بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 41 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 7 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 2748136 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 766 بازدید

نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی به مناسب روز اینترنت امن‌تر در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ | 

نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی به مناسب روز اینترنت امن‌تر در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.
به مناسب روز جهانی اینترنت امن‌تر، نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی در روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد. سخنرانان این نشست دکتر محمد صادق نصرالهی (عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع) و دکتر احسان شاه‌قاسمی عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشکده مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران و مجتبی حاجی‌‌جعفری پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی دانشگاه تهران بودند.

اولین سخنران این نشست دکتر نصرالهی بود که به موضوع فضای مجازی سالم، مفید و ایمن در ایران، از مفهوم پردازی تا سیاستگذاری پرداخت. وی در ابتدای صحبت خود به این نکته اشاره کرد که مفهوم و گفتمان اینترنت امن و بعد از آن اینترنت امن‌تر از بعد از سال ۲۰۰۰ شکل گرفت که آمریکا و غرب پیشگام این حوزه بودند. اما این گفتمان از سال ۹۳ در اسناد سیاسی ایران ظاهر شد. مهمترین خصوصیت اینترنت امن در غرب تمرکز بر روی اقشار آسیب‌پذیر است و هدف آن جلوگیری از انتشار محتویات نامناسب و آموزش مخاطبان در برابر خطرات فضای مجازی بوده است. این تجربه برای ایران الهام بخش بوده است و نگاه به سالم سازی فضای مجازی از همان سالهای ابتدایی ورود اینترنت به ایران وجود داشته است به طوری که با گسترش استفاده از اینترنت در موسسات علمی و دانشگاهی، خرید فیلترشکن نیز برای جلوگیری از ورود اطلاعات مخرب انجام شد. وی در ادامه به برخی مهمترین اسناد مصوب در حوزه امنیت سایبری پرداخت که نقطه عطف ورود سیاستگزاران به اینترنت امن مربوط به مصوبه‌ای شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۳ تحت عنوان توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن (سما) بود. دغدغه اصلی این مصوبه توجه به قشر آسیب‌پذیر اینترنت یعنی کودکان و نوجوانان و ایجاد یک بستر مناسب برای داشتن یک زیست سالم و داشتن یک فضای امن در هنگام استفاده از فضای دیجیتال و وب بود. وی به ارائه بسته‌های اینترنتی امن ویژه کودکان توسط شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت و به اهمیت توجه تخصصی و دسته بندی شده فضای‌ اینترنت اشاره نمود. وی در مورد هدف این مصوبه چنین گفت: ممانعت از نشر محتویات مضر و مضاف بر آن دریافت اطلاعات مفید توسط کاربر مهمترین انگیزه و دغدغه به دلیل وجود یک اجماع کلی در بین نخبگان این عرصه بوده است.

سه بخش اصلی این مصوبه تعریف سه مفهوم سالم، مفید و ایمن است که در نهایت تعریف کلی سما : فضایی متشکل از شبکه‌های ارتباطی که در آن محتوا و خدمات مفید در چارچوب مبانی و ارزش‌های اسلامی و قوانین و مقررات کشور ارائه می‌شود و کاربران می‌توانند براساس ویژگی‌های جمعیتی از محتوا و خدمات مورد نیاز بهرمند شوند و حتی‌الامکان در برابر محتوا  و رفتارهای آسیب‌زا محفوظ بمانند. نکته مهم در این مصوبه توجه به مبانی به ارزشها در کنار قوانین و مقررات و توجه به ویژگی‌های جمعیتی است. طبق این ویژگی لازم است زیست‌بوم‌های تخصصی براساس جنسیت، شغل، سن، اهداف و کاربرد وجود داشته باشد.
وی همچنین یادآور شد بین مفاهیم سالم، مفید و ایمن تمایز مفهومی وجود دارد. وجه تمایز سما با آنچه که منظور غرب از اینترنت امن است در شاخصه مفید بودن است به این شکل که مصوبه سما علاوه بر اینکه به عدم دریافت اطلاعات مضر توجه دارد به جنبه‌های ایجابی و قرار دادن محتوای مفید تاکید دارد. در حالی که در اینترنت امن غرب صرفا به عدم وجود محتوای مضر توجه شده است.
وی در ادامه به وب سایت نی‌نی سایت به عنوان سایتی که مخاطب محدود ولی نگاه متمرکز و قوی به مخاطب دارند اشاره نمود. در مقابل سایت‌های دیگر با «شهوت جذب حداکثری و فله‌ای مخاطب» مواجه هستند و کل جامعه ایران را مخاطب خود می‌دانند و هیچ مرز و تقسیم بندی برای مخاطب خود ندارند.
دکتر احسان شاه‌قاسمی سخنران دوم این نشست بود که به مسئله اینترنت امن و خانواده پرداخت. وی هدف این بحث را داشتن زندگی خوب بیان داشت. وی با اشاره به ضرر بسیار اینترنت برای کودکان متذکر شد اینترنت تخیل را از افراد میگیرد. زیرا افراد در صورت عدم دسترسی به اینترنت و در زمان بیکاری در مورد مسائل و معضلات فکر می‌کنند و تخیلات خود را تقویت می‌کنند. علاوه بر این اعضای جامعه به دلیل گسترش استفاده از اینترنت با یکدیگر صحبت ندارند و تعاملات بین آنها به شدت کاهش می‌یابد.
وی همچنین به این نکته اشاره کرد اگر هوش توانایی حل مسائل پیچیده باشد کودکان در دنیای امروز از هوش کمتری برخوردار هستند. زیرا مهمترین پیچیدگی مسئله ارتباطات بین فردی است و مهمترین جنبه هوش، هوش اجتماعی است. کودکان امروز چون آموزش ندیده‌اندچگونه با دیگران تعامل داشته باشند. وی از دیگر مشکلات فعلی جامعه را مسئله تک فرزندی و زومند شدن کودکان دانست که در نتیجه آن کودکان خواسته‌های خود را به والدین تحمیل می‌کنند. وی همچنین به این نکته اشاره کرد همه جامعه می‌دانند اینترنت نه تنها چیز مفیدی برای کودکان ندارد که بسیار مضر می‌باشد ولی به راه‌ها و عنواین گوناگون تلاش در نادیده گرفتن این معضلات دارند و بحث سواد رسانه‌ای را مطرح می‌کنند. از نظر وی سواد رسانه‌ای بزرگترین خیانت به کودکان و جامعه آسیب‌پذیر می‌باشد.

آسیب دیگری که وی در ادامه سخنان خود به آن اشاره کرد بحث روابط ناایمن بود. بسیاری از افراد به خصوص در سنین نوجوانی و متاسفانه بعضا در کودکی تصور می‌کنند می‌توانند یک رابطه را شروع کنند و هر زمان که بخواهند از آن خارج شوند اما مطالعات جامعه‌شناختی نشان می‌دهد این افراد به خصوص دختران آسیب‌های بسیاری را در این روابط و در هنگام قطع رابطه متحمل می‌شوند.
آخرین سخنران این نشست مجتبی حاجی‌‌جعفری بود که به بحث سیاستگزاری اینترنت امن در جهان پرداخت. وی در ابتدا به این نکته اشاره نمود که به جز ایران تمامی کشورهای جهان به اشکال مختلفی درگیر این مسئله هستند و دغدغه اینترنت امن منحصر به ایران نمی‌شود.
وی در ادامه به سیاست‌های کشورهای دیگر در حوزه اینترنت امن‌تر پرداخت. از نظر وی بخش عمده‌ای از این سیاست‌ها در حوزه آموزش و افزایش سطح سواد و مهارت دانست. همچون ایران دیگر کشورها نیز توجه خود را بر روی اقشار آسیب‌پذیر در مقابل مضرات محتوای ناسالم گذاشته اند. وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که متاسفانه در ایران علاوه بر مشکل سیاست‌گزاری، ساده‌ترین اقدام که آموزش است مورد بی توجهی واقع شده است. در این خصوص نه تنها دولت و آموزش و پرورش اقدام موثری انجام نداده‌اند که فعالان عرصه ارتباطات نیز در این خصوص کم‌کاری کرده‌اند.
از دیگر اقدامات انجام شده در خصوص گسترش اینترنت امن‌تر در دیگر کشورها ایجاد زیرساخت مشاوره و امدادرسانی بوده است که در مواقعی که کودکان و خانواده‌ها در این فضا دچار مشکل می‌شوند مشاوره‌ای از سوی افراد متخصص این حوزه دریافت کنند. علاوه بر این بحث وجود پلیس امنیت در فضای مجازی و وجود راه ارتباطی در خصوص گزارش فعالیت‌های مخرب افراد در فضای مجازی مسئله مهمی است که در تعدادی از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. در این خصوص در ایران هرچند مراکزی به صورت جزیره‌ای در این حوزه فعال هستند اما تاکنون مشخص نشده است اگر کسی دچار مشکل شود به کجا باید مراجعه کند. علاوه بر این اطلاع رسانی درستی در خصوص خدمات ارائه شده توسط این مراکز انجام نشده است و لازم است خطوط ارتباطی مانند help lines و child lines برای کمک به افراد آسیب دیده ایجاد شوند.
عمده‌تری سیاست های انجام شده در این حوزه را می‌توان در محدودسازی و مسدودسازی و قانون‌گزاری برای دسترسی به محتوای خاص اشاره نمود. از سال ۲۰۱۴ بحث توسعه دسترسی مطرح شده است که در آن می‌توان یک اینترنت با محدودیت و بهینه شده برای کودکان را درخواست و در اختیار کودکان قرار داد. علاوه بر این شناسنامه‌دار کردن کاربران و مخاطبان و تولید محتوای مناسب کودکان و فعال کردن سرویس کودکان از جمله مهمترین اقدامات لازم در این خصوص می‌باشند.
این نشست با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان در جلسه و اهدای لوح تقدیر به پایان رسید.


دفعات مشاهده: 8 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

نشست تخصصی «تمدن‌های حوزه اورسیا، معرفی اندیشه و اثر» در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ | 

نشست تخصصی «تمدون‌های حوزه اورسیا، معرفی اندیشه و اثر» در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.
نشست تخصصی «تمدن‌های حوزه اوراسیا، معرفی اندیشه و اثر» با سخنرانی الکساندر دوگین استاد دانشگاه ملی مسکو، روز شنبه ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ در تالار ملل دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد. مدیر این نشست دکتر فواد ایزدی استاد گروه مطالعات آمریکای شمالی بود.

در ابتدای این نشست دوگین به تبیین نظریه اوراسیاگرایی و بازتاب آن در رقابت ایران و آمریکا در سوریه پرداخت. مفهوم اوراسیا یک مفهوم چندلایه و پیچیده است و محدود کردن آن صرفا به جغرافیا نادرست است. اوراسیا برهم زننده جهان دوقطبی معاصر است که می‌تواند جهانی چندقطبی را شکل دهد.
تا پیش از این در دانشگاه‌های آمریکا رشته مطالعات شوروی برگزار می‌شد اما در دوره جدید رشته «اورسیاشناسی و کنترل آن» جایگزین این رشته شده است. واژه اورسیا یک مفهوم عینی و انتزاعی دارد.هدف از جنبش اوراسیایی در روسیه ایستادگی در برابر حرکت امپریالیستی غرب در جهت استقلال سیاسی و جغرافیایی این منطقه است.
مسئله اوراسیا مسئله صلح و جنگ نیست. این منطقه جایگاه استراتژیک برای کنترل منطقه  و دنیا دارد. این جنبش در دهه ۱۹۹۰ و پس از فروپاشی شوروی در روسیه با هدف مقابله با هژمونی غرب شکل گرفت. روسیه کشوری با تنوع قومیتی بسیار بالایی می‌باشد و این کشور وارث تمدن‌های بزرگی همچون تمدن تورانی و آریایی است. طبق نظرسنجی‌های انجام شده در ۱۹۹۶ و ۲۰۱۰، ۷۲ درصد مردم، روسیه را تمدنی مستقل از غرب دانستند و تنها ۱۵ درصد روسیه را بخشی از غرب شناختند. اوراسیاگرایی تنها تفکر و استراتژی پوتین رئیس جمهور روسیه نیست بلکه روش تفکر ملی مردم روسیه است. روس‌ها دارای یک هویت مستقل هستند ولی آمریکا قصد درهم شکستن آن را دارد.
وی در بخش دوم صحبت های خود به انقلاب اسلامی ایران پرداخت و چنین ابراز داشت که ما از این انقلاب و از ایده‌های آیت‌الله خمینی حمایت می کنیم، چرا که معتقدیم هژمونی تک قطبی در جهان خطرناک است. ما به دلیل نقش سازنده سردار سلیمانی در خاورمیانه، از وی دعوت کردیم تا در سفری که به روسیه دارد در مورد راه‌های جلوگیری از تک‌قطبی گرایی آمریکا بایستیم. روسیه در سوریه با کمک ایران قصد دارد در مقابل نظام تک‌قطبی آمریکا را بگیرد و سنت و تمدن خاورمیانه را احیا نماید ایران به ارزش‌های انقلابی و اسلامی خود پایبند است و در جهت ترویج و گسترش آن در منطقه تلاش می‌کند.
برچیده شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا از خاورمیانه امر ضروری است و همه کشورها باید در این جهت اقدام نمایند.
به واسطه مشترکات ایدئولوژیکی ایران و روسیه در سالهای اخیر شاهد همکاری خوب این دو کشور هستیم در حالی که در دهه های گذشته با توجه به اختلافات فی ما بین صحبت کردن در مورد داشتن روابط نزدیک این دو کشور تعجب برانگیز بود.
در بخش انتهایی این نشست دکتر فواد ایزدی در خصوص تلاش نخبگان شوروی برای ارتباط با غرب سخن گفت. به عقیده وی فروپاشی شوروی به دلیل ضعف نظامی این کشور نسبت به غرب نبود زیرا که شوروی موشک و بمب اتمی بیشتری نسبت به آمریکا داشت. با وجود مشکلات اقتصادی که گریبانگیر شوروی شده بود اما دلیل اصلی فروپاشی آن کشور را در تفکر نخبگان آن باید دید. آنها معتقد بودند که دولت باید در رابطه با غرب باید به یک تفاهم برسد و این کشور باید به یک کشور از بلوک اورپای غربی تبدیل شود. در حالی که این تفکر یک اشتباه تاکتیکی نخبگان این کشور بود که منجر به فروپاشی شوروی شد.
در پایان این نشست اساتید و دانشجویان حاضر در جلسه سوالات و نظرات خود را مطرح نمودند.
 

