بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 28 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 4 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 1477694 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 1742 بازدید

نشست نقد سینمای هند

نشست بررسی سینمای هند با سخنرانی آقای شاپور عظیمی، منتقد سینما، روز دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 برگزار شد.

 

AWT IMAGE

در این نشست که با حضور، دکتر حشمت السادات معینی فر، مدیر گروه مطالعات هند، برگزار شد، آقای عظیمی با اشاره به ویژگی منحصر به فرد سینمای هند گفت: سینمای هند در هیچ کجای جهان بدیل، نمونه­ و یا مشابهی ندارد. این سینما در نوع خودش منحصر به فرد است و درونمایه­ ها و حتی ساختار سینمای هند را در سینمای هیچ کشور دیگری نمی­ بینیم

وی با اشاره به تاریخ سینمای هند افزود: در 1896 و یک سال پس از نمایش فیلم­ های برادران لومیر در یک کافه، این فیلم­ ها در شهر بمبی به نمایش در آمدند و یک فیلمبردار هندی به نام هیرالال سن سال  در سال 1898 فیلمی با نام گل پارسی ساخت اما نخستین فیلم هندی که در این کشور به نمایش درآمد shree punalik نام داشت که در 1912 در بمبی به نمایش درآمد و کارگردانش دادا dadaseheb torne صاحب تورن نام داشت. در دهه 1970 طبقه سینمارو متوسط که به دلایل قانع کننده ­ای از آثار رمانتیک  و موزیکال ­ها دلزده شده بودند به دنبال جایگزینی برای این نوع سینما بودند. در این سال ­ها به تدریج فیلم ­های با بودجه­ های متوسط ساخته شدند و چهره هایی مانند Hrishikesh Mukherji و  Gulzar آثار سرگرم کننده ­ای ساختند که مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند.

 

AWT IMAGE

این منتقد سینما اضافه کرد: در دهه 2000 سینمای هند شاهد دگرگونی ­هایی در ساخت و نمایش فیلم ­ها بود. این دهه را بایستی توامان دهه بازیگران و کارگردان­ ها در سینمای هند نام نهاد. فیلمسازان سینمای هند در این دهه آثاری را کارگردانی کردند که در مواردی هم نگاهی به گذشته سینمای هند داشتند و هم نوگرایی را پیشه ساختند.

عظیمی در توضیح عناصر ساختاری و سبکی در سینمای هند خاطرنشان کرد: خوش بینی در سینمای هند همچنان در برابر بدبینی پابرجایی که جهان امروز به دامان آن دست یازیده، مقاومت کرده و هیچگاه فیلمسازان هندی از این امر عقب نشینی نکرده­اند. اگر دقت کنیم در حدود شاید 90 درصد فیلم­های جهان با دیدگاهی بدبینانه ساخته می­شوند. یا به عبارت دقیق­تر نیروی خیر در برابر نیروی شر شکست می­خورد.

وی افزود: اقتباس یا هندی کردن آثار خارجی یکی دیگر از ویژگی های این سینماست، به عنوان مثال از ئی­تی (1982) ساخته اسپیلبرگ گرفته که هندی ­ها کسی را یافته ­ام (koi mil gaya) را در 2003 بر اساس آن ساخته ­اند تا مورد عجیب بنجامین باتن محصول 2008 که در سینمای هند بر اساس آن فیلم پدر (paa) در 2009 و فرشته­ های آلوده صورت (1938) ساخته مایکل کورتیز که در 1995 با عنوان خدا می­ داند (raam jaane)  بازسازی شد.

ا این منتقد سینمای هند در توضیح فیلمنامه و کارگردانی در سینمای هند تصریح کرد: در سینمای بسیاری از کشور­های جهان، این کارگردان است که در ساخت فیلم حرف اول را می­زند، اما این قاعده در سینمای هند یک استثنا محسوب می­شود. در سینمای هند این نام ستارگان سینما هستند که نبض صنعت سینما را در دست دارند. از راج کاپور و برادرانش که ستارگان بلامنازع سینمای هند بوده ­اند تا آمیتاب بچن جوان یاغی اوائل دهه 1970 و بازیگر جا افتاده دهه­ های نود تا دو هزار و اکنون سینمای هند تا شاهرخ خان. 

 

AWT IMAGE

 

عظیمی با اشاره به نزدیکی این سینما به لحاظ مضمونی به سینمای ایران اظهار داشت: از سال­های میانی دهه 1330 شمسی سینمای هند توانست در میان علاقه مندان سینما جای پایی برای خودش باز کند. سینمای ایران در همین دهه تحت تاثیر سینمای هند قرار داشت. مضمون پدری که با ازدواج دخترش مخالفت می­کند و در نقش ضد قهرمان ظاهر می­شود که مرحوم حبیب­الله بلور کشتی ­گیر سابق تیم ملی کشتی کشورمان، نمونه مثالی چنین شخصیت­ هایی در سینمای ایران است، تا شخصیت­های منفی (مانند مرحوم عباس شباویز در گنج قارون) که گاهی به طور مستقیم برگرفته از ضد قهرمان ­های سینمای هند هستند، تا مضامین عاشقانه و حتی استفاده از رقص و آواز که بی شک از سینمای هند به سینمای ایران در دهه 1330 راه یافته است؛ از موارد تأثیر پذیری سینمای ایران از سینمای هند است.

شاپور عظیمی نویسنده بیش از ده ها عنوان کتاب و همچنین عضو کانون منتقدین سینما خانه سینما است.

 


دفعات مشاهده: 1313 بار   |   دفعات چاپ: 162 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb