انجمن ایرانی مطالعات جهان- اخبار انجمن 7
نشست "جایگاه سینمای فرانسه در مطالعات جهان" برگزار شد

حذف تصاویر و رنگ‌ها

  نشست دانشجویی گروه مطالعات فرانسه با عنوان جایگاه و اهمیت سینمای فرانسه در مطالعات جهان روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ به همت انجمن علمی دانشجویی مطالعات فرانسه و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

AWT IMAGE

  در ابتدای این نشست کلیپی از فیلم های برگزیده جهان به ویژه سینمای فرانسه به نمایش گذاشته شد. پس از آن دکتر روح الله حسینی، مدیر گروه فرانسه دانشکده مطالعات جهان، از اهمیت سینمای فرانسه به عنوان پیشتاز این صنعت و جایگاه هنر در پیشبرد فعالیت های سینمایی سخن گفت.

  وی سیاست های سینمایی فرانسه در قبال اشاعه فرهنگ سینما در بین جوانان و دانشگاهیان را الگویی خوب برای سینمای کشورمان خواند و افزود: با ورود سینما با هزینه ای کمتر در بین دانشجویان می توان به رونق این صنعت درکشورمان کمک بسزایی کرد.

AWT IMAGE

  در پایان مدیر کل دفتر مطالعات، توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس رشته مطالعات سینمایی کشورها در دانشکده مطالعات جهان را پیشنهاد داد و تاسیس چنین رشته ای را در این دانشکده خوب و کارآمد توصیف کرد.

  پس از آن انوشه و اندیشه قادری، دانشجویان گروه مطالعات فرانسه، با نشان دادن پوسترهای فستیوال کن از زمان پیدایش تا به امروز، تحولات سینمایی در این فستیوال و اهمیت آن در سینمای فرانسه را برشمردند.

AWT IMAGE

  سپس دکتر فراستی، منتقد سینما، با مقدمه ای درباره موج نو آن را جنبشی در سینمای فرانسه خواند که از مشخصه‌های آن تاکید بر مولف و میزانسن بود. به گفته او فیلم‌سازان این دوره از قواعد فیلمسازی دهه ۵۰ میلادی، هم به لحاظ روایی و هم تصویری، رویگردان شدند، ضمن اینکه روایت و داستان یا آغاز و پایانی برای فیلم‌ها وجود نداشت.

AWT IMAGE

  فراستی با اشاره به پیشگامان این حرکت گفت: از پیشروان این نظریه می‌توان از فرانسوا تروفو با فیلم چهارصد ضربه، و ژان لوک گدار با اولین فیلم بلندش از نفس افتاده نام برد که این فیلم توانست قواعد عصیان‌گرانه موج نو را به بهترین شکل ممکن مجسم کند.

  وی خاطر نشان کرد: در گذشته اهمیت سینمای فرانسه پررنگ تر از امروز جلوه داشته و از جایگاه بهتری در سینمای جهان برخوردار بوده است. اما امروزه سینمای فرانسه نیز درگیر مسائل سینمای هالیوودی شده است و اگر اینگونه پیش برود اصالت سینمای فرانسه از دست خواهد رفت.

  دکتر فراستی در بخشی از سخنان خود به سینمای مولف اشاره کرد و افزود: در آغاز فرانسوا تروفو یکی از نظریه‌پردازان موج نوی فرانسه دست به ایجاد نظریه سیاست مؤلفان زد و مؤلفانی چون آلفرد هیچکاک، هوارد هاکس و اورسن ولز دارای یک شیوه شخصی در کارهایشان هستند.

  وی تاکید کرد: سینما هیچگاه بد نیست آنچه به سینما جلوه ای خوب یا بد می دهد مولف آن است و سینمایی خوب است که از درون بجوشد. سینمای سفارشی هیچ گاه نمی تواند با مردم و مخاطبانش ارتباط برقرار کند.

  این نشست با پرسش و پاسخ دانشجویان و سخنرانان خاتمه یافت.

آلبوم عکس های این نشست

نشانی مطلب در وبگاه انجمن ایرانی مطالعات جهان:
http://iwsa.ir/find-1.1202.427.fa.html
برگشت به اصل مطلب