دفعات مشاهده: 12 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

برگزاری نشست تخصصی «صیانت از زبان و ادبیات فارسی در فضای مجازی » در دانشکده مطالعات جهان

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱۱/۲ | 

 نشست تخصصی «صیانت از زبان و ادبیات فارسی در فضای مجازی » در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.
نشست تخصصی «صیانت از زبان و ادبیات فارسی در فضای مجازی » با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان در روز اول بهمن ماه ۱۳۹۸ در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد. این نشست که به سخنرانی مهندس سید جمال هادیان طبائی زواره اختصاص داشت به موضوع وضعیت زبان فارسی در فضای مجازی پرداخت. وی صحبت‌های خود را این چنین آغاز نمود:
اولین نکته ای که در مورد زبان فارسی می توان گفت این است که زبان فارسی گوهر ارزشمند و یا مرواریدی گرانبها نبوده که در یک همیان به ما به ارث رسیده باشد، زیرا که این میراث با گذشت سه هزار سال به صورت کنونی به ما رسیده است. غنای این گوهر در سده های اولیه هجری در ادامه دوره زبان فارسی پهلوی بود، پیش از این، جهت داستان سرایی، سخن گفتن و در شعر کاربرد فراوان داشت و برای تالیف مطالب علمی مورد استفاده قرار نمی گرفت.
شاید عصر حاضر، یکی از بهترین دوران زبان فارسی باشد. بعد از اسلام در نیمه قرن دوم ، دانش در کشور ما شکل گرفت و دانشمندان و بزرگانی همچون ابوریحان بیرونی، بو علی سینا، فخر رازی که تمامی آثار خود را تا به آن زمان به عربی تالیف می کردند، در کنار معارف عربی، قرآن و معارف اسلامی و تولیداتی که در حوزه فارسی انجام می شد، به تدریج زبان فارسی پیشرفت کرد. دلیل اینکه تا آن زمان زبان فارسی را بکار نمی بردند این بود که زبان فارسی نسبت به زبان عربی دارای ساخت و بافت کمتری بود و زبان فارسی نیاز به توضیحات بیشتری داشت. فردوسی در حفظ و توسعه زبان فارسی پیشگام بود. دیگر بزرگانی همچون کسایی مروزی و رودکی نیز در تداوم زبان فارسی کوشیدند. بالاخره زبان فارسی وارد عرصه تولید ادبیات،  شعر و نثر شد. کم کم ما به روزگار شکوفایی زبان فارسی رسیدیم و آرایه های سجع، جناس، مراعات نظیر و .... به شعر فارسی اضافه گردید. و زبان فارسی علاوه بر شعر و ادبیات به زبان علم نیز تعالی یافت.
 با توجه به اینکه زبان فارسی در هر دوره ای دستخوش تغییر شده است، لذا در حال حاضر زبان فارسی در تقابل با فضای مجازی نیز در حال تغییر است. دلایل این تغییرات را می توان چنین برشمرد:
  1. برخی واژه ها و ساختارهای غیر فارسی از کشورهای همجوار وارد زبان فارسی شده است.
  2. بعضی از اصطلاحات و ترکیبات به تدریج وارد زبان فارسی شده است که در اصطلاح  به آن "گرته برداری" می گویند.
  3. بسیاری از نهضت های گرته برداری باعث غنای زبان فارسی شده اند.
  4. یکی دیگر از تغییر و تحولات به دلیل واژه های پیشنهادی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است.
سوالی مطرح می شود که چرا زبان در حال تغییر است؟
زبان اگر تغییر نکند، اگر ساکن بماند، زنده و پویا نیست. و باید تغییر کند. در دو دهه اخیر که فضای مجازی وارد همه عرصه های زندگی شد، ما ناخواسته با یک جهش وارد این فضا شده ایم و این در حالی است که آمادگی کافی برای ورود به این فضا را هر تغییر و تحولی در جامعه می بایست دهه ها و صده ها را پشت سر بگذارد. ما زبان فارسی را با توجه به این فضا بروز رسانی نکردیم و هنوز فرایند فرهنگ نویسی در زبان فارسی فرایند کاملی نیست. شاید عده ای عنوان کنند که ما فرهنگ معین و دهخدا را داریم. خیر! اینها فرهنگ های مرجع است. چه بسا اینکه در مورد ریشه شناسی، فرهنگ متقن و کاملی نداریم.
ورود ما به فضای مجازی مستلزم داشتن منبع، مرجع ، قواعد، برنامه و روش و چارچوب های نظارتی است که ما از آن بی بهره ایم. ما وارد یک فضای لایتناهی  با انبوهی از اطلاعات شده ایم. که قوانین حضور در آن را نمی دانیم در اینجاست که نباید توقع داشت همه چیز درست است.
براساس آمار زبان فارسی، دهمین زبان پرکاربرد در وب گاه ها است. حدود ۱.۸درصد از تمام وبلاگ های دنیا به زبان فارسی است که نسبت به سال ۲۰۱۱ بیش از ۳ برابر شده است. شاید این سوال پیش آید که چرا با توجه به غنای زبان فارسی و پشتوانه فرهنگی، علاقمندان، ظرفیت های محتوای فارسی و با توجه به اینکه ۱۲۰ میلیون نفر در ۱۰ کشور دنیا به زبان فارسی صحبت می کنند، آمار وبگاه ها ۱.۸ درصد است؟
