بخشهای اصلی
پیوندهای سریع
دریافت اطلاعات پایگاه
لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.
آمار سایت
- كل کاربران ثبت شده: 3285 کاربر
- کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
- ميهمانان در حال بازديد: 39 کاربر
- تمام بازديدها: 5275621 بازدید
- بازديد 24 ساعت قبل: 844 بازدید
| تاریخ ارسال: 1401/8/29 |
پنجاهمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی؛ دو فضایی شدن جهان برگزار شد. این نشست در روز سهشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان و با سخنرانی پژوهشگر حوزۀ ارتباطات و رسانه، مجتبی حاجی جعفری برگزار شد.

او سخنرانی خود را با ذکر مقدمهای آغاز کرد و و در تعریف رسانه اجتماعی گفت: رسانههای اجتماعی بستر ارتباطات رسانه، کانال اشتراک داده و اطلاعات، شبکه الگوریتمی، کاربر محور و محتوا محور است. سپس تاکید کرد به دلیل متنوع بودن رسانههای اجتماعی نمیتوان تعریف دقیقی از آن ارائه داد. وی در ادامه برای تعریف مصرف رسانههای اجتماعی به توضیح سه مولفۀ پلتفرم، محتوا و کاربر پرداخت. او پلتفرم را بستر فناوری نامید که مبتنی بر ساز و کارهای ارتباطی تعریف شده توسط الگوریتمها است و به کاربران اجازه فعالیت ارتباطی و رسانهای میدهد. او محتوا را تولیدات و رفتارهای افراد دانست که در قالب موجودیتهای مجازی به عنوان کاربران از طریق حسابهای کاربریشان در پلتفرم های رسانه های اجتماعی است. وی در توصیف مولفه سوم گفت: کاربر، مخاطب درگیر و تولید کننده محتوایی است که به صورت فعالانه یا منفعلانه در بستر رسانههای اجتماعی عمل میکند.
حاجی جعفری از تعدادی پلتفرمهای رسانههای اجتماعی نام برد و گفت: شبکهسازی اجتماعی، اشتراکگذاری رسانه، فرمهای بحث و گفتگو، بوکمارک و نگهداشت محتوا، نظردهی کاربران، وبلاگ نویسی و انتشارات، شبکههای اجتماعی خرید، شبکههای اینترنتی، شبکههای اجتماعی صوتی، پیام رسان های اجتماعی و شبکه های پولی از جمله گونههای مختلف پلتفرمهای رسانههای اجتماعی هستند.
او در توضیح گونهشناسی محتوای رسانه های اجتماعی به بیان دیدگاههای مختلف در زمینۀ محتوای فضای مجازی پرداخت و افزود: محتوای فضای مجازی از یک دیدگاه با محتوای کاربر ساخته، یا محتوای برند ساخته و یا محتوای ماشین ساخته است. سپس ادامه داد: از نگاهی دیگر یا محتوای ماندگار، و یا محتوای محو شونده است. او در توضیح محتوای رسانههای اجتماعی از دیدگاه اقتصادی اضافه کرد: از این دیدگاه محتوا یا رایگان و آزاد، و یا محتوای پولی و دارای کپی رایت است.
به طور کلی وی از دیدگاه قالب گفت: محتوای فضای مجازی طیفی از محتوای متنی ساده یا محتوای چندرسانهای پیچیده است. او از نگاهی دیگر گفت: محتوا یا تولید است (متن، فیلم یا تصویر) و یا رفتار و کنش (لایک، یا اشتراک) است.
در ادامه او به توضیح گونهشناسی کاربران رسانه های اجتماعی پرداخت و گفت: کاربران رسانههای اجتماعی را میتوان از یک سو کاربران واقعی با هویت های واقعی یا از سوی دیگر کاربران ماشینی با هویتهای جعلی دانست. سپس افزود: کاربر بسته به جایگاه پلتفرمی رسانه اجتماعی که در حال استفاده است مدام در حال تغییر نقش از یک مخاطب منفعل و در وضعیت افراطی تقطیر شده تا کاربر فعال تولید کننده محتوا و درگیر در فرایند های ارتباطی است.
وی در پایان به این نکته اشاره کرد که ما به عنوان کاربران در رسانههای اجتماعی همواره در حال تولید و مصرف هستیم . یعنی مدام از یک سوی طیف مصرف به سوی تولید و بالعکس در حرکتیم..
حاجی جعفری از تعدادی پلتفرمهای رسانههای اجتماعی نام برد و گفت: شبکهسازی اجتماعی، اشتراکگذاری رسانه، فرمهای بحث و گفتگو، بوکمارک و نگهداشت محتوا، نظردهی کاربران، وبلاگ نویسی و انتشارات، شبکههای اجتماعی خرید، شبکههای اینترنتی، شبکههای اجتماعی صوتی، پیام رسان های اجتماعی و شبکه های پولی از جمله گونههای مختلف پلتفرمهای رسانههای اجتماعی هستند.
او در توضیح گونهشناسی محتوای رسانه های اجتماعی به بیان دیدگاههای مختلف در زمینۀ محتوای فضای مجازی پرداخت و افزود: محتوای فضای مجازی از یک دیدگاه با محتوای کاربر ساخته، یا محتوای برند ساخته و یا محتوای ماشین ساخته است. سپس ادامه داد: از نگاهی دیگر یا محتوای ماندگار، و یا محتوای محو شونده است. او در توضیح محتوای رسانههای اجتماعی از دیدگاه اقتصادی اضافه کرد: از این دیدگاه محتوا یا رایگان و آزاد، و یا محتوای پولی و دارای کپی رایت است.
به طور کلی وی از دیدگاه قالب گفت: محتوای فضای مجازی طیفی از محتوای متنی ساده یا محتوای چندرسانهای پیچیده است. او از نگاهی دیگر گفت: محتوا یا تولید است (متن، فیلم یا تصویر) و یا رفتار و کنش (لایک، یا اشتراک) است.
در ادامه او به توضیح گونهشناسی کاربران رسانه های اجتماعی پرداخت و گفت: کاربران رسانههای اجتماعی را میتوان از یک سو کاربران واقعی با هویت های واقعی یا از سوی دیگر کاربران ماشینی با هویتهای جعلی دانست. سپس افزود: کاربر بسته به جایگاه پلتفرمی رسانه اجتماعی که در حال استفاده است مدام در حال تغییر نقش از یک مخاطب منفعل و در وضعیت افراطی تقطیر شده تا کاربر فعال تولید کننده محتوا و درگیر در فرایند های ارتباطی است.
وی در پایان به این نکته اشاره کرد که ما به عنوان کاربران در رسانههای اجتماعی همواره در حال تولید و مصرف هستیم . یعنی مدام از یک سوی طیف مصرف به سوی تولید و بالعکس در حرکتیم..
کلیدواژه ها: انجمن ایرانی مطالعات جهان | کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی | ؛ مجتبی حاجی جعفری |
مطالب مشابه
دفعات مشاهده: 110 بار |
دفعات چاپ: 29 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر