
یازدهمین نشست از سلسله نشست های راهبردی موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا با عنوان «بررسی روابط ایران و بنگلادش در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی» روز چهارشنبه ۱۴ آبانماه ۱۴۰۴ با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان در دانشکده مطالعات جهان و به زبان انگلیسی برگزار شد.
یازدهمین نشست از سلسله نشست های راهبردی موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا با عنوان «بررسی روابط ایران و بنگلادش در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی» روز چهارشنبه ۱۴ آبانماه ۱۴۰۴ با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان در دانشکده مطالعات جهان و به زبان انگلیسی برگزار شد.
در آغاز این نشست، آقای حسین ابراهیمی، پژوهشگر دکتری مطالعات شبهقاره هند دانشگاه تهران،مروری بر تاریخچه روابط دو کشور از زمان استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱، سپس پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ و همچنین تحولات دهههای پس از آن ارائه کرد. وی در ادامه از دکتر کبیرالاسلام دعوت به عمل آورد تا سخنرانی خود را با محوریت مناسبات اجتماعی دو کشور ایراد نماید.
دکتر کبیرالاسلام، معاون وزیر آموزش و پرورش بنگلادش و دارنده دکتری سیاست اجتماعی از دانشگاه نیوساوتولز استرالیا، با ابراز خرسندی از حضور در ایران، به تبیین چشمانداز روابط دو کشور پرداخت. وی بخش انرژی را از حوزههای کلیدی برای بنگلادش برشمرد و بخش پتروشیمی و نیز صنایع نساجی، پنبه، کشاورزی و کالاهای اساسی را از دیگر اولویتهای قابل توجه در گسترش روابط دوجانبه عنوان کرد.
ایشان در عرصه اجتماعی، بر ظرفیت بالای آموزش و تبادل فرهنگی بین دو کشور با توجه به اشتراکات فرهنگی تأکید نمود و نقش مرکز فرهنگی ایران در داکا را در این زمینه حائز اهمیت دانست. دکتر کبیرالاسلام، تقویت دیپلماسی علمی و آکادمیک را به عنوان محوری استراتژیک در کنار روابط سیاسی و دولتی برشمرد و این نشست را سرآغازی برای تحکیم دیپلماسی علمی بین دو کشور خواند.
در ادامه دکتر شریف العالم، استاد دانشگاه داکا و دبیر اسبق هیئت دولت بنگلادش، به عنوان سخنران دوم این نشست به بیان تحلیل خود از روابط دو کشور پرداخت.
دکتر شریف العالم سخنان خود را با قرائت بیتی از حافظ شیرازی، شاعر بلندآوازه قرن هشتم هجری، آغاز کرد و ایران را مهد علم و تمدن دانست. وی در بخش سیاسی، انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ را نقطهعطفی خواند که با همراهی و همدلی مردم بنگلادش و برگزاری تجمعات گسترده در حمایت از آن همراه بود. سفر آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۱۹۹۵ به عنوان اولین مقام عالیرتبه ایرانی به بنگلادش و نیز سفر محمدجواد ظریف در سال ۲۰۱۷ از دیگر وقایع اثرگذار در روابط دو کشور ذکر شد. وی همچنین به موضعگیری قاطع دولت بنگلادش در محکومیت حمله اسرائیل به ایران در سال ۲۰۲۵ و میزبانی گردهمایی بزرگ در حمایت از ایران در جنگ ۱۲ روزه با اسرائیل اشاره کرد.
در بخش اقتصادی، حجم مبادلات تجاری کنونی دو کشور حدود ۱۰۰ میلیون دلار عنوان شد که در مقایسه با حجم ۱۴ میلیارد دلاری تجارت بین بنگلادش و هند و مبادلات ۱۶ میلیارد دلاری ایران و هند، نشان از پتانسیل قابل توجه برای توسعه دارد. وی صنایع انرژی LPG و LNG، فولاد، ماشینآلات صنعتی، زنجیره غذای حلال و نیز حضور شرکتهایی مانند تراکتورسازی تبریز را از جمله فرصتهای همکاری برشمرد.
در بخش اجتماعی و فرهنگی، دکتر شریف العالم به پیشینه ۶۰۰ ساله زبان فارسی به عنوان زبان رسمی در دوره حکومت مغولان در شبهقاره اشاره کرد و برنامههای رادیو تهران و صداوسیما به زبان بنگالی، گرامیداشت نوروز و تبادلات ادبی و ترجمه آثار فارسی به بنگالی را نشاندهنده اشتراکات عمیق فرهنگی دانست. ایشان همچنین بر ظرفیت خواهرخواندگی شهرهایی مانند تهران با داکا و اصفهان و شیراز با شهرهای بنگلادشی تأکید نمود. وی در پایان، با قرائت شعری از علامه اقبال، بر اراده ملتها در تحکیم دوستی پایدار تأکید کرد.
سومین سخنران این مراسم، آقای جنید مسرور خان، دانشآموخته اقتصاد از دانشگاه داکا و کارآفرین فعال در صنعت املاک و دیپلماسی سلامت بنگلادش، به بیان دیدگاههای خود در حوزه کارآفرینی و اقتصاد پرداخت. وی نقش بخش خصوصی را در توسعه روابط تجاری حیاتی خواند و بر ضرورت همگامی آن با بخش دولتی تأکید کرد.
ایشان حوزه انرژی را به عنوان اولویت نخست معرفی کرد و با اشاره به مصرف ۳۰ هزار مگاواتی برق در بنگلادش و نیاز این کشور به گذار به سمت انرژی پاک، امکان همکاری با ایران در حوزه برق آبی را مطرح نمود. دیگر زمینههای پیشنهادی شامل صنعت سدسازی (با توجه به تجارب ایران و چالشهای آبی بنگلادش با هند بالاخص بر رود برهماپوترا)، صنعت پتروشیمی، حوزه سلامت (بهویژه در زمینه آنکولوژی و انجام پروژههای مشترک) و نیز صنعت پوشاک بود.
در پایان نشست، پرسشوپاسخ بین حضار و سخنرانان انجام شد و طی آن، لوح یادبودی از سوی دانشگاه بینالمللی داکا به گروه مطالعات شبهقاره هند دانشگاه تهران اهدا گردید. همچنین هدایای یادبودی به سخنرانان بنگلادشی تقدیم شد و دو طرف امیدواری و اشتیاق خود را برای توسعه همکاریهای آتی بین دانشگاهها و دو کشور اعلام کردند.

چهارمین کنفرانس بینالمللی دوسالانه مطالعات ایران معاصر برگزار شد.
.jpg)
چهارمین کنفرانس بینالمللی دوسالانه مطالعات ایران معاصر روز دوشنبه و سهشنبه ۵ و ۶ آبانماه ۱۴۰۴ با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران و میهمانان داخلی و خارجی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
چهارمین کنفرانس بینالمللی دوسالانه مطالعات ایران معاصر روز دوشنبه و سهشنبه ۵ و ۶ آبانماه ۱۴۰۴ با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران و میهمانان داخلی و خارجی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
در آیین افتتاحیه این همایش، دکتر محمد سمیعی، (دبیر علمی همایش)، دکتر سیدسعیدرضا عاملی (رئیس دانشکده مطالعات جهان و رئیس همایش)، دکتر علیاکبر صالحی (رئیس بنیاد ایرانشناسی)، و دکتر محمدرضا مخبر دزفولی (رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران) بهعنوان سخنرانان کلیدی افتتاحیه به ایراد سخن پرداختند.
دکتر سیدسعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان و رئیس همایش، ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و خیرمقدم به میهمانان داخلی و خارجی، از تلاشهای دکتر سمیعی، دبیر علمی و پایهگذار رشته ایرانشناسی در دانشکده، و همچنین خانم دکتر ریگی، دبیر اجرایی همایش، و دیگر همکاران برگزارکننده این رویداد تشکر و قدردانی کرد.