 آنچه مسلم است نسبت به جمعیت فارسی زبان، خیلی هم دور از انتظار نیست اما همان‌طوری که شما معتقدید من هم معتقدم ، این حس ناسیونالیستی ما در مورد زبان است. محتوای زبان فارسی فقط شعر و ادبیات خبر و گزارش هم نیست ، بلکه بقیه بخش ها همانند فیلم و سریال، بازی و اپلیکیشن ها را نیز دربر می گیرد. ما در محتوا نسبت به پیشینه زبان فارسی و تولیداتی که داشته ایم، بسیار ضعیف هستیم و نیاز به نهضت تولید محتوا داریم تا از این فرصتی که فضای مجازی در اختیار ما قرار داده استفاده کنیم.
پدیده‌ای در فضای مجازی وجود دارد به نام " وب سری" یا سریال‌های اینترنتی،بخش عمده‌ای از محتوای فضای مجازی را امروز در دنیا "وب سری ها " تشکیل می‌دهند. از ۳۰ ثانیه تا یک ساعت هر قسمت و به مدت نامحدود  می توان وب سری را تولید کرد.
بحث "وب سری" ها، ۱.۵ تا ۲ سال می گذرد که در جمهوری اسلامی ایران هم مطرح شده است، و ما نیز در وزارت ارتباطات در این خصوص اقداماتی انجام داده ایم. برای تولید وب سری در مورد کودکان در اول راه هستیم و ظرفیت‌های خیلی زیادی وجود دارد بخشی از خلاء را شاید بتوان توسط هنرمندانی که در رشته‌های مختلف کار می‌کنند، با تغییرات و ایجاد تناسبات در آثارشان برای تبدیل شدن به وب سری هایی در حوزه‌های آموزشی سرگرمی و سایر حوزه‌ها انجام دهند.
 بسیاری از کاربران فضای مجازی بویژه کودکان و نوجوانان امروزه از محتواهایی استفاده می‌کنند که مربوطه ما یا متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی ما نیستند . اما ما در این باره ابراز وحشت می کنیم، و این در حالی است که هیچ وقت نمی‌شود خیر کثیر را  به خاطرشرّ قلیل، تعطیل کرد به هرحال کودکان، دانشجویان و مردم را نمی توان از این فضا دور نگاه داشت و می بایست از محتواهای مجاز استفاده کنند، این فضای مجازی نیست که ایراد دارد، زیرا این ما هستیم که ایراد داریم.
از خدمات متقابل زبان فارسی در فضای مجازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. عمومی و کاربردی شدن زبان فارسی
  2. گسترش آفرینش های ادبی شعر، ترانه ونثر ادبی
  3. بروز و ظهور گونه های ادبی که ظهور و بروز آنها در فضایی غیر از فضای مجازی غیر ممکن بود
  4. سهل شدن جستجوی شعر و نثر فارسی و پدیدآورندگان آن
  5. آفرینش و انتشار کتاب های مکتوب صوتی و تصویری در فضای سایبر
  6. ایجاد ارتباطات بین فرهیختگان، شاعران، علاقه مندان، ادیبان و غیره
 دشواری‌هایی نیز در کنار این خدمات وجود دارد که در دو بخش مدیریتی و خدماتی به چشم می خورد:
ویژگی های مدیریتی:
  1. ویژپی های خاص زبان فارسی که موجب پیچیده شدن پردازش و سایر فعالیت های مربوط به نرم افزار و سخت افزار شده است.
  2. کمبود کمّی و کیفی داده ها، ابزارهای پایه محتواهای زبانی و استانداردسازی.
  3. نبود یک متولّی که همه یا اکثریت زینفعان در حوزه خط و زبان فارسی در فضای مجازی که بر صلاحیت آن اجماع داشته باشند.
  4. کمبود منابع انسانی متخصص در حوزه زبان شناسی رایانشی.
در حوزه محتوایی:
  1. رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی و افزایش سرقت های ادبی
  2. مخلوط شدن سره از ناسره و تشخیص آثار فاخر از آثار علمی
  3. امکان تولید و انتشار سریع و انبوه آثار نازل
  4. حضور انبوه مدعیان شعر و شاعری و نقد ادبی
  5. نهادینه شدن سریع اشتباهات رسم الخط نگارشی و ویرایشی
  6. کاربرد فراوان اصطلاحات بیگانه
  7. حضور انبوه اکانت های فیک که به هیچ روشی پایبند نیستند.
  8. کاربرد واژه ها، عبارت ها، داستانک ها و لطیفه های خارج از نزاکت
سؤالی که پیش می آید این است که آیا باید نگران بود؟
بله، در مورد زبان فارسی در فضای مجازی باید نگران بود ولی در نگرانی نباید غلو کرد. به دو دلیل که: ۱- زمان درحال تغییر و تحول و زبان نیز به تبع دچار تغییر و تحول می شود، ۲- بوجود آمدن گونه‌های تازه‌ای از زبان "اسلنگ" گونه‌هایی که در حال حاضر همانند طیف سنی بین پانزده تا بیست و پنج سال که بیشترین کاربران فضای مجازی هستند استفاده می کنند. نوع بیان، نوع حرف زدن و رعایت نکردن ترتیب ارکان جمله واژه‌های خودساخته، نشانه خسارت به زبان فارسی نیست این موارد نشانه بدعت نیست، بلکه نشانه تغییر و تحول در زبان فارسی است. ما باید آموزش‌های حداقلی هم برای گروه‌های مختلف داشته باشیم.
ما نباید خدمات بسیار زیاد فضای مجازی به زبان فارسی را در برابر ملاحظات کم نادیده بگیریم و کاربران به ویژه کودکان را از این فضا محروم کنیم.
