بخش‌های اصلی

    

دریافت اطلاعات پایگاه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 115 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 5 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 3450034 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 151 بازدید

نماد اعتماد الکترونیک

نشست «مقدمه ای بر شناخت مطالب درست و نادرست در عصر شبکه های اجتماعی» برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1400/2/12 | 
باسمه تعالی

نشست مجازی «مقدمه ای بر شناخت مطالب درست و نادرست در عصر شبکه های اجتماعی» برگزار شد. کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی؛ دوفضایی شدن جهان سی و نهمین جلسه سخنرانی خود با موضوع «مقدمه ای بر شناخت مطالب درست و نادرست در عصر شبکه های اجتماعی» را روز دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ با سخنرانی دکتر شاهو صبار، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان، به صورت پخش زنده در صفحه رسمی کرسی در اینستاگرام برگزار کرد.
 
جمله کلیدی سخنرانی دکتر صبار در این جلسه این بود که عصر اطلاعات ممکن است به خاطر ضعف تفکر انتقادی، به جای افزودن بر دانش ما، ما را به سمت جهل هدایت کند. وی در ابتدای سخنرانی خود از نتایج پژوهشی خبر داد که طبق آن تعداد بسیار زیادی از افراد در مواجهه با پیام‌های دریافت شده از طریق شبکه‌های اجتماعی تفکر انتقادی ضعیفی دارند و در نتیجه پیام‌های درست و نادرست را به سادگی باور می‌کنند. او گفت: در این برهه‌ زمانی که انبوه اطلاعات هر لحظه چون سیلابی بر سر ما می‌ریزد تنها ابزاری که می‌تواند به ما کمک کند سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی است و در نبود آن ممکن است عصر اطلاعات به جای افزودن بر دانش ما بر سردرگمی ما بیفزاید و به جای کاهش شکاف دانش و افزایش اطلاعات عموم مردم، بخش‌های از جامعه را به سمت جهل هدایت کند.
این عضو هیأت علمی دانشکده‌ مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: یکی از چالش‌های مهم که در این زمینه مطرح است برداشت مردم از مفهوم علم (در معنای مدرن آن یعنی ساینس) است که درک نادرست از آن فضا را برای سوءاستفاده‌های فراوان فراهم کرده است. در عصر حاضر مظاهر علم در هر گوشه‌ زندگی ما حضور دارند و این موفقیت علم مدرن موجب شده است که افراد سودجو برای اعتباربخشی به خود یا ادعاهای نادرست خود از مفاهیم علمی بهره بگیرند.
دکتر صبّار برای مثال از مصادیق سوءاستفاده از مفهوم علم از سوی افراد سودجو به مفاهیم «انرژی»، «امواج» و «فیزیک کوانتوم» اشاره کرد و افزود: افراد با استفاده از این واژگان سعی می‌کنند ادعاهای خود را علمی جلوه دهند اما به ترویج و فروش ادعاهای بی‌اثاث همچون ارتباط با موجودات نامرئی، حس مشکلات روانشناختی افراد، بهره‌گیری از انرژی‌های ماوراءالطبیعی، درمان افراد با انرژی‌های کیهانی و غیره می‌پردازند. اگرچه این افراد به ظاهر ادعاهای خود را علمی می‌نامند، در صورتی که از آنان شواهد علمی خواسته شود، از ارائه هر نوع شواهد درستی پرهیز می‌کنند و ادعا می‌کنند که روش‌های آنان ماوراءالطبیعی است و نمی‌توان با روش‌های علمی آن‌ها را توضیح داد. چیزی که مردم در این زمینه باید بیاموزند این است که حتی اگر نتوان ادعای این افراد را برای داشتن انرژی‌های فرامادی رد کرد، می‌توان از آنان درخواست کرد که در مورد «نتیجه‌بخش» بودن روش‌هایشان شواهد نشان دهند. ممکن است کسی ادعا کند که با روش‌های غیرمادی و فراطبیعی به درمان افراد می‌پردازد. حتی با فرض فرامادی بودن روش‌ها، «بیمار» یا «سالم» بودن افراد امور قابل مشاهده هستند و از این جهت این افراد به محض این که ادعای اثرگذاری بر جهان را مطرح کنند پا به حوزه‌ علم گذاشته‌اند و مؤظفند که نشان دهند که واقعا افرادی را درمان کرده‌اند.
فایل تصویری این جلسه‌ در کانال اینستاگرام کرسی به آدرس https://instagram.com/ucccdsw.ut در دسترس است.
 

دفعات مشاهده: 27 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

نشست مجازی «شهر مجازی، شهر پاکیزه: تحول مفهوم «شهر» و الگوی مطلوب شهر در دوران کرونا و پساکرونا» برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1400/2/11 | 
باسمه تعالی

نشست «شهر مجازی، شهر پاکیزه: تحول مفهوم «شهر» و الگوی مطلوب شهر در دوران کرونا و پساکرونا» برگزار شد. نشست «شهر مجازی، شهر پاکیزه: تحول مفهوم «شهر» و الگوی مطلوب شهر در دوران کرونا و پساکرونا» از سلسله ‌نشست‌های مجازی «همه‌گیری کرونا و تحولات جهانی» با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان و دانشکده مطالعات جهان روز چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ با سخنرانی دکتر سعیدرضا عاملی، استاد ارتباطات دانشگاه تهران، به صورت پخش زنده در کانال اینستاگرام دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.
دکتر عاملی در آغاز سخنرانی خود از ویروس کرونا به عنوان یک ویروس «همه جا حاضر» یاد کرد و گفت: ویروس کووید ۱۹ در سال ۲۰۱۹ از کشور چین آغاز ‌ و به سرعت در سطح جهان به صورت یک پدیده فراگیر شیوع پیدا کرد و ماهیت آن شبیه به ماهیت فضای مجازی است زیرا:
  • از ماهیتی پنهان و قابل پیوند خوردن با همه پدیده ها از جمله انسان و اشیاء برخوردار است.
  • از تحرک پذیری بالا برخوردار است.
  • از ماهیتی سیال و همه جا حاضر و همه گیر برخوردار است
 
