بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 3336 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 15 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 5379877 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 495 بازدید

نماد اعتماد الکترونیک

اساسنامه

  بسمه تعالی

 

  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری_ معاونت پژوهشی

  دفتر انجمن های علمی ایران

  

  اساسنامه انجمن ایرانی مطالعات جهان

 

  فصل اول کلیات و اهداف

  ماده ۱: به‌منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی مطالعات جهان و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌‌ی مطالعات کاربردی کشورها و مطالعات جهان ، انجمن مطالعات جهان که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می‌شود، تشکیل می‌گردد.

  ماده ٢: انجمن مؤسسه‌ای غیر انتفاعی است و در زمینه‌های علمی و پژوهشی و فنی فعالیت می‌کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن می‌باشد.

  ماده ٣: مرکز انجمن در شهر تهران می‌باشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی می‌تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.

  تبصره: هیئت مدیره می‌تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.

  ماده ٤: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

 

  فصل دوم وظایف و فعالیتها:

  ماده ٥: به‌منظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (1) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به‌عمل خواهد‌آورد:

  ۱-٥- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای
با علم مطالعات جهان سر و کار دارند.

  ٢-٥- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و
برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.

  ٣-٥- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.

  ٤-٥- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی

  ٥-٥- برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی

  ٦-٥- انتشار کتب و نشریات علمی.

 

  فصل سوم انواع و شرایط عضویت

  ۱-٦- عضویت پیوسته

  مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم سیاسی، تاریخ، ارتباطات، علوم اجتماعی، روابط بین الملل، مطالعات جهان ، اقتصاد، حقوق و رشته‌های وابسته باشند، می‌توانند به‌عضویت پیوسته درآیند.

  ٢-٦- عضویت وابسته:

  اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 5 سال به نحوی در یکی از رشته‌های مذکور در بند 1-6 شاغل باشند.

  ٣-٦- عضویت دانشجویی:

  کلیه دانشجویانی که در رشته‌های علوم سیاسی، تاریخ، ارتباطات، علوم اجتماعی، روابط بین الملل، مطالعات جهان، اقتصاد ، حقوق، و رشته های وابسته به تحصیل اشتغال دارند.

  ٤-٦- عضویت افتخاری:

  شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه مطالعات جهان حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزنده‌ای نموده‌ باشند.

  ٥-٦- اعضای مؤسساتی (حقوقی)

  سازمانهایی که در زمینه‌های علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند می‌توانند به عضویت انجمن درآیند.

  تبصره ۱: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته‌های مذکور در بند 1-6 می‌توانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.

  تبصره ٢: اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می‌شوند.

  ماده ٧: هر یکی از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین می‌گردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهدکرد.

  تبصره ۱: پرداخت حق عضویت هیچ‌گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی‌کند.

  تبصره ٢: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.

  ماده ۸: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می‌یابد:

  1-8 استعفای کتبی

  2- 8- عدم پرداخت حق عضویت سالانه

  تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.

  

  فصل چهارم ارکان انجمن

  ماده ٩: ارکان اصلی عبارتند از:

  الف: مجمع عمومی ب: هیئت مدیره ج: بازرس

  الف: مجمع عمومی

  ماده ۱٠ : مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

  1-10 مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل می‌شود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است.

  2-10 مجمع عمومی فوق‌العاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می‌شود.

  3-10 در صورتی‌که در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل می‌شود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهدیافت. در ضمن اخذ آرا ء می‌تواند بصورت مکاتبه ای ـ براساس آیین‌نامه‌ای که توسط هیئت مدیره تدوین می‌شود ـ انجام ش و د.

  تبصره ۱: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی به‌صورت کتبی یا آگهی در روزنامه‌ کثیر‌الانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.

  تبصره ٢: یک‌سوم اعضای پیوسته می‌توانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده نمایند مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.

  تبصره ٣: درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهدبود که در تقاضانامه ذکر شده‌است.

  تبصره ٤: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.

  ماده ۱۱: وظایف مجامع عمومی

  الف مجمع عمومی عادی

  - انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان درصورت وجود بیش از یک بارزس اصلی)

  - تصویب خط مشی انجمن

  - بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)

  - تعیین میزان حق عضویت

  - عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)

  - بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.

  ب مجمع عمومی فوق‌العاده

  - تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه

  - تصویب انحلال انجمن

  تبصره ۱: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده تام الاختیار کمیسیون انجمنهای علمی ایران رسمیت می یابد.

  تبصره ٢: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسه‌ای مرکب از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره می‌شوند.

  تبصره ٣: اعضای هیئت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می‌شوند.

  تبصره:٤: اعضای هیئت رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کرده‌اند.

  ب هیئت مدیره

  ماده ۱٢: هیئت مدیره انجمن مرکب از ٥ عضو اصلی و ٢ عضو علی‌البدل است. که هر ٣ سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می‌شوند.

  1-12 هیچیک از اعضا نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.

  2-12- حداکثر دو عضو مشمول بند (1-12) در صورت کسب بیش از ¾ آراء حاضرین در جلسه می توانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیئت مدیره درآیند.

  3-12 عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.

  4-12 هیئت مدیره حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام می‌نماید.

  5-12 کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادارر با امضای رئیس هیات مدیره و خزانه دار انجمن همراه با مهر انجمن و نامه‌های رسمی با امضای رئیس هیات مدیره یا نایب رئیس انجمن معتبر است.

  6-12 هیئت مدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.

  7-12- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.

  8-12- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری می‌شود.

  9-12 شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهدبود.

  10-12- درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علی‌البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد.

  11-12- شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.

  ماده ۱٣: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن می‌باشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است:

  1-13- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی

  2-13- تشکیل گروه‌های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها

  3-13- هیئت مدیره می‌تواند هر اقدام و معامله‌ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام می‌دهد.

  4-13- جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا می‌باشد.

  5- 13- تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.

  6-13- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به‌غیر.

  7-13- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی

  8-13- اجرای طرح‌ها و برنامه‌های علمی در چارچوب وظایف انجمن

  9-13- جلب هدایا و کمکهای مالی

  10-13- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی

  11-13- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.

  12-13- ارسال گزارش‌های لازم به کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

  ۱٣-۱٣- هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر ٤ ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن‌های علمی ارسال نماید.

  تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهدداشت.

  ج بازرس (بازرسان)

  ماده ۱٤: مجمع عمومی عادی ۱ نفر را به‌عنوان بازرس اصلی و ۱ نفر را به عنوان علی‌البدل برای مدت ٣ سال انتخاب می‌نماید.

  تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.

  ماده ۱٥: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است.

  1-15- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی

  2-15- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی

  3-15- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی

  تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت

  مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرارگیرد.

  فصل پنجم گروههای علمی انجمن

  ماده ۱٦: انجمن می‌تواند گروه‌ها و کمیته‌های زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت می‌پردازند.

  1) گروههای تخصصی

  2) کمیته آموزش و پژوهش

  3) کمیته انتشارات

  4) کمیته آمار و اطلاعات

  5) کمیته پذیرش و روابط عمومی

  6) کمیته گردهمایی‌های علمی

  ۱-۱٦- انجمن مجاز به تشکیل گروهها و کمیته‌های دیگری که بر حسب نیاز احساس می‌شود، نیز می‌باشد.

  

  فصل ششم بودجه و مواد متفرقه

  ماده ۱٧: منابع مالی انجمن عبارتند از:

  1-17- حق عضویت‌ اعضا

  2-17- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره‌ای و فروش کتب و نشریات علمی

  3-17- دریافت هدایا و کمکها

  4-17- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 این اساسنامه خواهدشد.

  ماده ۱۸: درآمدها و هزینه‌های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می‌شود.

  ماده ۱٩: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری می‌شود.

  ماده ٢٠: هیچیک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ‌گونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمی‌توانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.

 

  ماده ٢۱: کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت‌های انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می‌شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

  ماده ٢٢: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.

  ماده ٢٣: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه‌ها و احزاب سیاسی را ندارند.

  ماده ٢٤: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویه‌ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدکرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.

  ماده ٢٥: این اساسنامه مشتمل بر شش فصل، ٢٥ ماده، ٤۸ زیرماده و ۱٧ تبصره در جلسه مورخ ۱٧/٧/۱٣٩٠ مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.

 

 

 


دفعات مشاهده: 11476 بار   |   دفعات چاپ: 1692 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 96 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb