بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 28 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 4 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 1477702 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 1749 بازدید

نشست نقد سینمای امریکا

 

نشست بررسی سینمای امریکای شمالی روز دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ در تالار ایران دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

AWT IMAGE

 

در ابتدای این نشست سید وحید نمازی، کارشناس ارشد مطالعات امریکای شمالی و دبیر این سلسله جلسات، به معرفی سخنران این هفته پرداخت و یادآور شد موفقیت سینمای امریکا و رشد روزافزون آن به این دلیل است که از همان سال‌های نخست فعالیت سینمای امریکا که مصادف بود با ساخت «سرقت بزرگ قطار» (۱۹۱۰) اثر ادوین اس پورتر تا اکنون، نوآوری و استقبال از ایده نو سرلوحه کارشان بوده و وجود هشت هزار سالن سینما و تولید بیش از سه هزار و پانصد فیلم در سال برایشان توجیهی منطقی دارد.

 

AWT IMAGE

سپس دکتر احمد طالبی نژاد، سخنران پنجمین جلسه از سلسله جلسات تحلیل سینمای ملل بحث را با پیدایش سینما و ورود آن به امریکا آغاز کرد و مدعی بود آمریکایی‌ها خیلی زود-تقریبا کمتر از یک دهه بعد از برادران لومیر-خودشان فیلم ساختند و به اروپا که مبدع سینما بود نیز فیلم صادر کردند.

 

این استاد دانشگاه و منتقد سینما فیلم‌ها و دوره‌هایی که نقاط عطف سینمای امریکا به شمار می‌آیند را برشمرد:

 

-  ساخت فیلم «سرقت بزرگ قطار» آغاز ورود درام به سینمای امریکا بود و با استقبال جهانیان مواجه شد.

 

-  ساخت فیلم «تولد یک ملت» توسط گریفث آغاز کاربرد دکوپاژ و نماهای نزدیک (کلوزآپ) در کل سینما بود.

 

-  ساخت فیلم «عصر جدید» توسط چارلی چاپلین آغاز بیان اعتراض نهفته و طرح گفتمان انتقادی بود و باعث تغییر نگاه‌ها به‌کل مقوله سینما شد.

 

-  ایجاد هالیوود باعث خلق صنعت سینما شد تا حدی که ایتالیا، روسیه، هند، آلمان و ژاپن به ترتیب با ایجاد «چینه چیتا»، «سُویت فیلم»، «بالیوود»، «اوفا»، «توهو» با الهام از هالیوود سعی در ایجاد بدل آن کردند.

 

 

 

بررسی سینمای امریکای شمالی در چارچوب برنامه‌ای کلی‌تر از سوی انجمن ایرانی مطالعات جهان تحت عنوان «سلسله نشست‌های بررسی سینمای ملل» برگزار شد.

AWT IMAGE

 

احمد طالبی نژاد متولد ۱۳۳۲ نائین است. در سال ۱۳۵۶ لیسانس زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه اصفهان گرفت و دارای مدرک درجه‌یک هنری (هم‌طراز دکترا) است. فعالیت‌های برجسته هنری وی به شرح ذیل است: عضویت در سینمای آزاد ایران از ۱۳۵۲ و ساختن چند فیلم کوتاه ۸ میلی‌متری/ نویسندگی و کارگردانی تئاتر در سال‌های پس از انقلاب./ نویسنده و منتقد فیلم و عضو هیئت تحریریه ماهنامه سینمایی فیلم از ۱۳۶۳ تاکنون و همکاری با ده‌ها نشریه سینمایی و فرهنگی - هنری دیگر/سردبیر یک دوره از مجله فیلم و سینما/مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز ماهنامه فرهنگی هنری هفت/ مدرس سینما در مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه سپهر اصفهان و مراکز آموزش آزاد سینما/ مؤلف کتاب‌های: یک اتفاق ساده (درباره پیدایش موج نو در سینمای ایران)، به روایت ناصر تقوایی، در حضور سینما (تاریخ تحلیلی سینمای پس از انقلاب)، تهران در سینمای ایران، تعزیه تراژدی سینما، واقعه در قاب (مروری بر مستندهایی که درباره عاشورا ساخته‌شده)، از شما چه پنهان (خاطرات سینمایی و مطبوعاتی) و می‌خواهم فیلم‌نامه بنویسم (در دست چاپ)/ نویسنده فیلم‌نامه‌های: دندان مار (مسعود کیمیایی)، ایلیا نقاش جوان (ابوالحسن داوودی)، من بن‌لادن نیستم (احمد طالبی نژاد)/ کارگردان فیلم سینمایی: من بن‌لادن نیستم و چند فیلم مستند است.

 

 

 

 

 
دفعات مشاهده: 1491 بار   |   دفعات چاپ: 227 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



کد امنیتی را در کادر بنویسید    

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb