انجمن ایرانی مطالعات جهان
EN fa
نشست«بررسی تاریخچه روابط ایران و پاکستان» برگزار شد
 | تاریخ ارسال: 1404/8/11 | 
دهمین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی با عنوان «بررسی تاریخچه روابط ایران و پاکستان» برگزار شد.


 
دهمین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی با عنوان «بررسی تاریخچه روابط ایران و پاکستان»، دوشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴ با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان برگزار شد.

دهمین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی با عنوان «بررسی تاریخچه روابط ایران و پاکستان»، دوشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴ با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان به زبان انگلیسی، به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. دکتر زاهد منیر عامر،استاد تمام دانشگاه پنجاب پاکستان، رئیس کرسی اردو و پاکستان‌شناسی دانشگاہ تهران و نویسنده بیش از شصت کتاب و هفتصد مقاله به زبانھای اردو، عربی، انگلیسی و فارسی، دکتر مجیب احمد،استاد تمام و مدیرگروه تاریخ دانشگاه اسلام آباد پاکستان، پژوهشگر ارتباطات تاریخی و فرهنگی ایران و پاکستان و دکتر مازیار مظفری فلارتی، استادیار گروه مطالعات شبه قاره هند دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران سخنرانان این نشست بودند و به بررسی تاریخچه روابط ایران و پاکستان پرداختند.

 
نمایش بیشتر
چهارمین کنفرانس بین‌المللی دوسالانه مطالعات ایران معاصر
 | تاریخ ارسال: 1404/8/11 | 

چهارمین کنفرانس بین‌المللی دوسالانه مطالعات ایران معاصر برگزار شد.


 

چهارمین کنفرانس بین‌المللی دوسالانه مطالعات ایران معاصر روز دوشنبه و سه‌شنبه ۵ و ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۴ با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران و میهمانان داخلی و خارجی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

چهارمین کنفرانس بین‌المللی دوسالانه مطالعات ایران معاصر روز دوشنبه و سه‌شنبه ۵ و ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۴ با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران و میهمانان داخلی و خارجی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

در آیین افتتاحیه این همایش، دکتر محمد سمیعی، (دبیر علمی همایش)، دکتر سیدسعیدرضا عاملی (رئیس دانشکده مطالعات جهان و رئیس همایش)، دکتر علی‌اکبر صالحی (رئیس بنیاد ایران‌شناسی)، و دکتر محمدرضا مخبر دزفولی (رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران) به‌عنوان سخنرانان کلیدی افتتاحیه به ایراد سخن پرداختند.


دکتر سیدسعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان و رئیس همایش، ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و خیرمقدم به میهمانان داخلی و خارجی،  از تلاش‌های دکتر سمیعی، دبیر علمی و پایه‌گذار رشته ایران‌شناسی در دانشکده، و همچنین خانم دکتر ریگی، دبیر اجرایی همایش، و دیگر همکاران برگزارکننده این رویداد تشکر و قدردانی کرد.

دکتر عاملی در سخنرانی خود با موضوع "جامعیت هویت ایرانی در سازه تمدنی ایران" اظهار داشت:
"وقتی از هویت جمعی سخن می‌گوییم، باید با دقت و تسامح به آن نگریست. هر جامعه‌ای مسیرهای انحرافی، ناهنجاری‌ها و اختلالات اجتماعی را تجربه می کند و لایه‌هایی از کنش و واکنش در خارج از هویت جمعی تمدنی قرار می‌گیرند؛ اما در لایه‌های عمیق‌تر، می‌توان اجزای سازنده هویت تمدنی را بازشناسی کرد. آنچه ایران را در مسیر تاریخ نمایندگی می‌کند، هویت تمدنی آن است؛ هویتی که در دل خود حس افتخار، تعلق و باهم‌بودگی در طول تاریخ را پرورش داده است."

وی افزود:

"در ذهنیت تاریخی، چه در درون قلمرو تمدنی ایران و چه در بیرون از آن، ایرانیان با یک معنا و تصویر روشن شناخته می‌شوند. هویت تمدنی ایران شامل شش عنصر بنیادین است که در گذر تاریخ استمرار یافته و در ایران معاصر نیز حضور دارد."

رئیس همایش ایران معاصر شش عنصر بنیادین هویت تمدنی ایرانی را به شرح زیر برشمرد:

  1. هویت صلح‌گرا و سازگار: رئیس دانشکده مطالعات جهان با اشاره به نخستین رکن هویت تمدنی ایران گفت:
    "ایرانیان در طول تاریخ، صلح‌گرا و اهل سازگاری بوده‌اند. تاریخ ایران نشان می‌دهد که این سرزمین هیچ‌گاه آغازگر جنگ نبوده است. در تعالیم زرتشتی، اصل "پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک" و دفاع از راستی و عدالت در برابر سلطه و  پرهیز از گسترش‌طلبی جایگاه ویژه‌ای دارد. در اوستا، جنگ و خشونت تنها زمانی موجه است که برای دفاع از راستی و عدالت باشد، نه برای سلطه و حقنه کردن بر دیگران.  در منشور کوروش، که نخستین سند شناخته‌شده حقوق بشر در جهان است، نشانه‌های آشکار صلح‌گرایی دیده می‌شود. حتی در ساخت بنای پارسه (تخت‌جمشید)، حضور اقوام و ملیت‌های گوناگون در یک پروژه معماری، نمادی از زیست مسالمت‌آمیز و همزیستی تمدنی ایرانیان است." اسلام نیز توصیه به تعامل مثبت داشته و آغاز هم سوره های قرآن کریم بجز سوره توبه با بسم الله الرحمن الرحیم است. در واقع صفت برجسته خدای متعال رحمان بودن و رحیم بودن است.
  2. هویت دینی و توحیدگرا، دکتر عاملی افزود: "ایرانیان در طول تاریخ، موحد و یکتاپرست بوده‌اند. در آیین زرتشت، باور به خدای یکتا، اهورامزدا، اصل بنیادین است. به همین دلیل بود که اسلام به‌راحتی در ایران پذیرفته شد؛ زیرا در تعارض با باورهای توحیدی پیشین ایرانیان نبود. این پیوند میان صلح‌گرایی و توحیدگرایی، یکی از دلایل پذیرش عمیق اسلام در جامعه ایرانی است." با ورود اسلام به ایران آموزه های توحیدی و عرفان  فلسفه متعالی تقویت شد و فلاسفه بزرگی همچون فارابی، ابن سینا، ملاصدرا  و سهروردی و شعرا و حکمای توانمندی مثل حافظ و سعدی، سنائی و عطار و مولانا جلال‌الدین رومی ظهور پیدا کردند و هم آنها لایه های عمیق توحید و وحدانیت الهی را عمق می بخشیدند.
  3. هویت جهان‌گرا و بازبودگی تمدنی، بعد دیگر هویت جمعی ایرانیان بود که دکتر عاملی بر آن تاکید داشت و تصریح کرد که: "ایرانیان از دیرباز دارای روحیه‌ای جهان‌گرا بوده‌اند. این ویژگی سبب شده که ایران در برابر موج‌های ایران‌هراسی یا اسلام‌هراسی منزوی نشود. نگاه جهان‌گرای ایرانی در کتیبه‌های کوروش و نیز در دوران اسلامی، در مفهوم "امت واحده" تداوم یافته است. آموزه‌های قرآن نیز با خطاب‌های فراگیر خود – از جمله "یا ایها الناس" و "یا ایها الذین آمنوا" – روح ارتباط و گفت‌وگو با همه انسان‌ها را تقویت می‌کند. این روحیه در شعر، عرفان و ادب ایرانی نیز جلوه‌گر است، چنان‌که سعدی در بیت معروف خود فرمود:
    بنی‌آدم اعضای یکدیگرند - که در آفرینش ز یک گوهرند.

چو عضوی به درد آورد روزگار – دگر عضوها را نماند قرار

  1. هویت مقاومت در برابر ظلم، رئیس همایش چهارمین کنفرانس ایران معاصر تصریح کرد:
    "هویت مقاومت یکی از عناصر پررنگ تمدن ایرانی است. در طول تاریخ، ایران همواره در برابر تهاجمات خارجی ایستادگی کرده است. این روحیه در روزگار معاصر نیز تداوم دارد و نمونه آن را می‌توان در جنگ ۱۲ روزه اخیر مشاهده کرد که ملت ایران با وحدت و انسجام از ارزش‌های خود دفاع کرد."
  2. هویت ملی و صیانت از سرزمین  وجه پنجم هویت اجتماعی و تمدنی ایران است که دکتر سعید رضا عاملی بر آن تاکید داشت و گفت: "هویت ملی در ایران ریشه‌ای عمیق دارد و همواره در کنار هویت جهانی ایرانیان حفظ شده است. این هویت را می‌توان در رخدادهای معاصر مانند قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، پیروزی انقلاب اسلامی، حضور گسترده مردم در ۲۲ بهمن‌ها، بدرقه تاریخی سردار شهید سلیمانی و واکنش متحد ملت ایران در برابر جنگ اخیر مشاهده کرد."
  3. دکتر عاملی هویت خردگرا و علم‌محور را بعنوان لایه مهم و ششم هویت تمدنی ایرانیات برجسته کرد و  گفت: "در سراسر تاریخ، ایرانیان به علم و دانش ارج نهاده‌اند. احترام به علم و میل به دانش‌آموزی، نقطه مشترک همه طبقات اجتماعی در ایران است. امروز نیز پیشرفت‌های علمی کشور در چهار دهه اخیر چشمگیر بوده و شاخص‌ها نشان می‌دهد که ایران در برخی حوزه‌ها جزو ده کشور نخست جهان است. برای نمونه، در حوزه هوش مصنوعی ایران رتبه ششم را در تولید مقالات علمی دارد، اما در به‌کارگیری آن رتبه‌ای پایین‌تر دارد. این تفاوت نشان می‌دهد که باید در مدل‌های حکمرانی و تصمیم‌گیری خود بازنگری کنیم و به عنصر علم‌گرایی و تخصص‌محوری بازگردیم تا بتوانیم خلاقیت تمدنی تازه‌ای رقم بزنیم."
نمایش بیشتر
هشتمین کنفرانس بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برگزار شد.
 | تاریخ ارسال: 1404/8/11 | 

هشتمین کنفرانس بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برگزار شد.


 

هشتمین کنفرانس بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع «تفوق اذهان بر هوش مصنوعی ـ سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در فضاهای دیجیتال: ظرفیت‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی برای طبیعت و زندگی طبیعی» روز شنبه سوم آبان ۱۴۰۴ با حضور اساتید، پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

در آیین افتتاحیه این همایش، دکتر سید سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده و دبیر علمی کنفرانس، طی سخنانی به تبیین جایگاه سواد رسانه‌ای در عصر هوش مصنوعی و تأثیر این پدیده بر زیست انسانی پرداخت.

دکتر عاملی در آغاز سخنان خود ضمن خیرمقدم به حضار سواد رسانه‌ای را شرط زندگی در زمانه جدید دانست و گفت:
"خدا را شاکریم که بار دیگر این فرصت فراهم شد تا گرد هم آییم و نشست مهم سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را برگزار کنیم. این هشتمین سالی است که این کنفرانس در دانشکده مطالعات جهان برگزار می‌شود. همان‌گونه که مستحضرید، یونسکو هر ساله در ماه اکتبر کنفرانس جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را برگزار می‌کند و بیش از پنجاه کشور به‌صورت هم‌زمان این رویداد را گرامی می‌دارند. واقعیت این است که ما وارد دوره‌ای از زندگی شده‌ایم که بدون سوادهای جدید، در واقع بی‌سوادیم و نمی‌توانیم زندگی متناسب با زمانه را پیش ببریم."

وی ضمن تقدیر از همکاران علمی و اجرایی کنفرانس از جناب آقای دکتر احمدی که مدیریت و اهتمام ویژه‌ای در برگزاری این همایش داشتند تشکر کرد و اذعان داشت امسال بیش از ۹۰ مقاله از شش کشور در این نشست دریافت شده است.
 

دکتر عاملی محور سخنان خود را با عنوان «هوش مصنوعی و تقویت طبیعت زندگی» چنین آغاز کرد:
"هوش مصنوعی نباید ما را از طبیعت زندگی جدا کند؛ بلکه باید به ما بیاموزد چگونه از آن استفاده کنیم تا اخلاق، تربیت و معنویت در زندگی حفظ شود. سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی یک سواد تزئینی نیست؛ بلکه سوادی حیاتی برای اداره‌ی جهان امروز است. بدون این سواد، مدیریت کارآمد در سطح دولت، صیانت از طبیعت، و حتی خدمات‌رسانی به مردم ممکن نیست."

رئیس و دبیر علمی همایش در ادامه با مرور تاریخچه هوش مصنوعی اظهار داشت:
"هوش مصنوعی تقلیدی از هوش طبیعی انسان است. در نقطه اوج خود، وقتی عملکردش به جایی برسد که نتوان تفاوتی میان عقل انسانی و عملکرد ماشینی یافت، به مرحله‌ی “هوش مصنوعی عمومی” می‌رسیم. از خوارزمی و مفهوم الگوریتم تا آلن تورینگ و مقاله مشهورش در سال ۱۹۵۰، مسیر تکاملی هوش مصنوعی نشان می‌دهد که این دانش ریشه در خرد انسانی دارد. از دهه‌ی ۲۰۰۰ با پیدایش شبکه‌های عصبی پیچیده، و از ۲۰۲۰ با ظهور مدل‌های زبانی بزرگ، این فناوری وارد مرحله‌ای تازه شده است."

او افزود:
"قدرت پردازش ChatGPT بین ده تا صد میلیون برابر مغز انسان است، اما خلاقیت و خودآگاهی آن قابل مقایسه با انسان نیست. مغز انسان دارای ۸۶ میلیارد نورون و تا سه تریلیون سیناپس است و همچنان از نظر خلاقیت، هزاران برابر برتر از ماشین است."

دکتر عاملی با اشاره به مبانی فلسفی این حوزه، منطق بنیادین هوش مصنوعی را شبیه‌سازی هستی برشمرد و گفت:
"هوش مصنوعی بر منطق شبیه‌سازی هستی بنا شده است؛ از مغز و بدن انسان تا طبیعت الهام می‌گیرد و می‌کوشد آن‌ها را بازتولید کند. این امر، نقطه عطفی تاریخی در تمدن بشری است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان جهان فناوری را به دو بخش پیش و پس از هوش مصنوعی تقسیم کرد."

وی با تأکید بر جایگاه بی‌بدیل انسان، انسان را خالق خلاقیت دانست و افزود:
"هرچند هوش مصنوعی از میلیاردها داده استفاده می‌کند، اما خلاقیت، ابداع و نوآوری همچنان در اختیار انسان است. انسان می‌تواند دانشی تولید کند که پیش‌تر وجود نداشته است؛ در حالی‌که هوش مصنوعی صرفاً دانش موجود را پردازش می‌کند."

دکتر عاملی سپس به مهم‌ترین تهدیدها و آسیب‌های این فناوری اشاره کرد:
"هوش مصنوعی اگر به درستی مهار نشود، انسان را منفعل می‌کند و اعتماد به نفس فکری را کاهش می‌دهد. امروز در بسیاری از کارها، انسان‌ها به ابزارهای هوشمند واگذار شده‌اند؛ از در اتوماتیک و آسانسور تا خرید اینترنتی. این وابستگی، روابط انسانی را ضعیف کرده و ما را از جهان واقعی دور ساخته است.
از دیگر آسیب‌ها، کاهش تخیل و خیال‌پردازی است؛ چراکه جهان ذهنی انسان جای خود را به جهان تصویری داده است. امروز ۸۵ درصد داده‌های ما تصویری و صوتی است."

دبیر علمی کنفرانس در ادامه از ظرفیت‌های تمدنی هوش مصنوعی گفت:
"در کنار چالش‌ها، هوش مصنوعی ظرفیت تمدن‌ساز دارد. تمدن یعنی والایی و تعالی در زندگی؛ یعنی انسان را به کارهای فاخر و خلاقانه سوق دهد. این فناوری می‌تواند به بازسازی حکمرانی عقلانی و معنویت‌گرا کمک کند."

دکتر عاملی در بخش پایانی سخنان خود ده تغییر بنیادی را برشمرد که هوش مصنوعی در جهان جدید ایجاد می‌کند:

  1. تحول در سیاست‌گذاری: از سیاست‌گذاری ایستا به سیاست‌گذاری پویا و الگوریتمی؛ مانند تنظیم هوشمند ترافیک در سنگاپور.
  2. تحول در مقررات‌گذاری: از قانون‌گذاری سنتی به مقررات‌گذاری لحظه‌ای و محاسباتی.
  3. تحول در دیوان‌سالاری: گذار از نظام متمرکز و سیلویی به ساختار فشرده و غیرمتمرکز مبتنی بر داده.
  4. تحول در مردم‌سالاری: حرکت از انتخابات مقطعی به ارزیابی لحظه‌ای رضایت مردم و تصمیم‌گیری پویا.
  5. تحول در مدیریت منابع: حل ناترازی‌های بزرگ از طریق هوشمندسازی در آب، برق و کشاورزی.
  6. تحول در مدیریت زیرساخت‌ها: از مدیریت سخت‌افزاری به مدیریت پیش‌بینی‌کننده با استفاده از حسگرهای هوشمند.
  7. تحول در مدیریت بحران: پیش‌بینی‌پذیر کردن بحران‌ها و کاهش خسارات فیزیکی.
  8. تحول در عرضه و تقاضا: جلوگیری از نوسانات شدید در بازار از طریق آمایش هوشمند و داده‌محور.
  9. تحول در آموزش: حرکت به سمت آموزش شخصی‌سازی‌شده و هوشمند.
  10. تحول در درمان: ظهور پزشکی کوانتومی و داروهای شخصی‌سازی‌شده بر پایه هوش مصنوعی.

دکتر عاملی در پایان تأکید کرد:
"هوش مصنوعی امتداد هوش طبیعی انسان است و باید در خدمت طبیعت، زندگی و تعالی بشر قرار گیرد، نه در برابر او. آینده از آنِ جوامعی است که بتوانند میان عقلانیت انسانی و ظرفیت فناورانه، توازن برقرار کنند."

نمایش بیشتر
نشست«حقوق هسته‌ای در دوران صلح، جنگ و پساجنگ»برگزار شد
 | تاریخ ارسال: 1404/7/27 | 
 نشست«حقوق هسته‌ای در دوران صلح، جنگ و پساجنگ»برگزار شد


پیش‌نشست همایش بین المللی «اقتدار و خرد ایرانی در جنگ دوازده روزه» با عنوان «حقوق هسته‌ای در دوران صلح، جنگ و پساجنگ» یکشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۴ به کوشش انجمن ایرانی مطالعات جهان و همکاری سازمان انرژی اتمی ایران در دانشکده مطالعات جهان  برگزار شد.

پیش‌نشست همایش بین المللی «اقتدار و خرد ایرانی در جنگ دوازده روزه» با عنوان «حقوق هسته‌ای در دوران صلح، جنگ و پساجنگ» یکشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۴ به کوشش انجمن ایرانی مطالعات جهان و همکاری سازمان انرژی اتمی ایران در دانشکده مطالعات جهان  برگزار شد.

این نشست که دکتر ساسان کریمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران مدیریت آن را بر عهده داشت به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. دکترحمید بعیدی نژاد، دیپلمات ارشد وزات امورخارجه و معاون بین ­الملل بنیاد ایرانشناسی، دکتر رضا نصری، حقوقدان بین­ الملل موسسه پایاب سخنرانان این نشست بودند.

 
نمایش بیشتر
دوره تابستان ۱۴۰۴ آموزش زبان عبری برگزار شد
 | تاریخ ارسال: 1404/7/1 | 
دوره تابستان ۱۴۰۴ آموزش زبان عبری برگزار شد


 
دوره تابستان ۱۴۰۴ آموزش زبان عبری در ۴ سطح ۱، ۲، ۳ و ۵ به صورت حضوری و مجازی به کوشش انجمن ایرانی مطالعات جهان برگزار شد.
نمایش بیشتر
آخرین مطالب سایت