انجمن ایرانی مطالعات جهان- اخبار انجمن 7
نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی با موضوع شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در دهه دوم هزاره برگزار شد

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1398/10/2 | 
جلسه کرسی یونسکو در فضای مجازی در دوم دی ماه ۱۳۹۸ در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد. این جلس به صحبت‌های آقای مجتبی حاجی جعفری در خصوص شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در دهه دوم هزار اختصاص داشت.
ایشان در ابتدا به تعریفsocial media، اهمیت و تفاوت آن با social network servicies پرداخت. وی افزود هدف از سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی در ابتدا شبکه سازی و برقراری ارتباط با دیگران بوه است اما از سال ۲۰۰۹ با پررنگ‌تر شدن مفهوم رسانه‌های اجتماعی اهداف نیز تغییر نمود. در این دوره سرویس‌های شبکه های اجتماعی از وب جدا و به عنوان اپلیکیشن بر روی گوشی‌های هوشمند مطرح شدند. مخاطب تنها به شبکه سازی اکتفا نمی کند بلکه خود او توانایی ساخت محتوا را دارد و در واقع تبدیل به یک رسانه شده است.
با گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و افزایش ضریب نفوذ اینترنت میزان اطلاعات تولید شده توسط کاربران در فضای مجازی به شدت افزایش یافته است. در این میان مفاهیم قدیم مانند سلبریتی در شکل و قالب جدید تعریف شدند که باعث شکل گیری مفاهیمی همچون اینفلوئنسر مارکتینگ، میکروسلبریتی (افرادی که تنها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و با تولید محتوا مورد توجه و نیاز مردم و جامعه تبدیل به چهره شده‌اند) و بازاریابی محتوا شده است.
آقای حاجی جعفری از مهمترین تغییرات این دوره را به تسلط کامل فیسبوک بر شبکه های اجتماعی مهم و پرمخاطب و ترکیب فعالیت‌های خود با دیگر زمینه ها همچون هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و غیره دانست. وی خاطرنشان کردن با چنین روندی، شرکت فیسبوک، همچون شرکت مایکروسافت در دهه های گذشته، بازار شبکه‌های اجتماعی را به انحصار خود در خواهد آورد.
وی از دیگر تغییرات مهم این عصر را تغییر ذائقه مردم و مخاطبان از کتاب و سخنرانی های بلند به متون کوتاه و وبلاگ نویسی و پس از آن گرایش به عکس همراه با توضیحات مختصر و در نهایت تمایل عامه مخاطبان به ویدئوهای کوتاه دانست.
نشانی مطلب در وبگاه انجمن ایرانی مطالعات جهان:
http://iwsa.ir/find.php?item=1.1202.920.fa
برگشت به اصل مطلب