 چه راهکارهای حداقلی برای صیانت از محتوای فارسی در فضای مجازی وجود دارد:
  1. پردازش زبان فارسی یک نیاز ملی است. به دلیل حفظ و ارتقای زبان و خط فارسی در فضای مجازی
  2. تولید مدیریت و بکارگیری محتوا.  ما در محتوا بسیار ضعیف هستیم. و علت نیز مدعیان تولید محتوا هستند.
 بالاخره شبکه جهانی اینترنت وجود دارد و در مقابل در کشور ما شبکه ملی اطلاعات وجود دارد. مفهوم درست شبکه ملی اطلاعات هم یاین است که شبکه‌ای است که ارتباطات ما را به شبکه جهانی اینترنت به خوبی برقرار می‌کند. در شبکه سه لایه وجود دارد: یک لایه زیرساخت فنی فیبر نوری، رک ها، سرورها ، یک لایه وجود دارد: لایه خدمات ، لایه ای است که در حال حاضر ما از آن استفاده می‌کنیم.  وقتی می‌خواهیم به مسافرت ارزان برویم، از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده می‌کنیم از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می کنیم از فروشگاه اینترنتی استفاده می کنیم.
برای خدمات شبکه ملی اطلاعات ارائه شده است و اگر یکی از سرور آن ها در خارج از کشور با توجه به وابستگی آن به شبکه جهانی اینترنت  در مواقع بحران ممکن که قطع شود و  این امکان وجود دارد که مشتریان آن ریزش پیدا کند.  پس خوب است که به شبکه ملی اطلاعات تکیه کنیم. بخش مهم شبکه ملی اطلاعات همان بخش محتواست همانی که ما امروز درباره آن صحبت می‌کنیم و زبان ادبیات فارسی و خط فارسی و ابراز  ناراحتی می‌کنیم که دچار ضعف شده است.
  1. تدوین شیوه‌نامه‌های ویرایشی و نگارشی اختصاصی برای ناشران الکترونیک و رسانه‌ها، یکی از کارهایی که ما در مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات انجام داده ایم. اولین گام برای استانداردسازی برخی از حروف بود، که نتیجه‌اش طراحی و عرضه یک مجموعه حروفی به نام "فونت فناوری" است که آقای استاد مسعود سپهر طراحی کردند. همچنین کارگروهی تشکیل شد که برخی از فونت های متناسب با دیوایس های مختلف را استاندارد سازی کنیم و سپس مذاکره با تولیدکنندگان سخت‌افزار به‌‌عنوان پیش‌فرض انجام شود. و بالاخره زبان فارسی هم رسم‌الخط پیش‌فرض شده واحدهای بین‌المللی داشته باشد. دیگر راه کارها، کوتاه نوشتن است، از ویژگی‌های ما ایرانی‌ها به درازا گفتن و نوشتن است، به هم چسباندن واژه‌های نامربوط، استفاده از جملات عقیم  و به هم ریختن ترتیب ارکان جمله. به کوتاه نویسی عادت نکرده ایم.یا قواعد کوتاه نویسی را یادنگرفته ایم. عجله نویسی از ویژگی‌های فضای مجازی است، و کاربران  ممکن است در هنگام نوشتن غلط‌ های نگارشی داشته باشند.
امروزه استقبال از زبان عامیانه متداول شده است و  هر چه جلوتر می رویم بویژه درفضای مجازی و کاربران آن که معمولاً جوان هستند، با زبان عامیانه تری با هم صحبت می  کنند. این زبان عامیانه بعضی وقت ها به زبان اسلنگ تبدیل می شود. گاهی وقت‌ها به ما بر می‌خورد که  این زبان در شان ما نیست. در این موقع باید راهنمایی‌ کرد . این تغییر را به‌‌عنوان خرده فرهنگ به‌‌عنوان بخشی از "اسلنگ" زبان عامیانه بپذیرید.
  1. تدوین قواعد و حقوق مالکیت فکری خدمت . تدوین قواعد رسانه‌های فضای مجازی. فقر محتوای فارسی در فضای مجازی در حوزه سند مکتوب در حوزه فیلم در حوزه وب سری در حوزه موسیقی در حوزه باز نداشتن برنامه زبان فارسی آموزش‌های مختصری در این حوزه باشیم
  2.  رعایت ترتیب ارکان جمله این اولین آموزشی است که در کلاس اول ابتدائی به ما می‌دهند . گروهی از مردم در جامعه نادانسته از کلمات در جمله استفاده می کنند. بعضی از گرته برداری ها موجب کوتاه نویسی می‌شود. ما نمی توانیم هر طور که بخواهیم از کلمات استفاده کنیم. استفاده معمول از نشانه‌های سجاوندی در حد معقول مثل نقطه و دونقطه پرانتز گیومه و نشانه‌های برجسته‌سازی که شامل زیرخط دار گیومه پرانتز و شیوه‌های خاصی دارد و نیاز به آموزش‌ها و تکرار دارد.
امیدوارم که زبان فارسی به‌‌عنوان بخشی از میراث ارزشمند کشور عزیزمان ایران همیشه پایدار بماند،و قطعاً پایدار خواهد بود و در حفظش افراط تفریط نکنیم مسلماً با تلاش ما و همه ایرانیان زبان حفظ خواهد شد راهش ادامه پیدا خواهد کرد و مرتب تغییر پیدا خواهد کرد و به غنا هم خواهد رسید.»
 در انتهای این جلسه حضار نظرات و پرسش‌های خود در خصوص موضوع جلسه را مطرح کرده و جلسه با اهدا لوح تقدیر و گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.
 