به عقیده این استاد ارتباطات، ویروس کرونا با این ویژگی‌ها مشوقی برای فاصله‌گذاری اجتماعی و اتصال‌گرایی در فضای مجازی است. چرا که در فضای فیزیکی الزاماتی برای سلامت به وجود آورد،‌از جمله اینکه اگر می خواهید سالم بمانید باید فاصله اجتماعی را رعایت کنید و در محیط ها و مکان های شلوغ حاضر نشوید. بنابراین کرونا عامل فشار و تقویت‌کننده فاصله‌ گرفتن از فضای فیزیکی و اتصال به فضای مجازی است. فضای مجازی، فضایی است دارای امکان اتصال به همگان، غیرمرکزی و غیرمکانی با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و مکانی. وجود اینترنت در این شرایط به ضرورتی برای ادامه زندگی تبدیل شد.
دکتر عاملی ضمن تاکید بر تمایز شهر فیزیکی و مجازی گفت: شهر برآمده از فضای کرونا، شهری هوشمند، پاکیزه و کاهش‌دهنده آلاینده‌های محیط‌زیست و عوامل تخریب شهری است. مهم‌ترین عوامل تخریب کننده شهرها عبارت اند از تخریب فضای سبز، آلودگی هوا، آلودگی‌های صوتی، آلودگی آب، تراکم جمعیت، ترافیک و نظام دیوان سالاری، تراکم جمعیت و ترافیک. شهرهای هوشمند راه‌حلی نسبی برای حفظ شرایط طبیعی، شرایط طبیعی-اضطراری، و شرایط اضطراری به شمار می رود. در این میان، شرایط طبیعی، آلوده به انواع آلودگی هاست که کلان شهرها را تبدیل به محیط طبیعی- اضطراری کرده است. شرایط طبیعی اضطراری نیز تحت تأثیر خطرات طبیعی مانند زلزله، سونامی، بارش های سیل آسا و غیره است. محیط مجازی نیز خود شرایط اضطرار خاصی دارد. فضای مجازی جایگزین شرایط طبیعی نیست، بلکه برای زندگی آسان در شرایط اضطرار کاربرد می‌یابد. شرایط مطلوب زندگی به‌دور از صنایع رقم می‌خورد و بدیهی است فضای مجازی، به‌طور عام، و فضای مجازی شهری، به‌طور خاص، سبب می‌شود آلودگی‌های ناشی از تردد ماشین، هواپیما و حتی روش‌های آلوده‌ساز کارخانه‌های کشور و تولید مواد تخریب‌کننده طبیعت مثل کاغذ، کاهش یابد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنرانی خود بیان کرد که شهرنشینی جدید مسیرهای فرهنگی جدیدی را به وجود آورده است، به این صورت که در شهرهای واقعی با اصالت و منبع اصلی ارتباط برقرار می کردیم و شهرنشینی ابعاد خاص خود را داشته است. اما زمانی که به سمت شهرهای مجازی پیش می رویم، با شهرهای بدون مرز، شهرهای چندفرهنگی و شهرهایی با غلبه گفتمان های تصویری و فرهنگی روبه رو می شویم که شامل بازنمایی های ذهنی است و هم بازنمایی های واقعی.
وی همچنین تاکید کرد که توجه به این نکته ضروری است که جمعیت جهان رو به افزایش است، و تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۷۰درصد جمعیت جهان شهرنشین خواهند بود و حتی می‌توان گفت جمعیت روستایی نیز شهروند شهرهای دو فضایی‌شده و شهرهای هوشمند خواهند بود. در این بین، عناوین متفاوتی برای سطح گره‌خوردن شهر با فناوری‌های فضای مجازی مورد استفاده قرار گرفته است: شهر دیجیتالی که رقومی و دارای ماهیت دیجیتال است، شهر باهوش و دارای قدرت بازخورد دادن (intelligent city)؛ شهر مجازی، به تعبیری شهر همه‌جاحاضر و معلق در فضا(ubiquitous city)  که در آن الگوریتم بدیل عمل موجود زنده و شکل‌دهنده فرایندها که برای حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر و بازگشت به هریک از نقاط طراحی می‌شود و از آن به شهر سایبری نیز یاد می کنند چرا که محصول شبیه‌سازی انسانی است. شهر دیجیتالی با تأکید بر زیرساخت، جامعه متصل‌شده‌ای است که زیرساخت‌های ارتباطی پهن‌باند را برای مواجهه با نیازهای دولت‌ها، شهروندان و بخش‌های کسب‌وکار ترکیب می‌کند، با هدف ایجاد محیطی برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات، همکاری و تجارت در هر کجا و در هر شهر.
دکتر عاملی کلمه باهوش را به معنای تمرکز بر پاسخگویی به بازخورد و شیوه استفاده از فناوری اطلاعات به منظور تغییر زندگی و کار دانست و افزود: مفهوم باهوش به معنای توانایی پشتیبانی از یادگیری، توسعه فناوری و نوآوری در شهرهاست. بر این اساس، شهر دیجیتال لزوما باهوش نیست. اما هر شهر باهوشی، اجزای دیجیتال دارد. شهر همه‌جا حاضر (فراگیر) نیز بسط مفهوم شهر دیجیتالی و بازگوکننده در دسترس‌بودن گسترده آن است و هر شهروندی می‌تواند خدمات را از هر جایی و در هر زمانی از طریق اتصال به دستگاه دریافت کند. تفاوت این شهر با شهر مجازی در آن است که شهر مجازی عناصر شهری را از طریق بصری‌کردن آن درون فضای مجازی، بازتولید می‌کند. اما شهر فراگیر از طریق توسعه تراشه‌ها یا حسگرها در عناصر شهری ایجاد می‌شود. همچنین، شهر سایبری به‌معنای حضور شهر در فضای سایبری: سایبری‌بودن، حکومت و فضای کنترل مبتنی بر بازخورد اطلاعات و حکومت شهر است؛ همچنین، به‌معنای توجه به بخش‌های منفی فضای مجازی است، از جمله جرایم مجازی.
این استاد ارتباطات دانشگاه تهران در توضیح بیشتر درباره شهر هوشمند گفت شهر هوشمند «سیستم‌های یکپارچه و اندام‌واره‌ای» است مستلزم کار ارگانیک و به‌هم‌پیوسته و دارای رویکرد سیستمی، خدمات شهری و برنامه‌ای است. در این رویکرد، شهر هوشمند شبیه اندام‌واره‌ای است که دستگاه عصبی مصنوعی‌ای را گسترش می‌دهد و به شیوه‌ای هوشمندانه و مشارکتی رفتار می‌کند و ترکیبی است از شبکه‌های ارتباطاتی دیجیتالی (اعصاب)، هوش فراگیر (مغز)، حسگرها (ارگان‌های حسی) و نرم‌افزار (قابلیت شناختی و دانشی). شهر هوشمند شهری است که از فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی برای ایجاد اجزای زیرساخت‌های حیاتی و خدمات شهری (امور اداری، آموزش، سلامت، امنیت عمومی، املاک و مستغلات، حمل‌ونقل، آب و برق) به‌شکل آگاهانه‌تر، تعاملی‌تر و کارآمدتر استفاده می‌کند. شهر هوشمند شهری است که بتواند فناوری، اطلاعات و چشم‌انداز سیاسی را درون برنامه منسجم بهسازی شهری و خدماتی گرد هم آورد. از همین منظر طراحی شهر مجازی تهران در سال ۱۳۸۹ توسط تیم دانشگاه تهران، با همین نگاه صورت گرفته است. لذا، تهرانِ مجازی‌شده شهری است که در ۶۹ لایه، ۸ حوزه، و ۱۷۰۰ خدمات طراحی شده است. وی افزود: شهر هوشمند به ‌منظور حل چالش‌های شهری به وجود می آید. در شرایط کرونا، با چالش برگزاری کلاس‌های آموزشی و تأمین مایحتاج خانوارها، نحوه اجرای مشاغل و تعریف کار مواجهیم و در واقع، این چالش‌ها نوع خدمات شهر هوشمند را شکل می‌دهد. بر این اساس، در کانون شهر هوشمند «شهروندان» قرار دارند و هدف آن، رشد پایدار، بهبود کیفیت زندگی، رقابت‌پذیری اقتصادی، استفاده بهتر از منابع عمومی، کاهش هزینه‌های عملیاتی سازمانی و پشتیبانی از حل چالش‌های شهری و حرکت به‌سمت شهر منسجم‌تر است. لذا، شهرهای هوشمند الگوی واحدی ندارند و بر مبنای زیست‌بوم محیطی و شرایط طبیعت و اضطرار طراحی می‌شوند.
همچنین، منطق کلانی در فضای مجازی و به طور خاص در شهر مجازی (هوشمند) حاکم است با انتقاد به این باور که مباحث فلسفی فاقد پیامد واقعی است و صرفاً به‌ منزله امری ذهنی تلقی می‌شود، لذا نگاه فلسفی افراد را به‌ سمت منطق و الگوی فهم و اجرا نزدیک می‌سازد. اگر منطق فهم و اجرا را درست درک نکنیم، خسارت‌ها و هزینه‌های گزاف اجرایی را باید متحمل شویم. برای مثال، اگر توجه نکنیم که منطق کار در فضای مجازی، یک تلاش به‌منزله همه کار است، بنا بر منطق آنالوگ، گرفتار انجام‌دادن کارهای تکراری خواهیم شد.
دکتر عاملی در توضیح بیشتر منطق فضای مجازی برای تفکیک آن از مسائل فضای فیزیکی افزود: نکته اولی که در فضای مجازی، به ‌عنوان قاعده کلی، باید به آن توجه کنیم این است که چون با منطق اعداد مواجهیم، و فضای ذهن فضایی محاسباتی و ریاضی است که با شکل‌گیری محیط دیجیتال (رقومی)، ذهنیت‌ها قابلیت پیاده‌سازی قطعی پیدا کرده است. جهان مجازی با ظرفیت عملکردی الگوریتمی مثل ارگانی زنده عمل می‌کند، فکر می‌کند، راه می‌رود، تعامل می‌کند، کار انجام می‌دهد و توانایی بازخورد با تنوعی از پاسخ‌ها را دارد. از این منظر، جهان ذهن به هر ظرفیت و دامنه‌ای برسد، امکان تبدیل‌شدن به الگوریتم‌های عملیاتی و عینی را دارد. به‌همین دلیل است که دیگر جهان ذهنی آرمان‌ها و آرزوها و یا رویاها و تخیلات، امر نشدنی و خیالی تلقی نمی‌شود و امکان تحقق پیدا کرده است. هم باید ظرفیت‌های فکری و محاسبات ذهنی را بالا برد و هم ظرفیت و توان طراحی‌های مجازی را تقویت کرد. بر این مبنا اگر حوزه اندیشه‌ای و دانش‌های مرتبط با کیفیت زندگی، به‌سمت حل مسائل جامعه و تسهیل امور زندگی مردم حرکت کند، شاهد ظهور نوآوری‌های مثبت و اثرگذار خواهیم بود.
از این رو، دو منطق کلی بر شهر مجازی حاکم است: یکی منطق عام فضای مجازی که منطق شکل گیری فضای مجازی است و به توسعه جهانی انسان، توسعه جهانی دسترسی ها، رقابت با واقعیت و انعطاف در تکثرهای موازی می‌انجامد و دیگری منطق خاص شهر مجازی که بازگوکننده فلسفه وجودی شهر مجازی است و به معرفی راهبرد فلسفی به ما از طریق فهم «منطق خاص شهر مجازی» می انجامد. چهار منطق خاص شهر مجازی از دید دکتر عاملی عبارت بودند از:
  1.   جهانی‌شدن شهر و شهری‌شدن جهان (بومی‌سازی جهان و فرامحلی‌شدن شهر)
  2.     توسعه دسترسی‌های شهری (نسبت مساوی به همگان)
  3.     برقراری نظام ترکیبی تکمیلی بین روندهای واقعی شهر و عملکردهای مجازی شهر
  4. توسعه انتخاب‌های شهری
فایل صوتی این سخنرانی در صفحه دانشکده مطالعات جهان در اینستاگرام به نشانی https://instagram.com/Iranian‌_studies_ut موجود است.
 
 

دفعات مشاهده: 6 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

نشست مجازی «جهانی شدن و تاثیر آن بر معماری ایران به ویژه مسکن شهری در ایران» برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1400/2/4 | 
باسمه تعالی
 
سی و هشتمین نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ: دوفضایی شدن جهان برگزار شد. سی و هشتمین نشست کرسی یونسکو در فضای مجازی و فرهنگ: دوفضایی شدن جهان با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان روز سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ به صورت پخش زنده در صفحه اینستاگرام کرسی از ساعت ۱۹:۰۰ تا ۲۰:۳۰ برگزار شد. عنوان این نشست، «جهانی شدن و تاثیر آن بر معماری ایران به ویژه مسکن شهری در ایران»، و سخنران آن دکتر بابک داریوش، دکترای رشته معماری منظر شهری از دانشگاه ژنو سوییس، عضو هیئت علمی و رئیس مؤسسه پژوهشی شیخ بهائی بود.
دکتر داریوش در ابتدا بیان کرد که جهانی شدن بر بسیاری از ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی انسان تاثیر گذاشته است. نظریه پردازان این حوزه نظریات مختلفی را در نقد و طرفداری از این پدیده ارائه کرده اند. در تعاریف، زمان مشخصی برای شروع این پدیده ذکر نشده است و برخی شروع جهانی شدن را مرتبط با تشکیل امپراتوری های باستانی ایران و روم دانسته اند. برخی با عصر صنعتی شدن و برخی با رسانه های جمعی و برخی با ورود اینترنت. به هر ترتیب آنچه که در رابطه با این پدیده غیر قابل انکار است، تاثیر عمیق این پدیده با ابعاد مختلف زندگی بشر است.
از جمله ویژگی هایی که دکتر داریوش برای جهانی شدن ذکر کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • فرایند جهانی شدن که با گسترش تکنولوژی های اطلاعاتی- ارتباطی نوین همراه بوده، از نظر کمی و کیفی ارتباطات انسانی را گسترش داده و ارکان مختلف زندگی اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
  • آلوین تافلر معتقد است موج سومی در راه است که در نتیجه آن دولت ها بخشی از قدرت حاکمیت خود را از دست خواهند داد. دخالت های فرهنگی و اقتصادی دیگر کشورها موجب برخوردهای شدید، عمیق و همه جانبه، بین تمودن موج سومی ( اطلاعات و ارتباطات) با تمدن های موج دوم (صنعتی) و موج اول (کشاورزی) خواهد شد.
  • جهانی شدن و جهانی سازی: واژه" globalization" را گاهی به جهانی شدن و زمانی به جهانی سازی ترجمه می کنند. این دو ترجمه به لحاظ بار معنایی و واقعیت کاربردی با هم تفاوت زیادی دارند. در ترجمه می خواهد این پیام را به خواننده منتقل کند که جهانی شدن واقعیتی ملموس، ضروری و گریزناپذیر است که هر جامعه اگر خواهان رفاه شهروندانش باشد، چاره ای ندارد جز اینکه خود را با این جریان سازگار کند. در ترجمه دوم یعنی جهانی سازی: جهانی سازی طرحی است که توسط کشورهای ثروتمند و قدرتمند دنیا و در رأس آنها آمریکا، تدوین شده و منظور از آن ادامه سلطه اقتصادی، سیاسی و نظامی بر دیگر کشورهای جهان است.
  • به اعتقاد گیدنز: یکپارچگی جهانی، پدیده ای بیرونی و مربوط به نظام های بزرگ، میدان های بازار جهانی یا صرفا روندهای تاثیرگذار بر ملت ها نیست، بلکه پدیده ای ذاتی نیز هست و تأثیر آن را باید در مقیاس های کلان میانی و خرد مورد توجه قرار داد. زندگی، شخصیت، هویت، هیجان ها و روابط مردم با یکدیگر، با روند یکپارچگی جهانی تغییر شکل می دهند و حالت جدید می گیرند؛ چون یکپارچگی جهانی، فرهنگ محلی و محتوای زندگی محلی را مورد تهاجم قرار می دهد و ما را مجبور می کند تا به صورتی بازتر، انعطاف پذیرتر و فردی تر زندگی کنیم.
  • شولت مجموعه ای از معانی را برای جهانی سازی مطرح کرده است: بین المللی شدن؛ آزادسازی؛ همگانی شدن؛ غربی شدن؛ قلمرو زدایی یا ادغام قلمروها
وی در ادامه افزود که فضا و محیط کالبدی به دنبال تغییرات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی، تغییر کرده است. جهانی شدن و شهرنشینی را تشویق می کند و الگویی غربی برای شکل شهرها پیشنهاد می دهد. این تغییرات در معماری هم قابل مشاهده است. بررسی این موضوع در ایران نشان می دهد به دنبال جهانی شدن و تغییرات فرهنگی، سلایق ایرانی ها هم تغییر کرده است و فردگرایی و مصرف گرایی ناشی از تولید، سبک زندگی جدیدی را برای ایرانیان بوجود آورده است. این تغییرات سبب شده تا الگوهای زیبایی شناسی معماری در ایران تغییر کند. همزمان با پیشرفت های تکنولوژیک در حوزه انتقال اطلاعات و ارتباطات، پیشرفت های عظیمی در حوزه های فنی و تکنولوژیک ساختمان رخ داده است. تغییرات فرهنگی به همراه پیشرفت های تکنولوژی ساخت، این امکان را فراهم کرده تا معماری ما بیشتر غربی شود. از سوی دیگر ترویج شیوه شهرنشینی به توسعه سریع شهرها منجر شده که این مسأله بر ابعاد کالبدی معماری تاثیر می گذارد از جمله کاربری های مسکونی، تجاری، مذهبی و ... به عنوان مثال شاهد ساخت مال های عظیم در شهرهای نسبتا بزرگ و بزرگ هستیم. این مسأله حتی بر فرم بناهای مذهبی هم تأثیرگذار بوده، تا جایی که مساجدی ساخته ایم که هیچ نشانه ای از فرم های مذهبی قبلی ندارند. اما از آنجا که مسکن یک عنصر کالبدی چندوجهی است و علی الخصوص برای ما ایرانی ها یک عنصر عینی ذهنی و دارای بیشترین فراوانی است، بیشترین تاثیر را در نوع معماری مسکونی شاهد هستیم. با توجه به تاثیر عمیق این پدیده بر مسکن در ایران این ضرورت وجود دارد تا رابطه مسکن و جهانی شدن به درستی تبیین شود.
دکتر داریوش جهانی شدن را دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دانست و افزود: در بعد اقتصادی، شاهد از دست رفتن کنترل دولت محلی بر اقتصاد ملی، افزایش قدرت شرکت های چندملیتی و فراملی، گسترش بازارهای بین المللی و گسترش روزافزون جریان های مالی، جهانی شدن محصول یا تولیدات، همگرایی و همسان شدن نهادها و سازمانها در کشورهای مختلف، تحول در روش های تولید به واسطه ایجاد زمینه های رقابتی هستیم. همچنین در بعد فرهنگی، گرایش به فرهنگ جهانی، تغییر سبک زندگی و توجه به فرد، قابل ملاحظه بوده است. بعد سیاسی جهانی شدن در تحلیل دکتر داریوش، شامل کاهش اهمیت مرزهای سیاسی، ارتباط تنگاتنگ کشورها با هم در شرایط جنگ آلودگی، بیماری و مسائل محیط زیستی است.
وی در ادامه به بیان دیدگاه های منتقدان و طرفداران جهانی شدن پرداخت و از جمله دیدگاه های گروه اول به نابرابری فقیر و غنی، افزایش مداوم فاصله فقیر و غنی و توسعه شرکت های بزرگ و از بین رفتن شرکت های کوچک شده است، و در خصوص دیدگاه های طرفداران جهانی شدن به ایجاد ظرفیت های جدید و رشد اقتصادی کشورهای کوچک اشاره کرد. وی همچنین در حوزه فرهنگی از پدید آمدن فرهنگ توده ای، نابودی فرهنگ ها و هویت های بومی، بحران هویت، مصرف گرایی و یکسان شدن زیان، ارزش ها، تمایلات و شیوه گذران اوقات فراغت به عنوان نقدهای وارد بر جهانی شدن یاد کرد و افزود در حوزه فرهنگی طرفداران جهانی شده معتقدند این پدیده موجب پدید آمدن نظام های معنایی و هویت بخش مشابه، ایجاد هویت های جدید در ترکیب با هویت های بومی، تقویت و یکپارچگی هویت ها، تنوع هویت ها، ایجاد فردیت جدید درون یک ساختار الکترونیکی مجازی، تغییر نگرش نسبت به خود و ایجاد فضای متفاوت، تشکیل شبکه های اجتماعی و هویت ساز جدید و خلق ارزش های جدید فضای اجتماعی خاص شده است.
دکتر داریوش آثار جهانی شدن بر شهر و شهرنشینی را موجب افزایش تعداد شهرهای کوچک، افزایش جمعیت شهرها، نابرابری اجتماعی و رشد شتابان شهرها، شهرهای دوگانه جهان سوم (دوگانگی بین بخش های قدیمی و بخش های جدید) و شباهت شهرها با یکدیگر (به دلیل تبعیت شهرسازی مدرن از الگوی جهانی) دانست و گفت در ایران این پدیده سبب افزایش کلان شهرها و بزرگتر شدن شهرها، تغییر الگوی فرهنگی بر اثر ورود فرهنگها از طریق رسانه و ورود تکنولوژی در طراحی و ساخت بوده است. در توضیح بیشتر این موارد، وی اشاره کرد که جهانی شدن موجب ورود تکنولوژی از طریق آموزش از خارج، هوشمندسازی ساختمان ها، ورود تکنولوژی به شیوه های ساخت، ورود مصالح جدید در ساختمان سازی، تغییر در شیوه های طراحی براساس مدل های کامپیوتری، امکان پایش و افزایش کیفیت با مدل سازی، طراحی فرم های غیررایج که قبل از آن با ماکت سازی مقدور نبودند و تغییر در زمانبندی و مدیریت ساخت شده است. همچنین امروزه شاهد کاهش امنیت و تأثیر آن بر نمای ساختمان، یکسان سازی نماهای شهری بر اثر حذف خرده فرهنگ ها و تولید انبوه مسکن، تولید انبوه ساختمان و غلبه کمیت بر کیفیت، کم شدن مساحت خانه ها، تاثیر بر ضوابط شهری، روی آوردن به آپارتمان نشینی و بلندمرتبه سازی برای ساخت مسکن بیشتر هستیم.
فایل این سخنرانی در صفحه اینستاگرام کرسی یونسکو به نشانی Instagram.com/ucccdsw.ut در دسترس است.
 