دکتر عاملی در سخنرانی خود با موضوع "جامعیت هویت ایرانی در سازه تمدنی ایران" اظهار داشت:
"وقتی از هویت جمعی سخن میگوییم، باید با دقت و تسامح به آن نگریست. هر جامعهای مسیرهای انحرافی، ناهنجاریها و اختلالات اجتماعی را تجربه می کند و لایههایی از کنش و واکنش در خارج از هویت جمعی تمدنی قرار میگیرند؛ اما در لایههای عمیقتر، میتوان اجزای سازنده هویت تمدنی را بازشناسی کرد. آنچه ایران را در مسیر تاریخ نمایندگی میکند، هویت تمدنی آن است؛ هویتی که در دل خود حس افتخار، تعلق و باهمبودگی در طول تاریخ را پرورش داده است."
وی افزود:
"در ذهنیت تاریخی، چه در درون قلمرو تمدنی ایران و چه در بیرون از آن، ایرانیان با یک معنا و تصویر روشن شناخته میشوند. هویت تمدنی ایران شامل شش عنصر بنیادین است که در گذر تاریخ استمرار یافته و در ایران معاصر نیز حضور دارد."
رئیس همایش ایران معاصر شش عنصر بنیادین هویت تمدنی ایرانی را به شرح زیر برشمرد:
چو عضوی به درد آورد روزگار – دگر عضوها را نماند قرار
هشتمین کنفرانس بینالمللی سواد رسانهای و اطلاعاتی برگزار شد.

هشتمین کنفرانس بینالمللی سواد رسانهای و اطلاعاتی با موضوع «تفوق اذهان بر هوش مصنوعی ـ سواد رسانهای و اطلاعاتی در فضاهای دیجیتال: ظرفیتها و چالشهای هوش مصنوعی برای طبیعت و زندگی طبیعی» روز شنبه سوم آبان ۱۴۰۴ با حضور اساتید، پژوهشگران و علاقهمندان این حوزه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
در آیین افتتاحیه این همایش، دکتر سید سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده و دبیر علمی کنفرانس، طی سخنانی به تبیین جایگاه سواد رسانهای در عصر هوش مصنوعی و تأثیر این پدیده بر زیست انسانی پرداخت.
دکتر عاملی در آغاز سخنان خود ضمن خیرمقدم به حضار سواد رسانهای را شرط زندگی در زمانه جدید دانست و گفت:
"خدا را شاکریم که بار دیگر این فرصت فراهم شد تا گرد هم آییم و نشست مهم سواد رسانهای و اطلاعاتی را برگزار کنیم. این هشتمین سالی است که این کنفرانس در دانشکده مطالعات جهان برگزار میشود. همانگونه که مستحضرید، یونسکو هر ساله در ماه اکتبر کنفرانس جهانی سواد رسانهای و اطلاعاتی را برگزار میکند و بیش از پنجاه کشور بهصورت همزمان این رویداد را گرامی میدارند. واقعیت این است که ما وارد دورهای از زندگی شدهایم که بدون سوادهای جدید، در واقع بیسوادیم و نمیتوانیم زندگی متناسب با زمانه را پیش ببریم."
وی ضمن تقدیر از همکاران علمی و اجرایی کنفرانس از جناب آقای دکتر احمدی که مدیریت و اهتمام ویژهای در برگزاری این همایش داشتند تشکر کرد و اذعان داشت امسال بیش از ۹۰ مقاله از شش کشور در این نشست دریافت شده است.
دکتر عاملی محور سخنان خود را با عنوان «هوش مصنوعی و تقویت طبیعت زندگی» چنین آغاز کرد:
"هوش مصنوعی نباید ما را از طبیعت زندگی جدا کند؛ بلکه باید به ما بیاموزد چگونه از آن استفاده کنیم تا اخلاق، تربیت و معنویت در زندگی حفظ شود. سواد رسانهای و اطلاعاتی یک سواد تزئینی نیست؛ بلکه سوادی حیاتی برای ادارهی جهان امروز است. بدون این سواد، مدیریت کارآمد در سطح دولت، صیانت از طبیعت، و حتی خدماترسانی به مردم ممکن نیست."
رئیس و دبیر علمی همایش در ادامه با مرور تاریخچه هوش مصنوعی اظهار داشت:
"هوش مصنوعی تقلیدی از هوش طبیعی انسان است. در نقطه اوج خود، وقتی عملکردش به جایی برسد که نتوان تفاوتی میان عقل انسانی و عملکرد ماشینی یافت، به مرحلهی “هوش مصنوعی عمومی” میرسیم. از خوارزمی و مفهوم الگوریتم تا آلن تورینگ و مقاله مشهورش در سال ۱۹۵۰، مسیر تکاملی هوش مصنوعی نشان میدهد که این دانش ریشه در خرد انسانی دارد. از دههی ۲۰۰۰ با پیدایش شبکههای عصبی پیچیده، و از ۲۰۲۰ با ظهور مدلهای زبانی بزرگ، این فناوری وارد مرحلهای تازه شده است."
او افزود:
"قدرت پردازش ChatGPT بین ده تا صد میلیون برابر مغز انسان است، اما خلاقیت و خودآگاهی آن قابل مقایسه با انسان نیست. مغز انسان دارای ۸۶ میلیارد نورون و تا سه تریلیون سیناپس است و همچنان از نظر خلاقیت، هزاران برابر برتر از ماشین است."
دکتر عاملی با اشاره به مبانی فلسفی این حوزه، منطق بنیادین هوش مصنوعی را شبیهسازی هستی برشمرد و گفت:
"هوش مصنوعی بر منطق شبیهسازی هستی بنا شده است؛ از مغز و بدن انسان تا طبیعت الهام میگیرد و میکوشد آنها را بازتولید کند. این امر، نقطه عطفی تاریخی در تمدن بشری است؛ بهگونهای که میتوان جهان فناوری را به دو بخش پیش و پس از هوش مصنوعی تقسیم کرد."
وی با تأکید بر جایگاه بیبدیل انسان، انسان را خالق خلاقیت دانست و افزود:
"هرچند هوش مصنوعی از میلیاردها داده استفاده میکند، اما خلاقیت، ابداع و نوآوری همچنان در اختیار انسان است. انسان میتواند دانشی تولید کند که پیشتر وجود نداشته است؛ در حالیکه هوش مصنوعی صرفاً دانش موجود را پردازش میکند."
دکتر عاملی سپس به مهمترین تهدیدها و آسیبهای این فناوری اشاره کرد:
"هوش مصنوعی اگر به درستی مهار نشود، انسان را منفعل میکند و اعتماد به نفس فکری را کاهش میدهد. امروز در بسیاری از کارها، انسانها به ابزارهای هوشمند واگذار شدهاند؛ از در اتوماتیک و آسانسور تا خرید اینترنتی. این وابستگی، روابط انسانی را ضعیف کرده و ما را از جهان واقعی دور ساخته است.
از دیگر آسیبها، کاهش تخیل و خیالپردازی است؛ چراکه جهان ذهنی انسان جای خود را به جهان تصویری داده است. امروز ۸۵ درصد دادههای ما تصویری و صوتی است."
دبیر علمی کنفرانس در ادامه از ظرفیتهای تمدنی هوش مصنوعی گفت:
"در کنار چالشها، هوش مصنوعی ظرفیت تمدنساز دارد. تمدن یعنی والایی و تعالی در زندگی؛ یعنی انسان را به کارهای فاخر و خلاقانه سوق دهد. این فناوری میتواند به بازسازی حکمرانی عقلانی و معنویتگرا کمک کند."
دکتر عاملی در بخش پایانی سخنان خود ده تغییر بنیادی را برشمرد که هوش مصنوعی در جهان جدید ایجاد میکند:
دکتر عاملی در پایان تأکید کرد:
"هوش مصنوعی امتداد هوش طبیعی انسان است و باید در خدمت طبیعت، زندگی و تعالی بشر قرار گیرد، نه در برابر او. آینده از آنِ جوامعی است که بتوانند میان عقلانیت انسانی و ظرفیت فناورانه، توازن برقرار کنند."