 
 
 
 
 

دفعات مشاهده: 50 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

آغاز فعالیت کارگروه تخصصی کتاب و نشر انجمن ایرانی مطالعات جهان

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ | 

آغاز فعالیت کارگروه تخصصی کتاب و نشر انجمن ایرانی مطالعات جهان
در پی تشکیل نخستین جلسه هیئت مدیره انجمن ایرانی مطالعات جهان و تصویب تشکیل کارگروه تخصصی کتاب و نشر در این انجمن، این کارگروه فعالیت خود را با مدیریت دکتر فریبا افکاری آغاز نمود.
اولین فعالیت این کمیته برگزاری جلسه رونمایی از کتاب ارزشمند تاریخ مصور آمریکا نوشته دکتر فاطمه سروستانی در دانشکده مطالعات جهان بود.
مشاهده خبر برگزاری جلسه رونمایی از کتاب تاریخ مصور آمریکا


دفعات مشاهده: 89 بار   |   دفعات چاپ: 14 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

برگزاری نشست تخصصی «همسان سازی فرهنگی در مقابل چندفرهنگ گرایی؛ مطالعه موردی نیوزلند پس از حمله تروریستی ۱۵ مارس» در دانشکده مطالعات جهان

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ | 

نشست تخصصی «همسان سازی فرهنگی در مقابل چندفرهنگ گرایی؛ مطالعه موردی نیوزیلند پس از حمله تروریستی ۱۵ مارس» در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

نشست تخصصی «همسان سازی فرهنگی در مقابل چندفرهنگ گرایی؛ مطالعه موردی نیوزیلند پس از حمله تروریستی ۱۵ مارس» با صحبت های زهرا امامزاده دانشجوی دکترای دانشگاه کانتربری نیوزلند در روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ در تالار ایران دانشکده مطالعات جهان برگزارشد.
در این نشست امامزاده ذر ابتدا شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت و پس از آن صحبت های خود در زمینه موضوع جلسه را آغاز نمود.

