارت آپ می پردازیم و معتقدیم که معرفی این استارت آپ ها می تواند کمک کند تا چنین ایده هایی بهتر جایگاه خود را پیدا کنند.

در ادامه نشست آقای مهندس بدخشانفرد؛ مسوول پرتال شورای شهر تهران سخنان خود را با عنوان «معرفی شبکه‌ اجتماعی مشارکتی ایرانیان،گروگل،» آغاز نمود. وی در ابتدای سخنان خود مطالبی را مبنی بر درنگ و تعمق بیشتر در موضوع ارائه داد و گفت: ملت ما دارای  فرهنگ و تمدن چند هزار ساله است، فرهنگی که آمیخته به سنتها و رسومات می باشد، و از طرفی فرهنگ دینی به نام دین مببین اسلام داریم که برای تبیین آنها به نسل جدید هزاران عالم دینی، روانشناس، جامعه شناس و متخصصین دیگر در تلاشند تا اثرات مثبت در جامعه بگذارند.

                                               AWT IMAGE

مهندس بدخشافرد ضمن اشاره به این نکته که بیش از پانزده سال زندگی خود را وقف طراحی و توسعه طرح این شبکه اجتماعی نموده، به ارائه گزارشی از جزئیات مدل تدوین و طراحی ایده این شبکه اجتماعی پرداخت و در توضیح چرایی و رَوا بودن این طرح شش مزیت را عنوان کرد که مواردی چون قابلیت تغییر رفتار و نگرش در سازگاری با سبک زندگی نوین و برخورداری از زیربنای اخلاقی با حفظ حریم و حرمت انسانی را از آن مزیت ها برشمرد.
 وی همچنین در ادامه توضیح ویژگی های این طرح گفت: پروژه مذکور در برگیرنده بازیها و نرم افزارهای اشاعه دهنده سبک زندگی نوین است که از طریق گروگل هدایت، کنترل  و امتیاز دهی شده و مجوز ورود به دهکده عملیاتی از طریق آنها صادر می شود. از طرفی می تواند بعنوان یک پکیج شهروندی به کشورهای منطقه و جهان اسلام صادر شود و به عنوان اولین شبکه مجازی با محتوای سبک زندگی در جهان رونمایی گردد و نتیجه گرفتند که این طرح در نهایت مقیاس، ارزش و هزینه اجتماعی چشمگیری دارد. 
در ادامه نشست دکتر فرهنگ جعفری فشارکی؛ مدرس دانشگاه لاهیجان به نقل و ترجمه فیدبک های این طرح از زبان متخصصین و روانشناسان خارجی پرداخت که احترام به حقوق دیگران، موثر بودن این طرح در کاهش آسیب های اجتماعی و بالابردن ضریب امنیت روانی و همچپنین گسترش تفکر عقلانی در سطح جامعه از موارد نقل شده درباره این طرح بود.

                                                  AWT IMAGE

دکتر جعفری در بخش دیگر از سخنان خود به شرح ظرفیت هاو پتانسیل های موجود در موسسات و دانشگاه هها برای همکاری در اجرای این طرح پرداخت و گفت که از توان علمی دانشگاه ها می توان برای تولید محتوا و از جایگاه دانشگاه در مجامع کشوری برای حمایت معنوی طرح مذکور استفاده کرد. همچنین جلب اعتماد عمومی برای این پروژه را یکی دیگر از مزیت های برقراری همکاری با موسسات و دانشگاه ها دانست.
پایان نشست با پرسش و پاسخ هایی بین حاضرین و سخنرانان نشست همراه بود که در بخشی از این پرسش و پاسخ ها ، آقای دکتر حسین حسنی؛ پژوهشگر مرکز پژوهشی سیاست های فضای مجازی ای از متخصصان حوزه پژوهش های ارتباطات بخش هایی از طرح مذکور را به چالش کشید. ایشان لوگو و عنوان این شبکه اجتماعی را تقلیدی از عنوان و  لوگوی گوگل دانست و این تقلید را باوجود تفاوت کاربری وسیع طرح «گروگل» با « گوگل » که یک موتور جست و جوگر است، مورد انتقاد قرار داد و این طرح را علیرغم شعارهای مطرح شده آغازین، فاقد المان های ایرانی- اسلامی حتی در عنوان و لوگوی این طرح دانست و در ادامه صاحبان طرح را با این پرسش مواجه کرد که چرا به دنبال طرح یک هویت مستقل نبوده اند؟
دکتر حسنی در ادامه با گذشت پانزده سال از شروع ایده، دغدغه انتظار بر سر حمایت مالی دولت یا سازمانی خاص را در جهت پیشبرد پروژه، زیاد منطقی ندانست و گفت: مدل پیشرفت همه این نوع پروژه ها از پایین به بالا بوده است که فیس بوک از این موارد می باشد. در ادامه ی تحلیلشان در ارتباط با طرح مذکور، قرار دادن هدف آموزشی صرف را فاقد جذابیت لازم برای مخاطب عنوان کرد و گفت: برای عملیاتی و اجرایی شدن این طرح لازم است بُعد سرگرمی آن را نیز در نظر بگیرند زیرا اکثریت کاربران شبکه های اجتماعی یکی از اهدافشان برای ورود به شبکه های اجتماعی سرگرمی است.

آقای مهندس بدخشانفرد در پاسخ به دکتر حسنی، شباهت لوگو و عنوان طرح این شبکه را با عنوان لوگو و عنوان «گوگل» ناخودآگاه خواند و افزود که این کار مدتی رها شده بود و بعد از استخاره به قرآن حدود یک سال و نیم اخیر، به پیگیری دوباره ی این طرح پرداخته اند...آقای مهندس بدخشانی در پاسخ به مسئله ی ضعف طرح از نظر جذابیت، مشارکتی بودن طرح را راه حل این موضوع عنوان کرد.  

دفعات مشاهده: 871 بار   |   دفعات چاپ: 143 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



کد امنیتی را در کادر بنویسید    

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb