انجمن ایرانی مطالعات جهان- نشست «ابعاد اکادمیک حمایت غرب از اسرائیل» برگزار شد
نشست ابعاد آکادمیک حمایت غرب از اسرائیل

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1396/2/17 | 

نشست ابعاد آکادمیک حمایت غرب از اسرائیل به همت انجمن ایرانی مطالعات جهان، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه 96 در تالار ایران دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

در این نشست دکتر سید هادی برهانی؛ عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان، نتایج تحقیق پروژه دکترای خود در مرکز اروپایی مطالعات فلسطین (دانشگاه اکستر) را ارائه نمود.

این تحقیق که زیر نظر پروفسور ایلان پاپه مدیر و موسس مرکز انجام شد، به تحلیل و بررسی مراجع آکادمیک موجود در زمینه تاریخ مسئله اسرائیل/فلسطین اختصاص داشت. برای این منظور پراستفاده ترین مراجع آکادمیک در زمینه تاریخ اسرائیل/فلسطین در دانشگاههای شش کشور غربی، شامل آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا، زلاند نو و ایرلند، مشخص و شناسایی شد. در مرحله بعد این کتابها، شامل شش کتاب درسی دانشگاهی (Academic textbooks)، مورد تحلیل قرار گرفت. به موجب اظهارات دکتر برهانی در این نشست، تحلیل تاریخ ارائه شده در این مراجع (Textbook Analysis) و مقایسه آن با روایت صهیونیستی تاریخ مسئله، بیانگر گرایش و نزدیکی جدی روایتهای غربی به روایت صهیونیستی است.

در ادامه جلسه نتایج تحلیل دوم پروژه مزبور (Context Analysis) که به منظور روشن شدن علل و عوامل گرایش صهیونیستی کتابهای درسی غربی انجام شده، مطرح گردید. به موجب نتایج این تحلیل علت اصلی این سبک از روایت، نویسندگان و تولیدکنندگان یهودی می باشند که نسبت به اسرائیل مواضعی جانبدارانه دارند. این تحلیل نشان می دهد شش نفر از هشت نفر تولیدکننده کتابهای مزبور یهودی هستند که پنج تن از آنان گرایشات و مواضع مشخصی در حمایت از اسرائیل دارند. عامل دیگر در تولید چنین ادبیات جانبدارانه ای محیط آمریکایی- اسرائیلی تولید این متون می باشد. نویسندگان ادبیات مزبور عمدتا ملیت آمریکایی یا اسرائیلی داشته و همچنین غالبا تحصیلات عالی خود را در موسسات آموزش عالی آمریکا یا اسرائیل انجام داده اند. این تحلیل نشان می دهد عناصر فلسطینی، عرب یا مسلمان هیچ نقشی در تولید ادبیات مسلط در کشورهای غربی در زمینه تاریخ اسرائیل/فلسطین ندارند.

در پایان این ارائه آثار خطیر این وضعیت در کشورهای غربی مورد بررسی قرار گرفت. به موجب اظهارات دکتر برهانی، این آثار در چند سطح آموزشی، سیاسی و بین المللی قابل بررسی است. آثار حاکمیت و تسلط روایتهای صهیونیستی از تاریخ مسئله در سطح آموزشی موجب می شود دانشجویان گزارشی یکسویه و جانبدارانه از تاریخ دریافت نمایند که مانع از درک درست و همه جانبه مسئله فلسطین است. در سطح سیاسی، این مشکل میتواند یک ریشه مهم فضای اسرائیل گرای کشورهای غربی بشمار آید. دانش جانبدارانه گرایشهای سیاسی و اجتماعی جانبدارانه تولید می نماید و این امر نهایتا به سیاستهای جانبدارانه کشورهای غربی از اسرائیل می انجامد. ابعاد بین المللی این مشکل محصول این واقعیت است که دانش تولید شده در غرب در حوزه های مختلف علمی به دانش مسلط در جهان تبدیل شده و دانشگاهها و افکار عمومی را در سطحی فراتر از غرب، در سطحی بین المللی و جهانی تحت تاثیر قرار می دهد.

در این نشست که به زبان انگلیسی برگزار گردید، جمعی از اساتید و دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی دانشکده مطالعات جهان شرکت کردند. این نشست با سوالات حضار و پاسخهای سخنران به پایان رسید.

نشانی مطلب در وبگاه انجمن ایرانی مطالعات جهان:
http://iwsa.ir/find-1.1098.689.fa.html
برگشت به اصل مطلب