وی در ابتدا به اهمیت ارتباطات قومی در جوامعی که دارای تنوع قومیتی هستند پرداخت. در این جوامع اتخاذ سیاست هایی که به درک تفاوت بین اقوام کمک می کند و به کاربردن اقداماتی که منجر به ایجاد آرامش برای کل جامعه می شود بسیار اهمیت دارد. انواع سیاست های اتخاد شده در جوامع چندفرهنگی عبارتند از شبیه سازی یا assimilation (همرنگ شدن جامعه مهاجر با جامعه میزبان)، Multiculturalism ، Immigration، و Intergration. وی در ادامه مفهوم شبیه سازی را این گونه تعریف کرد: فرایند پذیرش ارزش‌ها، الگوها و سبک زندگی گروه برتر یا همان جامعه میزبان توسط اقلیت را گویند به طوری که گروه اقلیت در گروه برتر جذب شود. انواع شبیه سازی یا همانند سازی عبارتند از شبیه سازی فرهنگی، ساختاری (ورود جامعه میهمان به ساختارها و نهادهای جامعه میزبان را گویند)، زناشویی، نگرشی، هویتی، رفتاری و مدنی. وی  هدف چندفرهنگ گرایی در جوامع چند فرهنگی را تامین و تقویت یکپارچگی اجتماعی، همنوایی ملی، و توجه به تنوع قومی و فرهنگی دانست.
امامزاده در ادامه توضیح مختصری در مورد کشور نیوزیلند داد: نیوزیلند کشوری در اقیانوس آرام با جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر است. حکومت آن سکولار و پارلمانی پادشاهی مشروطه است. مسیحیان بیشترین جمعیت دینی را در این کشور به خود اختصاص میدهند و مسلمانان کوچکترین اقلیت در این کشور هستند. مردم این کشور خود را کیوی (نام پرنده بومی این کشور که نماد آن نیز هست) می نامند.

وی در خصوص واکنش کشورهای مختلف پس از حمله تروریستی علیه مسلمانان آن کشورها مثال هایی را ارائه نمود. در کشورهایی همچون نروژ، آلمان و اتریش که سیاست integration را اتخاذ کرده اند، دولت ها پس از حمله تروریستی به مسلمانان به گونه ای رفتار می کنند که مقصر اصلی را مسلمانان نشان دهند. برای نمونه پس از حمله ای که به جمعی از مسلمانان اتریش در سال ۲۰۱۵ شد دولت این کشور تعدادی از مراکز مذهبی مسلمانان را تعطیل و برخی از ائمه جماعت را اخراج کرد. اما در کانادا با توجه به سیاست Multiculturalism، حمله به مسلمانان کمتر دیده می شود.
امامزاده در ادامه توضیحاتی در خصوص واقعه تروریستی ۱۵ مارس ۲۰۱۹ در نیوزلند داد. این حادثه اولین حادثه تروریستی در این کشور است و شرایط این کشور به گونه ای است که پلیس این کشور که نماد امنیت است تا آن زمان نیازی به حمل اسلحه نداشته است. در روز جمعه ۱۵ مارس در مسجد النور شهر کرایست چرچ در هنگام نماز فرد تروریست با اسلحه وارد مسجد می شود و با آرامش و بدون هیچ اضطرابی شروع به کشتار مسلمانان می کند و هنگامی که خشاب اسلحه آن خالی میشود از مسجد خارج شده و با تعویض خشاب مجدد وارد مسجد می شود و کشتار را ادامه می دهد. در تمام این مدت این فرد تمامی اتفاقات را از طریق اینستاگرام به صورت آنلاین منتشر می کند. این حادثه منجر به کشته شدن ۵۱ نفر شد.

در خصوص بازخورد جامعه به این حادثه در عین حالی که عده ای از فرد تروریست دفاع کردند اما به طور کلی جامعه این عمل را تقبیح شمرده و با مسلمانان همدردی کردند. و مهمترین واکنش حکومت به این رخداد را در رفتار نخست وزیر این کشور «جاسیندا آردرن» می توان دید که با تاکید بر مهمترین نشانه هویتی مسلمانان یعنی حجاب با لباس مشکی و با حجاب برای همدردی با مسلمانان به جمع آنها رفت.

دولت این کشور حمایت کاملی از خانواده قربانیان این حادثه انجام داد و پس از آن مسئول ethnic community ضمن اختصاص کمک های مالی به مراکز ادیان مختلف (با تاکید بر مسلمانان) و اقوام برای تجهیز مراکز و تامین امنیت بیشتر خود، در ۵ شهر بزرگ این کشور در جمع زنان مسلمان با حجاب حاضر شد و ضمن عذرخواهی بابت حادثه رخ داده از آنان خواست راه حل پیشنهادی خود را برای جلوگیری از وقوع دوباره این حادثه بیان کنند و در ضمن در مورد نیازهای فعلی آنها سوال کرد. در همین راستا دولت با استخدام دو خانم مسلمان به مدت ۶ ماه، از آنها خواست که در مورد فعالیت ها،نیازها، درخواست ها و اولویت های زنان مسلمان تحقیق کنند و نتایج تحقیقات خود را در دسته های تخصصی آموزش، رسانه و امنیت به دولت ارائه دهند.
امامزاده در انتها به اهمیت پرداختن به این مسئله از این منظر که میتوان از این رخداد و واکنش دولت آموخت و استفاده نمود اشاره کرد.
در ادامه جلسه شرکت کنندگان سوالات و نظرات خود را از جنبه های مختلف مطرح کردند و جلسه با اهدا لوح یادبود انجمن به خانم امامزاده و گرفتن عکس یادگاری شرکت کنندگان به پایان رسید.


دفعات مشاهده: 123 بار   |   دفعات چاپ: 14 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb