انجمن ایرانی مطالعات جهان- اخبار انجمن 7
دوره عالی تخصصی دیپلماسی تجاری: توسعه تجارت با قطر برگزار شد

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1401/6/2 | 


دورۀ عالی تخصصی توسعه تجارت با قطر برگزار شد

دورۀ عالی تخصصی توسعه تجارت با قطر ۵ مرداد ۱۴۰۱ به صورت حضوری و مجازی با مشارکت انجمن ایرانی مطالعات جهان در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد. 
در آغاز دوره دکتر جواد شعرباف، دبیر علمی سمینار، ضمن خیر مقدم و معرفی دوره‌های عالی دیپلماسی تجاری در دانشکده مطالعات جهان،‌درباره پیشینه تدریس دیپلماسی و علوم سیاسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: این دانشکده در ابتدا با عنوان مدرسه علوم سیاسی تأسیس شد. کار اصلی آن ترجمه و تکثیر کتب رسمی برای فعالان حوزه سیاست بود. 
او افزود: با اضافه‌شدن چند فرد با تجربه، نسل دوم دانشکده شکل گرفت و تا زمان انقلاب اسلامی ادامه داشت. آنها با استناد به تجارب خود کتاب‌هایی را تألیف و تدوین می‌کردند. افراد مربوط به نسل دوم دانشکده حقوق و علوم سیاسی و علوم اقتصادی همچنان به فعالیت خود ادامه دادند. به بیان وی نسل اول کارشان ریشه‌های درونی داشت ولی چهره‌های برجستۀ نسل دوم عمدتاً فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های اروپایی و آمریکایی بودند و آن تجارب را به نسل بعدی منتقل کردند. به اعتقاد وی مباحث آنها عمدتاً نظری و نظریه‌پردازی بود و مشکلی را حل نمی‌کرد.
وی در بیان چگونگی فرایند تأسیس دانشکده مطالعات جهان و فعالیت‌های رسمی و جاری این دانشکده ادامه داد: از سال ۱۳۶۱ وزارت امور خارجه، دانشکده خود را تأسیس کرد و در کنار آن به دلیل نیاز شدید کشور به تولید متخصصان با تجربه، دانشکده مطالعات جهان نیز در دهه ۸۰ راه‌اندازی شد. با تأسیس این دانشکده کارشناسان آموزش‌دیده و مسلط به زبان‌های رایج جهان تربیت شدند. او تأکید کرد: دانشجویان این دانشکده پس از شرکت در آزمون سنجش زبان مرتبط با کشور مورد مطالعه خود پذیرفته می‌شوند. بنابر اظهارات دکتر شعرباف اکثر فارغ‌التحصیلان این دانشکده در حوزه‌های نظامی، غیرنظامی، آموزشی، وزارت ارشاد و صدا و سیما مشغول به کار هستند.
او در مورد حوزه‌های غیررسمی فعالیت دانشکده مطالعات جهان گفت: دوره‌های عمومی مختلف بلندمدت و کوتاه‌مدت دیپلماسی در این دانشکده در حال برگزاری است. سپس ادامه داد: اکنون وظیفه ما است با وجود بحران‌های موجود در ارتباط ایران با کشورهای دیگر با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های دانشکده به کمک دستگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه بشتابیم و بحران را به کمترین حد ممکن برسانیم. این کار را با مشارکت فعال متخصصان در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهیم و سود و ارزش‌افزودۀ غیرمادی فعالیت بخش خصوصی مستقیماً نصیب وزارت امور خارجه خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: دو وزیر امور خارجه و سفرای ایران در کشورهای مختلف از اعضای هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان هستند و ظرفیت خوبی برای مخاطبان خواهد بود. سپس یادآور شد کارگاه‌های یک روزه و دو روزۀ دوره‌های بلندمدت دیپلماسی تجاری نیز در قالب دوره‌های DBA نیز در اواخر مهر ماه آغاز می‌شود.
دکتر سید محمدباقر سخایی، سفیر اسبق ایران در قطر، سخنران اول این دوره بود. وی در سخنرانی خود با عنوان دیپلماسی تجاری و بررسی فرصت های روابط ایران و قطر ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری دوره‌های دیپلماسی عملی به دانشکده گفت: من دو دورۀ چهار ساله از سال ۶۴ تا ۶۹ و نیز دوره دوم از سال ۷۱ تا ۷۵ سفیر ایران در قطر بودم. دوره ماموریت من در خلیج فارس با امارات حدود ۱۰ سال به طول انجامید.  
وی سپس به معرفی کتاب خود با عنوان یک دهه ماموریت در خلیج فارس پرداخت و گفت: در آن کتاب به توصیف خصلت‌های اعراب پرداخته‌ام. اعتمادسازی، اساس مشارکت و روابط دوجانبه و چندجانبه است. امیر قطر نشان داده بود که به ایران وفادار است.
او ضمن اشاره به نقش ایران در روی کار آمدن آل ثانی گفت: ایران دومین کشوری بود که قطر را به رسمیت شناخت. سپس افزود: من اولین سفیر بعد از انقلاب اسلامی ایران بودم. وی در بیان خاطرات خود از لحظه ورودش به قطر گفت: اعراب قطر به قدری به ایران بی اعتماد شده بودند که هنگام ورود هواپیمای من از شیراز به فرودگاه قطر کماندوها آن را به دلیل تبلیغات منفی محاصره کردند. آنها همیشه مسلح مرا تعقیب می‌کردند. روابط بسیار سنگین و تیره و تار بود.
وی تصریح کرد: ایجاد اعتماد بسیار تأثیر گذار بود و امتیازات زیادی نظیر ایجاد پرواز مستقیم میان ایران و قطر نصیب ایران کرد. سپس تأکید کرد: بجز آن زمان، روابط ایران و قطر نمونه خوب رابطۀ منطقه‌ای است. او در مورد چگونگی برقراری ارتباط دوستانه و تجاری با اعراب گفت: اعراب خصلت‌های خاصی دارند. باید فهمید که چه ویژگی را می‌پسندند. اگر مانند آنها با دست غذا بخورید. مانند خودشان صحبت کنید و به دیگر مواردی که در کتاب به آنها اشاره کرده‌ام عمل کنید می‌توانید رابطه دیپلماتیک خوبی با آنها برقرار کنید. شناخت عمیق آنها در برقراری ارتباط مهم است.
سپس به وزارت امور خارجه توصیه کرد در انتخاب سفرا دقت داشته باشند و افراد آشنا با فرهنگ اعراب و زبان عربی را به آنجا بفرستد. او با اشاره به آغاز فعالیت اعراب با ایران پس از تصویب قطعنامه ۵۹۸ گفت: شیعیان عرب عاشق ایران هستند و گاهی اجناس ایرانی را برای تبرک می‌خرند. وی با ذکر خاطرۀ تلخی از شروع رابطه ایران و قطر و برگزاری اولین نمایشگاه پس از پیروزی انقلاب گفت: گرانفروشی و خلف وعده ایرانیان در نمایشگاه باعث شد به روابط تجاری لطمه وارد شود و شیخ عرب که قرار بود به عنوان کفیل برای ایران کار کند متحمل خسارت زیادی شد. باید مشکلاتی نظیر ارسال کالای خراب و یا اشتباه و عدم جبران خسارت از طرف ایران حل شود. آنها علاقمند به ایجاد رابطه هستند ولی باید توجه آنها را جلب شود.
او خاطر نشان کرد: ایران به لحاظ داشتن منابع، در بین ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد. و نباید وجهۀ خود را با چنین عملکردهایی از دست بدهد. کشوری چون قطر با جمعیت کم و دشمنان بسیار مجبور است امنیت برای خودش بخرد. و ایران می‌تواند گزینه مناسبی برای آن باشد.
به بیان سخایی مانع دوم عدم همکاری قطر با ایران فشار آمریکا، عربستان، مصر، شورای همکاری و غیره است. برخی کشورها به دلایل موضوعات امنیتی شرط حل مشکلات خود با قطر را قطع رابطه آن با ایران عنوان می‌کنند.
در بازار قطر محصولات خوراکی ایرانی به وفور دیده می شود و قطر قبل از روسیه و ترکیه‌ بیشتر محصولات خوراکی خود را از ایران تأمین می‌کند. به اعتقاد وی باید اتاق فکری تشکیل شود و افراد دارای تجربه در صدد یافتن راهکار باشند. به توصیه وی ایران باید با درک عمیق از شرایط خود فعالیتی را انجام دهد. تفاهم‌نامه‌هایی روی کاغذ بسته شده ولی عملیاتی نشده‌اند. جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های لازم را برای ایجاد همکاری دارا است. وی در پایان ابراز امیدواری کرد بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های ایران و عشق و علاقه موجود در اعراب نسبت به ایران روابط تجاری بهتری برقرار کنیم.
سپس آقای محمدحسن کرباسیان عضو هیأت عامل و مدیر اجرایی مرکز تجاری ایران و قطر به معرفی مرکز تجاری ایران و قطر پرداخت و گفت: قطر کشوری ثروتمند است و تجار باید از تمکن مالی بالایی برای شروع تجارت با قطر برخوردار باشند. این کشور حدود ۲۸ میلیارد دلار از کشورهای مختلف واردات دارد و حدود ۵ درصد آن مربوط به ایران است. سپس در ادامه به مجوزهای شروع کار با قطر اشاره کرد.
سخنران بعدی دکتر حمیدرضا عظیمی مشاور و مدرس دیجیتال مارکتینگ بود. وی در سخنان خود با عنوان فرصت‌های دیجیتال مارکتینگ برای اقتصاد ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: رویدادهای بزرگ فرصتی بی‌نظیر برای تغییر رفتار مصرف‌کننده و خلق رفتار جدید هستند و ممکن است باعث تغییر رفتارهای قبلی نیز بشوند. این رفتارها نه تنها در ابعاد سیاسی بلکه در ابعاد اجتماعی نیز قابل تغییر هستند.
آقای حمید علی بیکی، مدیر عملیات BVENTURE عمان، در کارگاه تخصصی معرفی اکوسیستم نوآوری و فناوری قطر به تشریح جایگاه کشور قطر در حوزه فناوری و نوآوری در حوزه  GCC، اصول توسعه کسب و کارهای فناورانه و چگونگی ارتباط با مراکز فناورانه در کشور قطر پرداخت.
دکتر بیگدلی سخنران بعدی جلسۀ بعدازظهر بود. او پژوهشگر حوزه اقتصاد ورزش است و به چگونگی سرمایه‌گذاری ورزشی و درس‌هایی از تجربیات موفق در این حوزه پرداخت و به فرصت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اشاره کرد.
دکتر بهمن متولی، دکترای حرفه‌ای مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه لندن، در کارگاه تخصصی امور حقوقی و قراردادها به تشریح الزامات حقوقی و قراردادنویسی بین‌المللی در تعامل و تجاری با قطر پرداخت.
در کارگاه تخصصی حمل‌ونقل و امور گمرکی، سید احمد موسوی، بازرگان فعال در کشور قطر، به انتقال تجربه در حوزه حمل‌ونقل و امور گمرکی پرداخت.
این دوره پس از انجام فرایند شبکه‌سازی و و اهدای گواهینامه‌ها پایان یافت.
نشانی مطلب در وبگاه انجمن ایرانی مطالعات جهان:
http://iwsa.ir/find-1.1202.1079.fa.html
برگشت به اصل مطلب