 
 
 

دفعات مشاهده: 21 بار   |   دفعات چاپ: 6 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انجمن ایرانی مطالعات جهان و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تفاهم نامه همکاری امضا کردند

 | تاریخ ارسال: 1399/12/23 | 
باسمه تعالی
 
انجمن ایرانی مطالعات جهان و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تفاهم نامه همکاری امضا کردند. انجمن ایرانی مطالعات جهان و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به منظور توسعه همکاری‌های علمی و هم افزایی دانش و بینش میان اعضای جامعه علمی کشور و گسترش همکاری های آموزشی، پژوهشی و کاربردی تفاهم نامه همکاری امضا کردند. از جمله موارد همکاری در قالب این تفاهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
انجام همکاری هایی در حوزه فناوری و کارآفرینی به صورت مشترک، طراحی و اجرای کارگاه های پژوهشی و دوره های آموزشی کوتاه مدت و برگزاری دوره‌ها، همایش ها، کنفرانس ها، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های مشترک. طرفین همچنین متعهد شدند در استفاده از منابع و ظرفیت های متقابل نظیر کتابخانه، مراکز اسناد، مدارک، گزارش‌ها و سایر ظرفیت های علمی و پژوهشی دو طرف همکاری لازم را به عمل آورند.

 


دفعات مشاهده: 63 بار   |   دفعات چاپ: 17 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

نشست مجازی «روندها و راهبردهای جهانی کسب و کار در سال ۲۰۲۱ (متاثر از بحران کرونا و مبتنی بر تجارت قدرت های اقتصادی)» برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1399/12/17 | 
نشست مجازی «روندها و راهبردهای جهانی کسب و کار در سال ۲۰۲۱ (متاثر از بحران کرونا و مبتنی بر تجارت قدرت های اقتصادی)» برگزار شد. نشست مجازی «روندها و راهبردهای جهانی کسب و کار در سال ۲۰۲۱ (متاثر از بحران کرونا و مبتنی بر تجارت قدرت های اقتصادی)» از سلسله نشست های «همه گیری کرونا و تحولات جهانی» روز چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰ با سخنرانی دکتر علی داوری، استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، با مشارکت انجمن ایرانی مطالعات جهان و دانشکده مطالعات جهان به صورت مجازی برگزار شد.
 
دکتر داوری در ابتدا پانزده روند سازگاری با کووید ۱۹ برگرفته از مجلات مکنزی را بیان و سپس به بیان دسته بندی آنها به سه دسته بهبود اقتصاد جهانی، سازگاری کسب و کارها و اجتماعی پرداخت. به گفته وی، ایجاد نوآوری‌ها و نسلی جدید از کارآفرینان، افزایش میزان مصرف و بازگشت اعتماد و افزایش سفرهای تفریحی و کندی سفرهای کاری از جمله روندهای بهبود اقتصادی به شمار می روند.
 
این عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی همچنین افزایش ضریب نفوذ خرید آنلاین و تغییر رفتار مشتری، تحول زنجیره تأمین مواد اولیه، توسعه دورکاری کارکنان، توسعه مدیریت منابع انسانی نسل ۳، انقلاب داروهای زیستی، متنوع‌سازی و توسعه تاب‌آوری شرکتی و تولید خودروهای برقی-هیبریدی و تحول صنعت خودروسازی را از جمله روندهای سازگاری کسب و کارها در دوران کرونا دانست. روندهای اجتماعی نیز شامل تحول نظام سلامت و بهداشت و درمان، افزایش توجه به مسئولیت اجتماعی و سرمایه‌داری ذینفعان، بدهی دولت و پیامدهای ناشی از آن می شوند. وی اشاره به این نکته داشت که کرونا باعث شد تا توان دولت ها کاهش و بدهی آنها زیاد شود و این امر سبب بدبینی و بی‌اعتمادی مردم به دولت می‌شود و مردم کشورها به این عقیده می‌رسند که دولت کشورشان در مبارزه با کرونا موفق نبوده است. دکتر داوری در پایان به چهار راهبرد توسعه کسب و کار به شرح زیر اشاره کرد:
۱-پایدارسازی و تداوم عملیات: مربوط به کسب‌وکارهایی که در بحران کرونا فروش خوبی داشته‌اند و نیازمند تغییرات اساسی در مدل کسب‌وکار نیست.
۲-نوسازی کسب‌وکار: کسب‌وکارهایی که در کرونا ریسک متوسطی داشته اما فروش آن‌ها کم نشده است و نیازمند تغییر مدل کسب‌وکار نیستند.
۳-نوآوری مدل کسب‌وکار: کسب‌وکارهایی که فروش آن‌ها در کرونا کم شده اما منطق درآمدزایی آسیب ندیده است و نیازمند بازاندیشی در مدل کسب‌وکار هستند.
۴-توسعه کسب‌وکار جدید: کسب‌وکارهایی که در کرونا مشتری خود را از دست داده‌اند و منطق درامدزایی آنها آسیب دیده است.

فایل این سخنرانی در صفحه اینستاگرام دانشکده مطالعات جهان به نشانی iranian_studies_ut قابل مشاهده است

دفعات مشاهده: 86 بار   |   دفعات چاپ: 19 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن ایرانی مطالعات جهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Iranian World Studies Association

Designed & Developed by : Yektaweb